Jump to content

Olje eller lakke badeplattform ?

Kotnes

Recommended Posts

Hvis badeplattform er bare til pynt kan blank lakk være ok tenker jeg. Det blir nok en del jobb for å holde den fin, men hvis det ikke er noe problem så kjør på.

Jeg bruker badeplattformen til å gå på ifm bading, og den skal aldri få lakk igjen. Jeg har også sluttet å olje den, lar den være grå.

Lakka teak er jo svert fint,men da krever MYKJE arbeid,ein må heile tida passa på så da ikkje kjem fukt under lakken,dersom ein oppdager kvite felt så må ein utbedra dette med ein gang før da får utvikla seg ,ellers  er heila arbeidet bortkasta.

index skrev On 24.3.2025 at 11.10:

Hvorfor vil du ha en blank badeplattform? Skal du ikke bruke den? En lakkert, våt plattform er livsfarlig å bevege seg på...

Ser pent ut, og jeg har ikke nok erfaring til å si noe om hvor ubrukelig den blir eller ikke. Jeg er her for å søke råd fordi jeg ikke vet bedre :D

ChillOgSpinn skrev for 10 timer siden:

Ser pent ut, og jeg har ikke nok erfaring til å si noe om hvor ubrukelig den blir eller ikke. Jeg er her for å søke råd fordi jeg ikke vet bedre :D

OK! Teak brukes utendørs på gangflater på båt fordi den har gode antiskli egenskaper, er god å gå på og blir ikke like varm som gelcoat. Men det fordrer at den er ubehandlet. Det er derfor du ser så mange seilbåter med grå teak. Det er ikke dårlig vedlikehold, det er simpelthen slik man gjør seg nytte av teakens egenskaper. Om man oljer eller lakker ødelegger man disse egenskapene og teaken blir kun ren pynt. Derfor er det vanlig å olje stående teak, og la den man går på være ubehandlet.  En annen utfordring med badeplattform er at den er våt nesten hele tiden, så de færreste behandlinger holder seg en hel sesong engang. 

Det finnes også en mellomting mellom ubehandlet og lakk/olje, såkalt teak sealer. Høveling f.eks. Den blir ikke like glatt som andre behandlinger. Men rent bruksmessig synes jeg likevel ubehandlet er tingen. Teak har den egenskapen at den er svært bestandig mot råte, så den trenger ikke å bli behandlet for holdbarhetens del. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...