Jump to content

Gummibåt med løst akterspeil

Cato

Recommended Posts

Oppdaget plutselig under en jolletur i sommer at akterspeilet og pontongen jeg satt på "levde hvert sitt liv", da hele innfestingen hadde løsnet på den ene siden.  :confused: Det viser seg at akterspeilet som er av finer har trukket til seg såpass mye vann at det er i ferd med å gå i oppløsning på den ene siden. Ble nødreparert med sikaflex og gjennomgående skruer i ferien, men det er nok ingen vei utenom å skifte hele akterspeilet.

Har noen noe tips om hvordan man bør behandle nytt akterspeil før montering?

Hvilket lim egner seg for denne type operasjon?

Synes forøvrig at dette vitner om meget svak kvalitet da jolla er fra 1998 (1999) og stort sett har hengt i daviter over vannet med unntak av helger og ferie.

Hei,

Har du vurdert å ta et alvorsord med leverandøren?

Kjøpsloven gir oss forbrukere stadig bedre rettigheter, spesielt for utstyr som er forutsatt å brukes i mer enn 5 år  -  og leverandøren vil neppe påstå at hans joller skal ha kortere levetid enn det . . . .

Det kan sogar tenkes at dette er en kjent feil på en begrenset serie, og da pleier leverandørene være enda lettere å ha med å gjøre.

Lykke til!

mvh

Poseidon

PS

Ellers har du jo en mulighet for å fortelle leverandøren om baatplassens 1000 medlemmer og den spesielle siden hvor man henger ut firma med dårlig service . . . . .

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ellers har du jo en mulighet for å fortelle leverandøren om baatplassens 1000 medlemmer og den spesielle siden hvor man henger ut firma med dårlig service . . . . .

Godt poeng Poseidon!

Både fordi det kanskje kan gi fremgang i forhandlingene, og ikke minst fordi det gir klagen større legitimitet ved at motparten også får en mulighet til å gi sitt syn.

Scanco Sportline......   Huffda. Men nå mener jeg med det ikke at båten nødvendigvis trenger å være så dårlig for det vet jeg ingen ting om. Det som skremte meg var at jeg ikke fant noe om den ved å søke på Internett.  :confused: Søker du på Zodiac, Achilles, Bombard, Suzumar, Quicksilver m.fl. så finner du info på nettet. Jeg søkte på "Scanco Sportline 9", bare "Scanco Sportline" og "Scanco" samt "Sportline" som to separate ord, men nei.... Fant bare Scanco medical osv.  :crazy:

...Kjøpsloven gir oss forbrukere stadig bedre rettigheter, spesielt for utstyr som er forutsatt å brukes i mer enn 5 år  -  og leverandøren vil neppe påstå at hans joller skal ha kortere levetid enn det . . . .

Dessverre, Poseidon, her tar du feil. Kjøpsloven er forandret til det dårligere (fra forbrukernes ståsted) på dette punktet. Før hadde man 5 års reklamasjonsrett på varer som var ment å vare lengre enn 5 år. Kravet var at mangelen skulle foreligge på kjøpstidspunktet og bevisbyrden hvilte på forbrukeren...

Nå er det kun 2 års reklamasjonrett (se § 32, 2 ledd). Garanti er noe selgeren kan gi, og dette er ikke lovpålagt. Garanti er forøvrig noe som skal gå ut over kjøpsloven. Da kan selger ikke legge bevisbyrden på kjøperen.

Mangler

§ 30. Innledende bestemmelse.

(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

(2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

.....

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

Har vel egentlig innsett at dette blir vanskelig å få på garanti/reklamasjon, og er derfor ute etter tips for å reparere dette selv.

Det er også en annen erfaring jeg har med denne jolla, og det er at akterspeilet er for lavt ved motorfestet slik at jeg må feste motoren så høyt som mulig for å unngå at det spruter noe alvorlig ved full fart. Hvis jeg sammenligner med feks zodiac har akterspeilet mitt en forsenkning der motoren er festet mens zodiac akterspeilet er høyere på midten ved motorfestet. Skulle jo tro at det skulle være standard mål på høyden på akterspeilet som er tilpasset kort lang stamme osv.

Mvh

Cato

Dessverre, Poseidon, her tar du feil. Kjøpsloven er forandret til det dårligere (fra forbrukernes ståsted) på dette punktet. Før hadde man 5 års reklamasjonsrett på varer som var ment å vare lengre enn 5 år. Kravet var at mangelen skulle foreligge på kjøpstidspunktet og bevisbyrden hvilte på forbrukeren...

Nå er det kun 2 års reklamasjonrett (se § 32, 2 ledd). Garanti er noe selgeren kan gi, og dette er ikke lovpålagt. Garanti er forøvrig noe som skal gå ut over kjøpsloven. Da kan selger ikke legge bevisbyrden på kjøperen.

Ikke så raskt i svingene her nå!!! Jeg snakket faktisk så sent som I GÅR med forbrukerrådet og de sier tvert i mot at forbrukernes rettigheter ble sterkt forbedret i fjor  :confused: !

