Jump to content

tur 84- maxi 77- alu mikkel 26?


morten37

Recommended Posts

Har seilt Maxi 77 en god del. Tåler faktisk bra med seil, er ikke den som rever først. Modeller

med svart mast(frem til 75-76) er ikke så stive, ofte sprekker i ruten. Gansek omfattende

jobb å gjøre dette. Kabinen "kles naken" og stives ned til kjøl. Gjorde det på den vi seilte.

Jobben ble gjordt i Son.

Skiftet til mylar-seil, og vi hadde det moro i regattaer. Innredning enkel, porta porti, innstallerte

enkel wallas varme. Tåler mye juling

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vurderte de samme båtene for noen år siden. Falt ned på en Alo Mikkel 26. Stor plass slik at det gikk an å ha med familien på komfortabel overnatting ( båten er bred, og brukbar innvendig høyde, samt eget toalettrom). Men den er litt rank å seile - kjølen utgjør ca 1100 kr av totalt 2200 kg. Og så er det ikke noe kule å krysse da den er såpass bred at motsjø bremser den litt. Men den anbefales - vi var velig fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også svært fornøyd med min Alo Mikkel.

( som forøvrig var i nordan family sin eie tidligere)

 

- også er den vesentllig mye PENERE enn en Maxi 77. :wink:

 

 

- men sjekk for "hjemme mekka" løsninger i innredning og spesielt mastestøtten. Jeg har gjort relativt mye med min siden jeg kjøpte den, - men nå er den nesten som ny...

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har seilt endel med både M77 og AM26. Tur 84 kjenner jeg ikke til.

Pelle P. sin M77 er beskrevet ovenfor.

 

M77 og AM26 er egentlig litt ulike. Alf Ortang/Freddy Mikkelsens AM26 er tegnet for å være en kvarttonner, mens M77 ikke er tiltenkt noen måleregel i det hele tatt. Kun å ha digert volum under dekk. Maxiene var vel 70 tallets Bavaria. Bygd i bøtter og spann i en bråte størrelser.

 

AM26 er svært begynnelseveik, smal i vannlinja, men fryktelig sluttstiv. Den krenger til et visst punkt, og så er det bråstopp. Blåser det litt, er det flatt storseil eller et rev eller to som gjelder. Også er den kilen på vektfordeling. Skal trimmes litt på trynet for å gå godt på kryss.

De er svært solid bygget. Litt overkill her og der. Svake punkt? Sjekk at den har MkII kjøl på 1225 kg. og ikke den originale på 750 kg. Da er den nesten umulig å seile. Og sjekk mastestøtta for tegn til kompresjon. Det var også noen tilfeller av ror som ikke var skummet under tilstrekkelig trykk. Da kan det folde seg på midten. I motsettning til M77 som har ei trefjøl til ror, har AM26 et syrefast ror med vingeprofil.

 

Og, som en sier, det er en mye penere båt en M77.

 

Når du først kikker, kikk også på Peter Norlins nydelige lille Accent.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en maxi 77, 1980 mod, og er godt fornøyd med den. Vurderte også Alo Mikkel, men landet på en Maxi da jeg fant en som var i vesentlig bedre stand enn Alo'ne og andre Maxier på markedet da jeg kjøpte.

 

Jeg har orginal saltvannskjølt innebordsmotor, og den putrer og går til tross for at den begynner å bli en eldre herre nå. Den er nå meget fornøyd etter at jeg byttet termostat. Kjøper du utenbordsmotor slipper du å tenke på dette.

 

Maxiens største fordel er at det er svært god plass i cocpit - rett og slett kjempeplass i forhold til størrelsen.

 

Lykke til med valg

Redigert av Homer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I klassen du nevner, er vel både Shipman 28, Happy 27 og Bakke 26 reelle alternativer.

 

Klassens fineste ( ! ) std. båt, er Albin Cirrus. Litt dyrere, men veldig mye mer til båt.

 

Nord 80, en Enderlein tegnet båt, er også skikkelig fin

Bilde

 

Tror valg av båt i denne klassen, dreier seg mye om følelser. Akkurat som i de større klassene. F.eks har First noen skikkelig lekre småtasser, f.eks 235 & 24 og senere First 210/ 211. Disse er imdlertid noe mindre, og langt dyrere. De er nok mye raskere også, særlig unna været. First 24 så vi på en gang, imponerende med plass i den lille båten. First 26 holdt vi på å ende opp med når vi kjøpte Jokeren. Tarvelig plast, det meste var mykt og flekset. Sikkert raskt. Bredt akterskip, og akterlugar med dør, og dassen bak, er fordeler som ikke de gamle 70`talls båtene kan matche.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...