Jump to content

Delphi-batteri ?


At-le

Recommended Posts

Neppe. "Marine"-batterier er i prinsippet et startbatteri som tåler å lades litt mer ned enn et standard start-batteri, men det er _langt_ unna et dyputlandings/forbruksbatteri. Om du ikke skal starte båten med det så kjøp heller et ordentlig forbruksbatteri.

Ligg unna batterier som er merket med startstrøm (CCA,MCA).

 

Et rimelig og mye brukt batteri er Varta Solar 125Ah til i overkant av tusenlappen. Vil du ha vedlikeholdsfritt så er det mye AGM-batterier å få tak i men de er vesentlig dyrere.

Link to post
Share on other sites

120Ah dyputladingsbatteri som veier 39 kg? Neppe. Og prisen da? Den er svindyr når man ser hva man får for pengene. Men plutselig oppdaget jeg at det var et AGM-batteri. Da stiller det seg jo litt annerledes og det kan være et godt valg hvis du er villig til å betale.

 

Til sammenligning veier mitt Sønnak/Exide Nautilus Freeline på 115Ah også 39 kg og er noe mellom et startbatteri og et godt dyputtladingsbatteri og brukes som forbruksbatteri.

 

I garasjen står et ventilregulert batteri som tåler skikkelige dyputladinger og er laget for å vare i 12 år. Det veier nesten 70 kg og har en Ah-kapasiet på omlag 150, alt etter utladingstiden. Glimrende i båt, hvis man ikke bryr seg om vekt.

 

Hvorfor ikke spandere på seg noen Nautilus Freeline? Hvis et standard startbatteri har 1 stjerne for dyputlading og de beste stasjonære har 5 stjerner, har dette kanskje 3.

 

Da får du et 115Ah batteri for en snau tusenlapp på tilbud. Et batteri du kan lade med 14,7V. Et batteri som har løftekroker og tilkobling til sentral utlufting. Et batteri produsenten har tiltenkt som forbruksbank i båt og desegnet det for slikt bruk.

 

Det finnes selvsagt mye bedre batterier enn dette. Kjøp de hvis du er villig til å betale dobbelt så mye. Oftere enn ellers er det slik at i batteriverdenen får du nøyaktig det du betaler for.

 

Lotus

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare ett lite spørmål, man hører så mye rart,

Jeg har bare hørt at fritidsbatterier er beregnet til å stå på solselleannl.og ikke for så kraftig lading som det er i båt att det ikke geier å ta til seg strøm så fort,

mulig ikke dette stemmer

Argumentet som ble brukt var att de hadde laget ett batteri til solselleannleg på hytter å sånt og solgte det også til båt for det var jo også fritid?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sleipner selger Delphi-batteri. Lurer om den er bra forbruk-batteri?

Jepp, suverene batterier Delphi Freedom Marine.

Jeg er kjempefornøyd med disse, hadde de i forrige båten, og nå i nye båten.

Hadde / har de både på forbruk og start. Rimelige ladevillige ventilregulerte bly-kalsium batterier.

Anbefales ! Tror ikke Sleipner selger noe dritt. Kommer nok til å gå for Delphi også neste gang. :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Neppe. "Marine"-batterier

 

Jepp, suverene batterier Delphi Freedom Marine.

Skjønner det ikke av dem neppe og jepp? :confused::confused:

Tror det er meget bra nok forbruk-batteri av Delphi og rimelig kostnad pris enn dyrt agm-batteri !

Enig??

Men takk for jolo om det.

At-le :blush:

Link to post
Share on other sites

Delphi Freedom er beregnet for start og forbruk.

Delphi Standard er beregnet for start og moderat forbruk.

 

Delphi het forøvrig tidligere Delco og er store på batterier. Jeg har hatt Delco og de var meget bra.

De tåler også tøffere lading og flere utladinger enn konvensjonelle batterier etter hva jeg har hørt.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delphi het forøvrig tidligere Delco og er store på batterier.

Stemmer alt du sier OLPI, de forrige batteriene mine var Delco. :cheers:

Samme batteriene bare annet navn.

Var så fornøyd, at jeg valgte dem igjen. Blir sikkert ikke siste gang jeg velger disse.

Sleipner folka vet nok litt om båt ja. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delphi-batteriet kom også best ut, men det greiene med spesiallader og 15,85V ladespenning likte jeg dårlig. Så høy spenning kverker el-komponenter som f.eks. lyspærer temmelig kjapt, så jeg antar at de skal lades opp adskilt fra alt annet hvis en slik lader benyttes. Andre ting enn lyspærer kan jo også ta skade.

 

Men hva med vanlig lading fra dynamoen? 14,4 til 14,7V er nok sikkert også helt greit?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delphi-batteriet kom også best ut, men det greiene med spesiallader og 15,85V ladespenning likte jeg dårlig.

Nå aner ikke jeg hvilket Delphi batteri de har testet, det sier testen ingenting om.

Delphi Freedom Marine trenger definitivt ikke noen spesiallader, de er ekstremt ladevillige etter mine erfaringer. Det er derfor jeg er så fornøyd med batteriene.

Men jeg tolker faktisk testen slik at disse batteriene kan, om en vil lades med spesiallader. De er robuste nok til å kunne lades med 15,85V ladespenning om en ønsker. Noe som virker veldig interessant. Dette må jo gjøre vei i vellinga.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har 3 stk 170 Ah Delphi Freedom batterier og er meget godt fornøyd. Har laderegulator (Ladac) som lader 14,9 volt og 25 A Metric batterilader som også er justert til 14,9 volt. Båten går på 9 året og har enda ikke skiftet en eneste elektrisk komponent ombord. Da jeg gjorde mitt valg var det først og fremst fordi Sleipner er en seriøs leverandør, og ja de sitter inne med faktakunnskap om batterier.

Eneste minus er at batteriene er dyre.

Om det faktisk er nødvendig å sette opp ladespenningen er en helt annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Det beste med det hele er at dette er et batteri som stort sett alltid er på tilbud til under tusenlappen.

Hvor da? Det laveste jeg har funnet av pris på disse er 1095,- pr.stk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det beste med det hele er at dette er et batteri som stort sett alltid er på tilbud til under tusenlappen.

 

Lotus

Jasså, hvor finner du disse batteriene til under tusenlappen???

 

Edit: Så svaret til index nå. Hvor har du sett disse batteriene til 1095 kroner???

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte mine direkte av en av de store båtbyggerne. Siden vi handler en del med hverandre, fikk jeg det for en pris som fikk fjorårets billigst tilbudspris til å virke dyr.

 

I farten kan jeg ikke finne noen i år til 995, men her har du en til kr. 1150. Ikke verst det heller for et 115Ah best-i-test-batteri.

 

http://www.aasanemarine.no/nettbutikk/prod...kat=2&subkat=18

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...