fredde1972 Startet 8.Mai.2006 Del på Facebook Startet 8.Mai.2006 Har et VP drev som jeg har blåst ned til rent metall og er litt usikker på hva jeg bør bruke som grunning før jeg lakkerer drevet og så har på "bunnstoff". Noen med erfaringer? Hørt om noen som har på en form for "seis" for å lukke metallet så det ikke svetter under lakken, har det noe for seg? Eller kan jeg bare grunne med en vanlig grunningslakk? Setter pris på noen råd? Mvh fredde Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 8.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Absolutt ingen som tør å begi seg inn på noen teorier her? Vanligvis er da folk her inne ikke redde for å si sin mening om ting :) Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 Kva metall er det? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 (redigert) Drevet er vel av aluminium og da er vel tokomonent etsprimer ofte brukt. Men det finnes sikkert andre produkter og metoder også? Mener å huske at det stod noe i verkstedhåndboken til drevet om hva det skulle grunnes og lakkes med. Får sjekke opp i morgen. Redigert 8.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 det finnes en tokomponent for stål som skal være fenomenal. aner ikke hvordan den takler aluleg. profesjonelle fargehandlere som levere til skips ind kan være greie å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 8.Mai.2006 Del på Facebook Svart 8.Mai.2006 denne kan være et alternativ men anbefaler å kontakte produsenten (norsk) http://www.star.no/datablad/pdf/deko/5111.pdf Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 9.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Ja drevet er i aluminium ja... Mener jeg har lest om en "etch primer" som forbehandler overflaten og gjør den klar til lakk ved å lukke porene i aluminiumen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Du skal benytte 2-Komponent epoxyprimer. Sea Jet har en variant beregnet priming av alubåter og drev. 017 tror jeg den heter. Du bør som minimum legge på 4-6 strøk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
estark Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Du bør som nevnt grunne/prime med en 2-komponent epoxy-primer. Dersom du bruker jotun sine produkter er det, noen (3-4) strøk Anti-Pest, så et strøk med Penguin Primer (på spray-boks) og så Penguin Drev (sprayboks). Nordstar Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 9.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Ok, takk... Da kjører vi med litt antipest og primer... Takk for tipset... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Før du starter med denne prosessen ka det kanskje være verd et forsøk å ta en telefon til noen billakkerere - de har god erfaring med hva som sitter på aluminimum. Jeg har tidligere fått råd fra dem men har glemt hva som var klok forbehandlig før primeren ble smurt på - tror det var en form for syrevasking for å få vekk alle fettstoffer/voksstoffer. Sitér dette innlegget Link to post
Silje4 Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Aluminium oksyderer i luft og bør behandles straks etter blåsing/ pussing. Er anbefalt Etch Primer men har forsøkt med vanlig 2 komponent epoxyprimer til flekking. Ved vannintak på drev ser det ut som om malinga(etseprimer?) har kokt, det sitter godt men det skal da se noenlunde ut! Sitér dette innlegget Link to post
gruff Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Volvo leverer vitterlig en primer som de anbefaler, koster sikkert en formue..... Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 primer for plast og metall fra star...2komp aluminiumspigmentert epoxyurutan..denne har jeg brukt på aluminium som er under sjøen hele sommeren(undervannshus påhenger) strøken etter 4 år...selv uten overlakking...vask først m aceton og sterkt eddikvann... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Et annet spørsmål. Eg sjøsette mitt helt nye drev uten noe form for bunnstoff. Båten har nå ligget ute i et år, og drevet er da selvfølgelig helt grodd. Har difor kjøpt drevbunnstoff. Men trenger eg primer utenpå originallakk? Har forresten noen ambefalinger til rengjøring av en grodd drev? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 ... Har forresten noen ambefalinger til rengjøring av en grodd drev?1. _Forsiktig_ høytrykksspyling2. Gryteskrubb m/zalovann 3. Evt. gryteskrubb m/sitronsyre for å fjerne rester av rur. 4. Spyle rent og fjerne fett m/aceton. For en stund siden gav også noen et tips om å lage en smørje av Hugo's og sitronsyre for at syra ikke skal renne så lett av. Prøvde dette og det funket helt topp. Etter min erfaring rubber gryteskrubben nok til at drevsprayen fester godt nok uten noen form for primer. Går ut fra at lakken er uskadd slik at den ikke trenger oppfrisking. Neste år fjerner du enkelt gammel drevspray med gryteskrubb/aceton. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 har brukt 2 komp epoxyprimer på mitt drev, sprøytet det på for glattere overflate da jeg vil ha lite friksjon her. Kjører kun i ferskvann så vet ikke hvordan det hadde vært i sjøen men fint her sålangt, 2 sesong nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Måtte pusse ned mitt Volvo Penta SX drev i aluminium pga korrosjonsflekker etter bruk av feil anoder i ferskvann. Først brukte jeg denne: For å få feste til Primocon: Jeg varmet lakken opp i varmt vann og sprayet på med biltematrykksprøyta mi. Enklere ville nok være å benytte primer på sprayboks istedenfor (VC prop-O-drev som på internationals USA webside heter Primocon outboard og outdrive aerosol primer og inneholder det samme som Primocon boksen over. Tilslutt sprayet jeg tre bokser med Volvo Penta orginallakk for drev og to bokser klarlakk. Lakken sitter på fortsatt - ingen koking, avskalling eller korrosjon enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.