Jump to content

Problem med mercury 75XD 1987 mod


Modem

Recommended Posts

Heisan

 

Jeg har en mercury 75XD 1987 mod.

 

Motoren var under vann i fjor, men fikk tatt denn opp ganske kjapt og skyllet den i ferskvan og kjørt olje i sylindrene.

 

Når jeg skulle prøve motoren i år så starter den fint, og båten går greit opp i plan.

Men etter ca 10-15 sekunder på full gass så senker den turtallet og "kveler" seg, hvis jeg gir den litt choke så kommer den seg igjen.

 

Har prøvd å rense forgassere, sjekket bensinpumpe, skiftet filter og slanger.

men ingenting hjelper :cryin:

 

Noen her som har noen forslag på hva det kan være, noe annet jeg kan sjekke :yesnod:

Link to post
Share on other sites

jeg har demontert alle tre forgassere og renset dem ja, men byttet ikke pakninger, fordi de så hele å greie ut.

 

Og på tanken er det ny bensin ja.

 

det må vel være ett eller annet med at den ikke får nok bensin, men jeg klarer ikke å finne ut hvorfor :headbang:

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om du har løs eller fast tank, men uansett så er det vel en "blære/belg" på slangen som du pumper besnin med. Når du kjører så prøv å pumpe bensin med denne, eventuelt få med deg en som kan gjøre det. Hvis det har noen positiv effekt så har du vel et svar om at motoren ikke får nok bensin og da er du nede til spørsmålet hvorfor? Ikke i mål, men et hakk nærmere svar/løsning? Jeg har opplevd det samme som deg og skifte av slange/belg var løsningen den gang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar, men jeg har prøvd det meste.

 

Byttet bensin filter, jeg har løs tank, byttet slange og belg.

 

Jeg har hatt med meg en som satt og pumpa, og det hjalp faktisk.

Bensinpumpa spruter det bensin ut ifra, prøvda å ta av slangen som går mot forgasserene og så kjøre motor på starteren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt med meg en som satt og pumpa, og det hjalp faktisk.

Dette er et klart tegn på at det er en bensin mangel.

 

Det er enten luft i drivstoffsystemet. Sjekk at hele systemet er tett fra bensinkanna til hvor forgasseren boltes til blokka.

 

Eller diaphragmen fungere ikke som den skal i bensinpumpen på forgasseren...

 

Eller det er noe som er tett i forgasseren.

 

Jeg tipper at det er luft som blir suget inn i systemet (det er noe som er ikke helt tett).

Redigert av Wiggy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da du hadde forgasserne ute, så sjekket du vel også at flottørnålene gikk lett og fint, og at det ikke var irr eller levret 2-taktsolje her som kunne gjøre at en eller flere av dem henger litt igjen i øvre/stengt stilling?

Bingo!

har hatt samme problem på en Yamaha 60 som har vært under vann. Var plaget med at flottørene (pga irr?) hengte seg opp i åpen eller lukket stilling. "Løste" problemet med å sette på forgassere fra en annen motor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...