Yankee Startet 6.Mai.2006 Del på Facebook Startet 6.Mai.2006 Fant en Laminox gassoven som var veldig liten, tenkte kanskje den kunne egne seg i båten. Noen som har erfaring med å bruke gassoven i båten? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 (redigert) Gass avgir mye fuktighet ved forbrenning. Det blir fuktig i båten. Pararafin/ lampeolje er bedre og finnes også til en fornuftg penge. De billige lukter litt når en tenner og slukker de, ellers O.K. Jeg tenker da på de "moderne" som ikke har veke. Redigert 6.Mai.2006 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
pete Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 (redigert) Akkurat nevnte merke gassovn har jeg ingen erfaring med, men gassovn i båt er helt topp. Bare pass på oppbevaringssted for gassflaska, at den er drenert ut av båten, samt at det monters lekkasjesikring. Da er gass renslig og sikkert. Redigert 6.Mai.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 Gass avgir mye fuktighet ved forbrenning. Det blir fuktig i båten.Tull og tøys, gassovner CE godkjent for bruk i båt har lukket forbrenningskammer med eksos ut av båten.Å bruke åpne gassovner som ikke er CE godkjent for bruk i båt er ren galskap. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 gassovner CE godkjent for bruk i båtEr det ikke CE-egenerklæring du mener? CE er intet godkjenningsorgan Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 Og hvordan hvet jeg at det er en ovn som er ok for bruk til båt? Den jeg så på tror jeg var anbefalt til campingvogn mm. oppbevaring av gassen må vel være ok i rommet bak på ovnen? Hvor finner jeg olje ovner til en fornuftig penge? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 Har selv hatt en slik ovn av samme type i eie men den var av den store typen ingen problem og bruke den i båt men krever at du lufter litt for den avgir en del fuktighet vinduene vill dugge. Er selv ute etter en liten ovn til og ha på akterdekk når kalesjen er igjen. Hvor kjøpte Du denne ovnen? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 6.Mai.2006 Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 flaska kan stå bak i ovnen en gassalarm i båten kan være og anbefale Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 6.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2006 Den har jeg ikke kjøpt enda for jeg var litt i tvil, men den selges for rett under tusenlappen hos monter. yter 2,8kw Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Og så ?Så lenge det er en egenerklæring kan hvem som helst oppgi at deres produkter er "god nok", ved en godkjenning blir det målt om det er godt nok i praksis. F.eks. viser det seg at CE-merkede lamper tar fyr ved bruk (en ikea sak for noen år siden). Nemko som kontrollerer luker ut slike ting. Derfor er CE-merking overhodet ingen godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Og hvordan hvet jeg at det er en ovn som er ok for bruk til båt? Den jeg så på tror jeg var anbefalt til campingvogn mm. oppbevaring av gassen må vel være ok i rommet bak på ovnen? Hvor finner jeg olje ovner til en fornuftig penge? Oppbevaring av gass bak på ovnen er IKKE OK!! Gassbeholder i båt skal stå i egen lukket beholder med lufting fra bunnen og ut av skutesiden. Tenk på at gass er tyngre enn luft, og ved en eventuell lekkasje risikerer du at gassen renner under dørkplatene og lager en kjempe gassboble der!! Gass inneholder VELDIG MYE ENERGI!! Vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 7.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 gjelder kravet om eget rom også dersom jeg bare bruker den ute under kalesja? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Mai.2006 Del på Facebook Svart 7.Mai.2006 Kan du være så snill å legge ut et bilde av båten din Yankee ? Bare så jeg vet hvilken båt jeg skal holde god avstand ifra i havn. De ovnene du snakker om er ikke godkjent i båt. Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 gjelder kravet om eget rom også dersom jeg bare bruker den ute under kalesja?For å svare på en annen måte, jeg har aldri hørt om noen unntak fra dette. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Eksplosjonsfare og godkjenning er en ting. Dette er noe du må ta stilling til selv. Her er det mange meninger avhengig av hvem du snakker med. Godkjenning har jeg ikke greie på, men det er et faktum at gass er tyngere en luft og legger deg i bunn av båten ved lekarsje. Vurder selv. Det viktigste utenom dette er om du blir fornøyd. Det er ingen tvil om at gass avgir fuktighet ved forbrenning. Det er det flere her som bekrefter. Ovn benyttes stort sett når det er kalt eller fuktig. Hvorfor kjøpe noe som er eksplosivt og som tilfører mer fukt? Parafinovner fines som sagt i tidligere innlegg, i flere priklasser. Her er et eksempel på type: http://www.hyttebutikken.no/ eller http://www.maxbo.no/filestore/320-341Varmeogenok.pdf side 13. Jeg tror du får de ned på 1000,- lappen, men du får hva du betaler for. Det gjør størst utslag på lukt ved oppstart og slukking. Har brukt både gass og parafin i hytte. Er ikke i tvil om at parafin funker best på grunn av fukttilskuddet fra gass. Redigert 8.Mai.2006 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Mix Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Det er ingen tvil om at gass avgir fuktighet ved forbrenning.Hvis en gassovn avgir fuktighet ved forbrenning har den ikke lukket forbrenning og er ergo ikke godkjent for bruk i båt. Punktum. