Jump to content

Voltmeter, hvordan?

Dykker

Recommended Posts

:crazy:

Spørsmål; Voltmeteret som vår gode venn SveinHa skaffet oss, stor takk til deg!!!!!!!

Har vendebryter 1, 2 1+2 og off for 2 batterier i båten. Tenkte i utganspunktet å kople voltmeteret på plusslisten i instrumentpanelet med minus til minuslisten. På den måten så blir det minimalt med kabling, bare noen få centimeter.

Pluss og minus kablene som går til listene har gode tversnitt i originalt opplegg.

Hvis jeg tapper av kabelen som går inn på tenningsnøkkel (+) og viderefører denne til voltmeteret (og minus fra minuslisten), vil jeg da få riktig avlesning av batteribanken enten den står i 1, 1+2 eller 2?

Kopler jeg voltmeteret direkte utifra batterivelgeren og plasserer meteret rett ved batteribanken blir jo spenningsfallet minimalt, men det er jo mere hensiktsmessig å ha voltmeteret på instrumentpanelet.

Vet at jeg kan sjekke spenningstapet mht til direkte avlest batterivelger og ved tenningsnøkkelpunktet. Men er litt usikker mht spenningslast under drift.

Forslag?

Nå vet jo ikke jeg noe stort om opplegget i din båt men jeg ville koblet voltmeteret til batterivenderen (med en liten sikring) og dradd ledninger til instrumentpanelet eller hvor du nå vil ha voltmeteret. Der blir tilnærmet INTET spenningsfall i ledningene til voltmeteret pga. at der praktisk talt ikke går noen strøm der. Ledningene som allerede ligger til instrumentpanelet går der nok en større eller mindre strøm gjennom og du får dermed et visst spenningsfall.

I standardinstrumentpakken til mine VP motorer er der voltmeter men de viser ALDRI reell batteri/ladespenning pga. strømforbruk. Bare det å slå på instrumentbelysningen merkes godt på ALLE motorinstrument.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...