Jump to content

Rep av kalesje ?


hermansen

Recommended Posts

Det mest effektive middelet for å løse opp fugledritt er faktisk spytt! Dette løser opp fugledritten, slik at den lett lar seg spyle bort. Bruker dette med suksess hver gang jeg har fått denslags på bilen, men har ikke prøvd på kalesjen så langt. Problemet kan være å produsere nok til å rengjøre en skikkelig flekkete kalesje! :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Index!

 

Gidder du å komme og spytte litt på båten min også? Har vært sjøsatt i noen uker, og kalesjen ser ikke ut!

Måkene på vestlandet er definitivt av den utspekulerte sorten som ikke dr*ter på båten mens den ligger på land (og lett kan vaskes), mens nå når jeg ligger på svai så bombes jeg daglig.

 

Har akkurat samme problemet med bilen også. Dersom den er skitten er det aldri noe fugledritt, men når den er nyvasket og shiny tar det maks 30minutter før det ligger et visittkort på taket!

 

Død over måkene !!!

 

-------------

Til trådstarter: beklager avsporingen, men her boblet det over av innestengt aggresjon :lol::lol:

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Gidder du å komme og spytte litt på båten min også?

Får se en gang jeg går forbi :lol::lol::lol: .

 

Fikk dette rådet en gang jeg vasket bilen, og stod og skrubbet med avfetting og det som verre var uten å få vekk fugledritten. Og det virket faktisk over all forventning, vent 10-15 sekund og du tørker dritten vekk akkurat som ingenting. men en kalesje er det nok verre med, stoffet trekker vel såpass at man lett kan bli tør i kjeften av en slik operasjon :sad: . Har det først vært en skikkelig måkefest på kalesjen så er det etter min erfaring bortimot umulig å få alt vekk igjen. Det trekker inn og setter seg såpass i stoffet at det eneste som kan få det helt vekk er slike stoffer som ødelegger kalesjeduken...

 

Når det gjelder riften i duken så tror jeg at jeg ville ha sydd et par sting slik at den ikke revner videre, og gjerne også forsterket sømmen med en dråpe gjennomsiktig lim.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fugledritt sverger jeg til svært varmt grønnsåpevann. Grønnsåpen har mange effektive stoffer som løser opp ulike ingredienser, i tillegg tettes små porer i gelcoaten slik at overflaten blir jevn. Forutsetningen er at vannet er veldig varmt - helst langt over hva du kan holde hånden i.

 

Når det gjelder kalesjen vil jeg tro at tiltakiene her avhenger av dens generelle kvalitet. Det kan være greit å sy inn et stykke med kalesjetekstil plassert på innsiden med bomullstråd. Tekstilen opprettholder styrken i kalesjen. Tråden trutner ved fuktighet og skaper tette sømmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...