Jump to content

Lekk CAV-filter


loffern

Recommended Posts

Har idag byttet diesel-filter på motoren min. Hele filterhuset ble byttet da lufteskruen car gått i stykker. Etter at det nye var på plass har jeg ikke klart å få det tett mellom filterinnsats og glasskoppen under. Jeg har hat det av minst ti ganger og nå er jeg lei. Byttet pakning har jeg også gjort. Noen som har vært borti samme problem eller har noen tips til hvordan jeg skal få det tett?

Link to post
Share on other sites

Noen som har vært borti samme problem...

Jepp. Jeg knuste nettopp glasset i et tappert forsøk på å få det tett... Da fikk jeg meg en god anledning til å få meg et skikkelig filter med vannutskiller :cool: CAV-filteret bare ser ut til å ha vannutskiller med mindre du kobler innløpsslangen på utløpsnippelen og omvendt, se denne tråden.

 

Jeg kjøpte meg et Racor 500FG, som hos Maritim koster litt over 2 lapper men hos VP-pusheren og med VP-logo på kostet det kun 1600.-

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en variant av CAV filter som Svein H referer til så pass på at der ligger en pakning i topp og en i bunn før filtret monteres. Har du glass under filteret så se etter skader på glasset, en liten knast kan jo gjøre at det tetter dårlig. Klem det godt sammen med hånda mens du monterer bolten i toppen.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Her er filtrene jeg snakker om (tatt med feil innstillinger på mobilkameraet :blush: ):

 

C.A.V 296:

Bilde

 

VP-Racor 500FG:

Bilde

Noen som kan bekrefte helt 100% sikkert at dette VP-filteret er 100% identisk med Racor 500FG? Ser unektelig likt ut og filterinnsatsen ser også helt lik ut... Innsatsen er til og med merket på samme måte som Racor: "Made in USA" men ingen navn...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet tilslutt ut glasset. Det viste seg at det var ganske ujevnt rundt tetningen mot filteret. Gikk over med et fint smergelpapir og da så man virlelig at det var nærmeset ruglete, men rart at det allikevel ikke holdt tett med den tykke gummipakningen.

Link to post
Share on other sites

VP-filteret har 1/4" rørgjenger men Racor 900FG filteret jeg kjøpte for noen år siden hadde millimetergjenger (og var nesten håpløst å finne nipler til...).

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hvis du har en variant av CAV filter som Svein H referer til så pass på at der ligger en pakning i topp og en i bunn før filtret monteres. Har du glass under filteret så se etter skader på glasset, en liten knast kan jo gjøre at det tetter dårlig. Klem det godt sammen med hånda mens du monterer bolten i toppen.

 

XD3P

Dette er for det første en takk til all den informasjonen man kan finne på Båtplassen når man søker. Jeg satte inn et CAV-filter i fjor, og det gjorde jeg ikke skikkelig, så jeg har hatt problemer med luft siden i fjor høst. Etter å ha lest en del av trådene om filtre her, satte jeg inn et nytt filter i går, og nu går alt så meget bedre. Men: med det nye filteret kom det 5 O-ringer. Den med størst diameter skal inn øverst mellom filteret og toppen (inn i et spor). De to store av samme diameter, skal henholdsvis mellom filteret og glasskanten (når man har glass) og mellom bunnen og glasskanten. Den minste ringen skal under stoppskifen til festeskruen øverst (som går ned i festet som kommer opp fra bunnen). Men hva med den siste ringen? jeg har den ikke her, men den har vel en diameter på litt over en cm. Den passer ikke hverken til lufteskruen på toppen eller til tappekranen i bunnen. Hvor hører den hjemme????

Redigert av espeno (see edit history)

Espen

Link to post
Share on other sites

Jepp. Jeg knuste nettopp glasset i et tappert forsøk på å få det tett...

:lol::lol::lol:

 

Har også et fornuftig spm: Mitt filter står over tanknivå (som de fleste?). Regner derfor med at jeg må lufte hvis jeg drenerer det (dvs. tappe av en liten dram m/vann/bunnfall), og dermed blir det ikke til at jeg gidder... Ser det foreslås å forlenge nippelen med en slange som går under tanknivå for å unngå dette, men er dette tilstrekkelig? Jeg har problemer med å se at det kan bli noen særlig hevertvirkning så lenge slangen er tom i utgangspunktet.

Link to post
Share on other sites

Hei Espeno. Den lille o-ringen passer sannsynligvis inne i filterhuset. Når filteret er av å kan du se en del av toppen på filterhuset som skal stikke ned/inn i filteret. Her er det et lite spor som o-ringen passer. Arrestèr meg hvis jeg helt på bærtur :rolleyes:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...