Jump to content

Erfaringer med Tohatsu 8 hk


Hardanger Lars

Recommended Posts

Har en 18hk Tohatsu som vi er meget fornøyd med. Hatt den i tre år, gjort alt vedlikehold selv (konserving høst/klargjøring vår), starter lett, går bra. Som alle påhengere så bråker den på "full spiker", men dra av litt så er det greit. Man snakker alltid om decibel m.h.t. lyd/bråk, men jeg synes "lydbildet" er like viktig og her er vår Tohatsu bra. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde en 8 Hk Tohatsu i 2 år og var godt fornøyd med den. Startet lett og gikk bra. Enkle konstruksjoner som holder godt. La imidlertid merke til at det "boblet" litt i lakken rundt boltene i bakkant av blokka på motoren. Usikker på om det skyldtes dårlig lakk eller noe annet.... .

Link to post
Share on other sites

Har Tohatsu 8Hk på min 27 fots treseiler. (modellen med lang stamme selvsagt). Fungerer som bare det, (selv om jeg selvsagt helst skulle hatt en ny innenbords dieselmotor, men 50.000 pluss montering,- vs. 9.000,-......... enkelt regnestykke for en slunken lommebok)

Link to post
Share on other sites

Blant "alle" mine påhengere har også jeg en Tohatsu 8 Hk, men den har jeg ikke hatt i 2 år enda så driftserfaringene er ikke hentet over så lang tid akkurat. Motoren virker sterk til å være 8 hester selv om den ikke på langt nær kan måle seg med min 10 / 15 Hk Mercury. Jeg kjøpte den pga den lave vekten i forhold til antall hk. Det eneste jeg er litt skuffet over er at ikke låsearmen til tilten er fjærbelastet. Kan ikke skjønne hvorfor Tohatsu har utelatt en slik fjær på 6 og 8 hesteren når de har det på både 4 og 5 hesterene sine.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Tohatsu 9,8 i fjor til jolla. Dette er akkurat samme motor. Du får den i verson 6 hk, 8 hk og 9,8 hk. Det var vekten som var avgjørende for mitt valg. Veier kun 26 kg og jeg tror ikke du finner andre motorer rundt 10 hk som veier så lite. P.g.a. den beskjedne vekten, er det intet problem å ha den på rekka under seilas. Løfting går helt fint. Motoren er dessuten svært lettstartet og sprek - slik det også tidligere er bemerket i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...