Jump to content

Svarte striper.......


Cato

Recommended Posts

Får svarte striper på glassfibern under kalesjeknappene etter regnvær. Disse kan være vanskelige å vaske bort da de sitter rimelig godt.

Begynner å lure på om dette har noe med imprigneringen av kalesjen å gjøre. Merket dette svært tydelig etter første regnvær etter imprignering.

Har brukt blåtind imprignering i mange år , men det er først i år at jeg ble oppmersom på en mulig sammenheng.

 

Noen andre med erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring med samme produkt.

På meg ser det ut til at sot i nedbør har en tendens til å "reagere" med imprigneringen på en slik måte at det fester seg godt på gelcoaten.

Mulig at det er rester av silikon fra imprigneringen som gjør dette.

 

Oppdaget noe tilsvarende i fjor da vi hadde en periode med mye forurenset nedbør.

Prøvde et vaskemiddel fra din båtbutikk som skulle være "fantastisk" - resultatet var at skit som jeg først kunne fjerne med hånden, nå kun lot seg fjerne med rubbing :headbang:

Link to post
Share on other sites

tror ikke det har noe med impregneringen å gjøre. jeg fikk også dette allerede etter første regnskyll -og jeg har ikke impregnert kalesjen i år. Da må det eventuelt skyldes impregneringen fra fabrikken før sesongen 2005 da den var ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke det har noe med impregneringen å gjøre. Fikk noe helt forferdelig mye møkk på båten rett etter sjøsetting i år igjen. Den første nedbøren på nypolert båt pleier å lage noen helt j#¤#ige svarte streker. :headbang: Og det er ikke bare der hvor det renner fra kalesjen. Neida, hele båten er like svart overalt. :cryin::headbang: Bare å gå på å vaske hele båten på nytt.....Og møkka sitter selvfølgelig hardt! :sad:

Link to post
Share on other sites

stripene fjernes veldig lett med Biltema's "black streak remover" kombinert med en slik litt stiv insektsvamp. Jeg tror imidlertid at en god del av poleringen går samme vei, bare så en er klar over det...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

De som lever av å produsere kosmetikk til biler og båter lar ikke sjansen gå fra seg når de øyner muligheter til økt omsetning. Min erfaring er at i ei flaske med "Black streak remover" er det ikke annet enn den samme rensekremen du kjøpte uka før til rens og polering. Det du da får for dine 98,50 er strengt tatt ikke annet en en ny fancy flaske.

Konklusjon; spar penge dine, en hvilken som helst rensekrem, eller Hugos, Autosol eller Jiff fungerer like bra.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...