Jump to content

Noralotte sjøsatt i går!


vikers

Recommended Posts

Noen dager for sent ble Noralotte forsøkt sjøsatt på torsdag, men da viste det seg at noe av nederste bordgang var løs mot kjølen. Opp på land igjen og i går morges ble lange treskruer kjøpt inn, og bordgangen ble festet med 110 skruer. Nå sitter den! :smash:

 

Stor var spenningen da jeg skulle flyte selv, og da selv min lille lensepumpe holdt unna for det som kom, var lettelsen stor.

 

Skroget er ferdig utvendig, men det gjennstår å pusse ned dekket, samt lakke overbygget - dett er noe jeg tar i min sommermarina - da det nå er anleggstrafikk på opplagsplassen. Støv er noe herk!!! :headbang::headbang:

 

Det må litt tilpasninger til på kalesjen, da jeg har byttet ut stenger og system, men dette ser ut til å gå greit. Nå er den i alle fall på vannet, og skal få ligge der til jeg får fatt på den skruen til forgasseren ( lufteskruen til en Solex 32 vn) - forhåpentligvis kan jeg få tatt en prøvetur neste helg.

 

Så skal tiden videre benyttes til småpuss innvendig, ferdigstilling av nye benker og vasker og ikke minst trippelsjekke det elektriske.

 

Her noen mobilbilder, men flere følger snart av bedre kvalitet. Forskjellen på dekksluken og dekket sier jo litt om hvordan det skal bli når dekket har fått samme behandling!

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Juuhhuu!!! :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for det alle!

 

Var nedom båten en tur i formiddag, og den fløt like fint. :)

 

Tok tiden til 20 minutter mellom lensing nå, og da lenset den i 18 sekunder.

Jeg har kun en liten pumpe (tror det står 1050 på den) stående på laveste punkt med nivåbryter festet til kjølen (altså helt nede). Jeg er i allefall fornøyd med trutning så langt, og kan leve med dette, men vil nok tro at den utover i uken trutner enda litt til.

 

Grunnet "mors jobb" får jeg kun tatt en liten jobbeøkt i morgen, men tirsdag blir det 8-10 timer. Må få pusset og lakket dørken og overbygget, for nå irriterer det meg. Flotte båten med det skralle dekket og et ubehandlet overbygg!!! At det går ann!!!! :lol:

 

 

Men det er den jæ%¤& lufteskruen til Solexgasseren da... Hovedmunnstykke og feste for hovedmunnstykket er hva jeg trenger (en mutter med hull og gjenger inni, samt en stilleskrue av noe slag som skal inni denne). Hadde du noe, Bastard? Noen, ....NOEN!!!!!

 

Har ringt Fors Marin, men de har ikke kommet tilbake til meg som lovet....ser den ene soldagen gå etter den andre, og er skremt med tanken på å ligge ved bryggen hele mai... :cryin:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det trutner litt seint når det er kaldt i vannet, men det går seg til.

 

Solex gasser, det har jeg glemt. Hvis du hadde sett det rotet som er her nå så er det ikke så lett og leite :blush:

Men, har du sjekket med motorgjengen på Gokstad? Dem har helt sikkert det du trenger.

Ring dem, snakk med Per.

Link to post
Share on other sites

Det trutner litt seint når det er kaldt i vannet, men det går seg til.

 

Solex gasser, det har jeg glemt. Hvis du hadde sett det rotet som er her nå så er det ikke så lett og leite :blush:

Men, har du sjekket med motorgjengen på Gokstad? Dem har helt sikkert det du trenger.

Ring dem, snakk med Per.

Har snakket med per, og han er hjelpsomheten selv, men har ikke delene. har sendt meg en fargebrosjyre på forgasseren, slik at jeg har full oversikt over hva jeg trenger. Finner bare ikke noen som kan hjelpe meg videre her.

 

Skulle kontakte Per "etter alle andre muligheter", så skulle han lete gjennom på verkstedet.

 

Så om du leter litt fra undersiden i rotet ditt, så kanskje noe fint dukker opp?. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Stor var spenningen da jeg skulle flyte selv, og da selv min lille lensepumpe holdt unna for det som kom, var lettelsen stor.

Hadde du flere pumper i beredskap? Hva slags typer? Jeg skal selv sjøsette kommende lørdag etter 14 dager på land. Går her og ser på sprekkene som bare blir større og større. Jeg har en liten på 500 GPH. Men skulle gjerne hatt noe større som går på 230V. Har sjekket Biltema og Clas'n, men de har bare 12V pumper som trekker opptil 9A. Og da må jeg sannsynligvis rigge til med ekstra batteri også. Finnes det andre muligheter?

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en 220 volts fra Biltema. 298, eller 398,- tror jeg. Den hadde jeg i beredskap, men fikk heldigvis ikke bruk for den. Nå hadde jeg også muligheten til å løfte båten opp igjen om det viste seg at det fosset for mye inn, slik det gjorde første gangen, men min lille holdt stand.

 

Et tips om du kjøper en slik ...kjøp den slangen med størst diameter. Jeg kjøpte den lille slangetypen, og så ikke før etterpå at slangestussen hadde mulighet også for den store slangen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den miste av de Bastard linket til er den jeg har. og den pumper greit den. Jeg prøvekjørte den før sjøsetting.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har forresten vært utom båten, Bastard og her følger mål og bilde:

 

Røret er bare 30 mm. innvendig - ca. 45 utvendig, så da må du i tilfelle bruke en muffe.

 

35 cm nedover og 35 cm. akterover er målet på "bøyen" - det er ca. 42-43 mm. mellom boltehull i festet.

Noe rust opp mot festet, men ikke noe en god puss vil fikse.

 

Bilde

 

Av interesse? Og flott om du finner en Solex. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har leita etter gassere, men så ikke snurten av dem. Skal sjekke litt mere, og jeg skal sjekke med en kompis også som jeg vet har mye rart.

 

Mnja, blir kanskje litt liten den der eller. Er det noe serlig og strupe ned eksosen fra 60mm til 30mm tro. Må sjekke det også før jeg sier ja.

 

Er målet mellom bolthull målt senter/senter?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jammen jeg har en muffe liggende som passer også 60 - 45 mm utvendig med slangeklammer av massivt format (umbrakonøkkel-typen) - kjøpt på Tess i "eksosmateriale". :)

Tror ikke det er noe problem å gå ned i slangestørrelse.

Fint at du er på Solex`en. :) Takk.

 

 

målene er sånn ca. senter/senter.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ok, nå kjenner jeg en som dreier.

Kan jo kappe røret, dreie opp større hull og sveise på ett rør igjen.

Blir ihvertfall mye billigere enn nytt, jeg fikk en pris på 1800,-+ mva :eek: dyrt for den lille biten syns jeg.

 

Skal måle på motoren i morgen jeg

Link to post
Share on other sites

Høres jo greit ut. Røret er ditt om du vil ha det.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Må bare måle boltsirkel først, hvor mye skal du ha

En lufteskrue til Solex 32 VN !!! :headbang::headbang::headbang:

 

En flaske rødvin skulle smake, om du ikke finner Solex`en.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for link. Har sendt en forespørsel til ham.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg hadde et tilsvarende problem en gang (Variabel dyse til gammel Solex forgasser). Den gangen endte jeg opp med å benytte en "standard" holder og fast dyse, måtte prøve meg litt fram før jeg fant passende fast dyse.

Du kan og prøve Kjell Tore Byman - som tidligere drev Norsk forgasserservice, Han har visstnok mye rare gamle greier fortsatt. Tlf 905 09 147.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...