Jump to content

Fjerne dekksolje


Happy Skvett

Recommended Posts

Her er det mye å lære. Jeg oljet dekket på fredag. Jeg kjørte på lag på lag, vått i vått. Jeg reagerte på (men ikke nok) at det trakk dårlig inn til tross for iherdig skraping og sliping de foregående dagene. Etter noen timer skulle jeg dra av overskytende olje. Det var ufattelig seigt, men det gikk da på et vis.

 

Nå var jeg innom for å sjekke og muligens få lagt på første lakkstrøket i dag. Overflaten var blank istedet for silkematt og stedvis var det en ru og klumpete overflate. Det nytter hverken å pusse eller skrape, overflaten er altfor seig.

 

Oljen er av type Interpreg, dekket er eik og mahogny. I morgen skal jeg forøke med tynner for å forsøke å løsne på oljebelegget. Er det andre muligheter?

mvh john øivind

Link to post
Share on other sites

Du er sikker på at du bruker Interpreg olje og ikke lakken?

Høres ut som du kanskje har lagt lakken vått i vått, og det blir jo seigt vil jeg tro.

Oljen kommer i boks med skrukork (om jeg husker rett), mens lakken kommer i "vanlig" boks.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Uffda.

Kan det beste være å vente til lakken har herdet, for så å mattslipe godt og legge et strøk til for å se om det blir pent?

 

Olje kan du gjøre fra innsiden, men da ikke så mye i år (ikke mette igjennom da lakken vil løsne).

 

Høres ut som en stor jobb og fjerne all lakk igjen, og for en sesong vil det være godt nok vil jeg tro.

Så får du gå på med krom hals igjen neste år, og gjøre det hele perfekt da?

 

Føler med deg, og lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...