Jump to content

Fjerne termostat på Volvo Penta?

blackdev

Recommended Posts

Nå håper jeg det finnes noen guruer på Volvo Penta i Forumet! Jeg har kjøpt en en eiers '81 mod Nidelv 24 med VP 36 hk, saltvannskjølt. Den har blitt svært lite brukt opp gjennom årene, bare ett par turer hvert år. Alikevel så har eier tatt service hver høst. I fjor sommer så syns han den ble fort varm, etter å snakket med den lokale marinaen så har vi funnet ut at ny impeller, kjøring av rensevæske og ny termostat bør gjøre susen. Nå sier imdlertid han verkstedkaren ute på marinaen at hvis vi plukker ut den gamle termostaten så anbefaler han ikke å sette inn en ny? Han mener at motoren greier seg fint og at kjøletemperaturen blir helt fin uten termostat? Jeg lurer på om dette stemmer eller om ikke motoren da kan gå for kaldt? :confused:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Dette kan jeg egentlig ikke noe om, men synes det høres veldig rart ut. Det som sies er jo at motoren egentlig kan leveres uten termostat da?

Tror vel ikke at fabrikken har satt den der for morro skyld, så hvis jeg var deg ville jeg satt inn en ny termostat.

Men er andre på dette forum som sikkert kan gi eg bedre svar enn hva jeg kan.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Ble muligens en smule enklere enn forventet, da vi åpnet opp for å bytte impeller så oppdaget vi at ett blad lå løst i huset, ett annet hang og slang. Med ny impeller så er forhåpentligvis problemet borte!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Greit med enkle løsninger på problemer som kan ha kompliserte årsaker.

Antar at det blir vanskelig for deg å finne ut hvor lenge det er siden impelleren sist er skiftet - det har vel heller ingen praktisk betydninger utover "greit å vite".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...