Jump to content

Olje eller lakke badeplattform ?


Kotnes

Recommended Posts

Har pusset ned plattform og trinn og så melder tvilen seg. Skal jeg olje eller lakkere. Oljer jeg så er det vel bare og olje i ny og ne så ser det bra ut hele tiden eller ? Lakkerer jeg så er det vel pussejobb hver gang man skal friske opp. Synspunkter mottas med takk.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tok en sjefsavgjørelse i stad og klinte inn med olje. Det blei veldig bra. Skal ta flere strøk i morgen. Stripene kommer antageligvis ikke på før neste år for det ser ut som det blir sjøsetting i helga og da srekker ikke tiden til. Skal også bytte kalesje med annen farge og andre løsninger neste år så da vil det jo bli en helt ny båt. Siden alle gikk for olje ser det ut som jeg tok en riktig avgjørelse. Takker for hjelpen.

Redigert av Kotnes (see edit history)

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker ubehandlet teak utendørs på båten. Lakkert teak er etter min mening direkte farlig glatt om det er vann på teaken eller føttene. Det samme med nyoljet teak.

 

Blir ikke ubehandlet teak veldig grå og kjedelig etter som tida går da ?

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke ubehandlet teak veldig grå og kjedelig etter som tida går da ?

Kan renses med teakrens - da blir den gylden i fargen. Jeg liker den grå teaken - så sant den holdes ren. Vaskes med grønnsåpe og myk børste på tvers av treet.

 

Og for meg er det viktigere at båten er sikker å gå på enn at teaken er vakker. Jeg har slått meg et par ganger på pen, nyolja tak. Aldri igjen. Det er nok å ha litt fuktige sko så blir det glatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes teak-sealer er tingen.

Har god erfaring med Epifanes teak oil sealer.

 

Første bilde viser dollbordet etter bruk av teak-cleaner. Den bakre delen er slipt, mens den fremre er ennå ikke slipt.

 

Dekket har antgelig ikke vært vedlikeholdt siden 2001 og så helt forj*** ut. Overflaten var så oppfliset at det ikke gikk å gå barbent uten og få flis i foten.

 

Det tre siste bildene viser resultatet av ca. 50-60 timers sliping og oljing.

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da går jeg for det vakre til jeg får meg en lærepenge på den harde måten som du har fått. Har sett en del seilbåter hvor teaken på dekk har vært helt grå og det er ikke mye pent synes jeg men jeg skjønner jo nå hvorfor de ikke oljer.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes teak-sealer er tingen.

Har god erfaring med Epifanes teak oil sealer.

 

Første bilde viser dollbordet etter bruk av teak-cleaner. Den bakre delen er slipt, mens den fremre er ennå ikke slipt.

 

Dekket har antgelig ikke vært vedlikeholdt siden 2001 og så helt forj*** ut. Overflaten var så oppfliset at det ikke gikk å gå barbent uten og få flis i foten.

 

Det tre siste bildene viser resultatet av ca. 50-60 timers sliping og oljing.

 

 

 

 

 

 

Det var utrolig pent. Ser ut som jeg har mange strøk foran meg.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Teaken oljes ikke i flere strøk, men holdes 'våt' med oljen i 10-15 min til den er helt mettet. Tørk så av all overskytende olje og du er ferdig.

 

Et tips er og arbeide med et begrenset felt ad gangen, si f. eks 3 meter av dollbordet. på den måten er det lett og holde teaken våt og gir mindre gris når man må bevege seg rundt mens man arbeider.

En annen ting som er meget viktig er og tørke av all overskytende olje. Blir det liggende olje på overflaten, herder det nesten som lakk og man får noe av de samme problemene med flassing som man får ved lakking.

 

Det var slipingen som tok mesteparten av tiden her pga. at teaken var så oppfliset som den var. Oljingen tok vel bare en 5-6 timer, badeplattform, akterkocpit og flybridge inkludert.

Til høsten og neste år blir det bare og rense med teak-cleaner og olje på nytt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg går litt mot strømmen her jeg, for jeg syns at en lakket badeplattform er penere enn en oljet. Noen gode strøk med Owatrol d1 f.eks., gjerne tynnet med amerikansk terpentin, og noen noen strøk med D2 på toppen. Nydelig, og varig!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg går litt mot strømmen her jeg, for jeg syns at en lakket badeplattform er penere enn en oljet. Noen gode strøk med Owatrol d1 f.eks., gjerne tynnet med amerikansk terpentin, og noen noen strøk med D2 på toppen. Nydelig, og varig!

Er ikke både Owatrol D1 og D2 olje da? :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke at olje flasset av, men i fjor oljet jeg plattformen min med owatrol, og så at i våres så hadde noe flasset av

Olje er får å mette porene i trvirket for at trevirket ikke skal suge til seg så mye vann. :smash: Den tynne oljen skal smøres på til den ikke trekker mer men kommer som en tynn hinne utenpå. Bruker du for tykk olje vil den ikke trekke så godt inn i trevirket men legge seg på utsiden og lage en hinne, da mister du effekten med olje. Owatrol har nr 1. for metting av trevirket og nr 2 for å lage slite hinne.

Konklusjon: er ikke forarbeidet med metting godt nokk, slipper slite hinnen og flasser av.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...