Jump to content

Pass på grillen denne helgen


Gudrun

Recommended Posts

Vil bare tipse om å være forsiktig med all åpen flamme i naturen denne helgen. Rundt Bergen brenner det i flere skogbranner akkurat nå. Store styrker har vært på jobb i hele natt for å få bukt med flammene. "Brann" helikopteret fra Sola har akkurat passert oss på vei nordover igjen til nye økter, da brannen på Sotra selvfølgelig har tatt seg opp igjen. På web avisene antydes det at 70 personer er evakuert fra husene sine og brannen sprer seg hurtig i det tørre gresset. Spesielt farlig nå før det "nye" og grønne gresset kommer skikkelig frem.....

Metrologene antyder midten av neste uke før vi kan senke skuldrene.

Så jeg oppfordrer til å la vær å fyre opp grillen denne båthelgen, gnistene kan lett spre seg....

Link to post
Share on other sites

Var nettopp ute på verandaen og så på brannen på Sotra. Det har brent i heile natt etter at brannvesenet trodde alt var slukket og i dag brenner det på ca 10 kvadrat km. Kan se herfra at det brenner i en ca 3 km lengde nær fjelltoppene. Det er lite vegetasjon der vi ser, men vet at det rett bak toppene er mye skog. Ser det flammer voldsomt opp innimellom, går ut fra at det er når brannen kommer til treklynger.

 

Slutter meg til de som maner til forsiktighet med bruk av grill. Håper det går bra med slukkingen.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er ikke grilling noen risikosport så lenge man har trygt underlag. Klart at man skal være litt varsom hvis man griller ute i naturen, men selv under de mest ekstreme tørre forhold så skal man virkelig gå inn for det for å klare å starte brann ved grilling!

 

Kanskje på tide å innføre fyrstikk og lighter -sertifikat? Ville garantert spart mer penger og liv enn båtførersertifikat! :lol::nonod:

Link to post
Share on other sites

Ville garantert spart mer penger og liv enn båtførersertifikat!

hmm... - Lurer på hva det ville koste å håndheve dette? :lol:

 

Bare jeg som tenker på at det er litt merkelig at "fuktig lag" kan føre til skogbrann???

(he he...)

 

Håper de får slukket disse brannene snart!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg referer til web avisene, da alle skuelystne har instendig blitt oppfordret av Politiet til å holde seg unna:I natt har helikopteret fått slått ned de fleste brannen på Sotra. De var ekstremt heldige med månen i natt slik at de kunne fly.

Iflg. de samme avisene har det nå brent fra Kolltveit og omtrent helt til vest i havet på øyen i et bredt belte som var rundt 10km2.... Men tallene er nok litt endret vil jeg tro. I morges var det helt vindstille og det varsles at de har rimelig bra kontroll, men bare minutter etter jeg begynte å skrive dette kom det igjen litt vind her på kysten og ser nå at brannene har tatt seg opp igjen og de søker etter flere helikoptre. Piloten i det/de som har holdt på ble satt på bakken, da piloten(e) måtte ha hvile.

 

Ellers var den ene brannen på Blåmannen startet pga. en primus. Så all bruk av åpen ild må unngåes inntil gresset og nye skudd får overhand eller det kommer regn.

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article266879.ece

 

Men som sagt jeg referer kun til hva avisene skriver.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, som de fleste fikk med seg, gikk det rimelig bra etter brannens herjinger på Sotra i helgen. Ok, det har vært noen oppblussininger i etterkant, men de har blitt slått ned igjen. Det er gammelt gress, lyng og trær som har fått gjennomgå. Hus og heim (og båter)har sluppet unna, men det var nære på flere ganger..... Brannhelikopterne fløy i skytteltrafikk og bombet åssider og husområder med vann for å stoppe muligheten for at det skulle gå med hus. Mang en utslitt brannmann så nok med glede på hva disse kunne utrette fra luften kontra hvor lite de fikk utrettet i det sterkt kuperte området. All honnør til brannfolkene som gjorde mer enn mannsjobb i varmen, men det var nok det som kom fra luften som stoppet brannens herjinger.

Vi skal vel og prise oss lykkelig for at den mest fremherskend vinden vi pleier å ha på denne tiden av året, nordavindskuling har holdt seg langt unna. Den hadde blåst på langs av øyen og da hadde massevis med hus (og naust)umiddelbart lagt i faresonen. Nå brant det på tvers av øyen og brannfolkene kunne faktisk forflytte seg fra østsiden til vestsiden og vente på at brannen skulle komme mot de, siden det var så lite beboelse i det området.

Når vi så i ettertid får høre at Fjell kommune kommer til å sitte igjen med regningen for brannhelikopteret, må jeg si at det er noe som skurrer her.....

Heldigvis at andre og reagerer:

 

http://www.bt.no/meninger/kommentar/eilert...ticle267641.ece

 

 

Her er bilde av brannen fra satelitt, regner med at bildet forsvinner etterhvert som andre nyheter kommer til:

 

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/

Link to post
Share on other sites

All åpen ild i skog og mark er forbudt i tiden april til september. Det vet alle guttespeidere :yesnod: Åpen ild inkluderer også engangsgriller. Dette forbudet har vært gjeldende så lenge jeg kan huske - jeg lærte det da jeg var 6-7 år, og det er ganske lenge siden ja.

Link to post
Share on other sites

Har hytte i nærheten av området som var truet. Satt brannvakt fra Lørdag til Søndag da jeg tok disse bildene. Noe dårlig kvalitet siden bildene ble tatt med mobilkamera. Når varm aske begynte å dale utover området, så var dette forøvrig en opplevelse jeg kunne vært foruten....

 

Jeg må si at uten helikopterene (2 stk som gikk kontinuerlig) kunne dette utartet seg på en helt annen måte.

 

Fylling rett utenfor hytta:

 

Bilde

 

Usikt fra hytta mot S/Ø:

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Skogbrann er eigentleg ganske fint å sjå frå avstand, men er samtidig heilt forferdeleg. Har sjølv hatt skogbrann rett utanfor hagen ved gamlehuset. Ein diger skog heilt hagen var i full flamme, og pappa stod med spyleslangen rundt hagen for at ikkje hagen skulle ta fyr, medan mamma flytta kaninene og hønsene på andre sida av huset :p Det gjekk heldigvis bra den gongen. Det er heilt forferdeleg å sjå ein skogbrann nærme deg, men på avstand er det eit ganske fint syn. (Ikkje sånn pyromanisk syn, men litt meir at naturen viser sine "mindre bra" sider.. Vanskeleg å forklare)

 

Eg hugser ikkje så mykje frå den brannen, det er vel lett blanding av mine minner og foreldra mine som har fortald om brannen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...