Det GJELDER FORTSATT 5 ÅRS reklamasjonsrett! Det er bare for varer som ikke er ment å vare så lenge, som eksempelvis tekstiler/klær etc det ikke gjør det for. Mobiltelefoner har mange mobilforhandlere forsøkt seg med 1 og 2 år på, men det er nylig juridisk fastslått at det ER 5 års reklamasjonsrett på mobiltelefoner (bare 1 til 2 års garanti, men 5 års reklamasjonsrett).

Det er riktig at det for enkelte varetyper er bare 2 års reklamasjonrett, men det gjelder altså i følge forbrukerrådet bare for varer som ikke er ment å skulle vare lengre.

Av klare forbredringer fra i fjor i kjøpsloven er:

- Du har KRAV på helt NY vare dersom eksakt samme feil oppstår mer enn 3 ganger (eller var det 4?)

- Du har krav på å låne tilsvarende produkt dersom reparasjon tar mer enn en uke.

Ja, det gjelder å holde tunga i rett munn....  :wink:

Jeg legger meg helt flat, du har helt rett Helge. Fra 2002 fikk vi 2 lover som omhandler kjøp.

Kjøpsloven (fra 1988) som nå tar for seg kjøp mellom næringsdrivende og mellom privatpersoner - Forbrukerkjøpsloven tar for seg kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende.

Min feil var å tenke næringsdrivende i mellom (ligger til jobben min...)

Beklager, Poseidon, du har helt rett!

(lagt til: Forbrukerkjøpsloven har ikke tilbakevirkende kraft. Den gamle kjøpsloven gjelder for alle varer som er kjøpt fram til 30.06.2002. Dersom du skal reklamere på varer som er kjøpt før 1. juli, er det reglene i den gamle kjøpsloven som regulerer rettighetene dine)

Her er lovens bestemmelse (Lov om forbrukerkjøp,1. juli 2002)

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Hei,

Dette er kanskje litt på kanten men jeg har en 2000 modell Volvo V70 som har gått 170.000.

Her har tomgangsmotoren (ikke spør om det er 2 motorer i bilen) til kr. 6100,- røket.

Fikk ikke medhold hos min lokale volvo-leverandør på at her kunne man bruke 5 års regelen.

Tok da kontakt med forbrukerkontoret og fikk til svar at med en bil som har vært utsatt for unormal slitasje så gjelder ikke reklamasjonsretten, og 170.000 km er unormalt høy slitasje på en Volvo... og derfor må jeg betale gildet på mellom 8 og 10.000.

Hei,

Dette er kanskje litt på kanten men jeg har en 2000 modell Volvo V70 som har gått 170.000.

Neida slett ikke på kanten syens jeg - et fint eksempel som kan være med på å vise hvordan grensene for reklamasjonsrett trekkes opp. I dette tilfelle hva som er "normal" slitasje/bruk og hva som er "unormal"  eller ekstra stor slitasje/bruk.

Her har tomgangsmotoren (ikke spør om det er 2 motorer i bilen) til kr. 6100,- røket.

Fikk ikke medhold hos min lokale volvo-leverandør på at her kunne man bruke 5 års regelen.

Tok da kontakt med forbrukerkontoret og fikk til svar at med en bil som har vært utsatt for unormal slitasje så gjelder ikke reklamasjonsretten, og 170.000 km er unormalt høy slitasje på en Volvo... og derfor må jeg betale gildet på mellom 8 og 10.000.

Hadde den ca 3 år gamle bilen din gått eksempelvis 50.000 kilometer som er helt normalt i Norge (i nærheten av gjennomsnittlig) ville du sannsynligvis fått medhold!

Jeg kan jo prøve å bevege meg litt lenger inn i jussens irrganger vedr. reklamasjon på gummibåten. Siden gummibåten er kjøpt i 1999 gjelder kjøpsloven av 13. mai 1988 for dette kjøpet.

§ 32. Reklamasjon i denne kjøpsloven (før endringen i forbindelse med forbukerkjøpsloven av 21.06.2002) lyder som følger: (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget den, gir selgeren melding om hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(3)I forbrukerkjøp gjelder fristregelen i annet ledd tilsvarende. Når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å var vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Melding om mangelen kan i forbrukerkjøp gis til den som etter avtale med selgeren har påtatt seg hå avhjelp mangler.

Denne reklamasjonsreglen ble behandlet av høyesterett i en dom av 15.05.1998. Tvisten her gjaldt en forbrukerkjøpers krav om retting av mangel ved en videospiller. Videospilleren ble solgt med et års garanti. Videospilleren sluttet å virke ca. 3,5 år etter at den var kjøpt. Dommens konklusjon var at kjøpsloven ikke kunne fravikes til ugunst for forbruker. En videospiller var ment å skulle vare lenge. Forbrukeren fikk fullt medhold i sitt krav (at videospilleren skulle repareres uten omkostninger for forbrukeren). Denne dommen gir grundige kommentarer vedr. forbrukerens rettigheter i forhold til ovennevnte paragraf i kjøpsloven.

Jeg kan godt sende deg en kopi av dommen dersom jeg får en adresse (kan dessverre ikke sende denne på e-mail).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...