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Hvis en gassovn avgir fuktighet ved forbrenning har den ikke lukket forbrenning og er ergo ikke godkjent for bruk i båt. Punktum.Kan du forklare hvorfor et gasskokeappart er godkjent for bruk i båt selv om det har åpen forbrenning, mens en gassovn med åpen forbrenning ikke er det... Hvor finner en disse regelene som sier dette.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Herman Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Her var det mye rart om fuktighet og forbrenning. ALL forbrenning produserer fuktighet. Det er en konsekvens av kjemien, og ikke noe hverken miljøvernministeren eller CE-direktivet kan gjøre noe med. Alle fossile brensel (gass, parafin, rødsprit, diesel, bensin osv) består i prinsippet av en kjede med karbonatomer med hydrogenatomer hengt på utenpå. Propan ser sf.eks slik ut: CH3-CH2-CH3. Paraffin, rødsprit og diesel er litt mer kompliserte, men prinsippet er det samme; en kjede med karbonatomer med H-atomer påhengt. En skjematisk forbrenning blir dermed: Hydrokarbon + Oksygen -> vann + Karbondioksid + energi CH + O2 -> H2O + CO2 + energi I hydrokarbonkjeden kan det også være oksygenatomer, og det vil dannes både nitrøse gasser (NOx), carbonmonoksid (CO) og sot i forbrenningen, men det påvirker ikke at ALL forbrenning produserer vann som biprodukt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 (redigert) Propan ser sf.eks slik ut: CH3-CH2-CH3. Nja.... Propan er vel C3H8 det da...... 3 karbon atomer i kjede med tilhørende 8 Hydrogen atomer... Redigert for feil... Så ikke kjeden din (CH3-CH2-CH3)... Så det er riktig som du sier, var litt kjapp der...... beklager Redigert 9.Mai.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Arne2 Svart 12.Juli.2022 Del på Facebook Svart 12.Juli.2022 (redigert) Her var det mye interesant om gassovener. Ønker meg en gassoven med pipe som leder forbrenningsgassene ut av skuta. Er det noen som vet hvor man kan få tak i en slik? (Etter å ha brukt en gassoven som gir fra seg avgassene inne i båten, så er jeg helt sikker på at jeg ikke holder ut å ha en slik, enten man nå kaller avgassene for CO2, vanndamp eller stank. Jeg vil foretrekke den siste betegnelsen, så hvis jeg skal bruke en gassovn en gang til, da må avgassene ut av båten.) Edit: Her klarte jeg faktisk å google meg fram til noe ala det jeg ønsker meg. Kirkenes Bil var litt langt borte .. Er det noen som har prøvd denne typen oven og som kan fraråde/anbefale? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=166723546 Ser ut til å være den samme, men stadig vekk "oppe i nord" https://arcticlavvo.no/produkt/komplett-gassovn-m4000-7-6-kw-med-3''-pipe-og-regulatorkit/G1000 Ser ut til å være produsentens hjemmeside: https://nuwaystove.com/product-category/propane-stove/ Redigert 12.Juli.2022 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2022 Del på Facebook Svart 12.Juli.2022 Sydvesten skrev On 9.5.2006 at 8.02: Kan du forklare hvorfor et gasskokeappart er godkjent for bruk i båt selv om det har åpen forbrenning, mens en gassovn med åpen forbrenning ikke er det... Hvor finner en disse regelene som sier dette.. Det kan ha med å gjøre at gasskomfyr normalt benyttes kortvarig til koking/steking mens en gassovn gjerne benyttes for oppvarming over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 (redigert) Eneste jeg har sett er disse - men rimelig kan de vel ikke sies å være. http://dickinsonmarine.com/product/newport-p12000-heater/ https://www.boatownersworld.com/dickinson-newport-propane-fireplaces-p9000-cabin-heater.html Redigert 15.Juli.2022 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2022 Del på Facebook Svart 15.Juli.2022 Arne Henriksen skrev for 2 timer siden: https://www.boatownersworld.com/dickinson-newport-propane-fireplaces-p9000-cabin-heater.html Har den kjempefornøyd byttet vifta da den støyet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne2 Svart 23.Juli.2022 Del på Facebook Svart 23.Juli.2022 (redigert) Se der, det var jo kjempeide! Hva brukes viften til? (Hadde en lignende dieselovn, men den fungerte så dårlig at jeg skrudde den ut og kastet den. Det var alt for dårlig avtrekk, slik at den ikke ville brenne.) Det ser ut som at man eventuelt må importere gassvarianten selv (finner ingen norske forhandlere). Det ser eventuelt ut til også å finnes en variant for fast brennstoff som er rimeligere og som er tilgjengelig i Norge. (Det var det som jeg klarte å google opp.) https://www.nmsproff.no/dickinson-vedovn Mulig at man kunne spørre dem om å importere en gassovn (hvis nå dette er et norsk firma.) Edit: Firmaet ser ut til å ligge i Arendal og jeg har sendt dem spørsmål om de kan skaffe en gassovnvariant. Redigert 23.Juli.2022 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.