Jump to content

Sandblåst drev,hva anbefaler dere som grunning/forbehandling


fredde1972

Recommended Posts

Har et VP drev som jeg har blåst ned til rent metall og er litt usikker på hva jeg bør bruke som grunning før jeg lakkerer drevet og så har på "bunnstoff".

 

Noen med erfaringer? Hørt om noen som har på en form for "seis" for å lukke metallet så det ikke svetter under lakken, har det noe for seg? Eller kan jeg bare grunne med en vanlig grunningslakk?

 

Setter pris på noen råd?

 

Mvh

fredde

Link to post
Share on other sites

Du skal benytte 2-Komponent epoxyprimer. Sea Jet har en variant beregnet priming av alubåter og drev. 017 tror jeg den heter. Du bør som minimum legge på 4-6 strøk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Før du starter med denne prosessen ka det kanskje være verd et forsøk å ta en telefon til noen billakkerere - de har god erfaring med hva som sitter på aluminimum. Jeg har tidligere fått råd fra dem men har glemt hva som var klok forbehandlig før primeren ble smurt på - tror det var en form for syrevasking for å få vekk alle fettstoffer/voksstoffer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Aluminium oksyderer i luft og bør behandles straks etter blåsing/ pussing. Er anbefalt Etch Primer men har forsøkt med vanlig 2 komponent epoxyprimer til flekking.

Ved vannintak på drev ser det ut som om malinga(etseprimer?) har kokt, det sitter godt men det skal da se noenlunde ut!

Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål. Eg sjøsette mitt helt nye drev uten noe form for bunnstoff. Båten har nå ligget ute i et år, og drevet er da selvfølgelig helt grodd. Har difor kjøpt drevbunnstoff. Men trenger eg primer utenpå originallakk?

 

Har forresten noen ambefalinger til rengjøring av en grodd drev?

Link to post
Share on other sites

... Har forresten noen ambefalinger til rengjøring av en grodd drev?

1. _Forsiktig_ høytrykksspyling

2. Gryteskrubb m/zalovann

3. Evt. gryteskrubb m/sitronsyre for å fjerne rester av rur.

4. Spyle rent og fjerne fett m/aceton.

 

For en stund siden gav også noen et tips om å lage en smørje av Hugo's og sitronsyre for at syra ikke skal renne så lett av. Prøvde dette og det funket helt topp.

 

Etter min erfaring rubber gryteskrubben nok til at drevsprayen fester godt nok uten noen form for primer. Går ut fra at lakken er uskadd slik at den ikke trenger oppfrisking.

 

Neste år fjerner du enkelt gammel drevspray med gryteskrubb/aceton.

Link to post
Share on other sites

Måtte pusse ned mitt Volvo Penta SX drev i aluminium pga korrosjonsflekker etter bruk av feil anoder i ferskvann.

 

Først brukte jeg denne: Bilde

 

For å få feste til Primocon: Bilde

Jeg varmet lakken opp i varmt vann og sprayet på med biltematrykksprøyta mi.

 

Enklere ville nok være å benytte primer på sprayboks istedenfor Bilde

 

(VC prop-O-drev som på internationals USA webside heter Primocon outboard og outdrive aerosol primer og inneholder det samme som Primocon boksen over.

 

Tilslutt sprayet jeg tre bokser med Volvo Penta orginallakk for drev og to bokser klarlakk.

 

Lakken sitter på fortsatt - ingen koking, avskalling eller korrosjon enda. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...