Jump to content

Bonevoks: noen anbefalinger?


Eline

Recommended Posts

Etter 14 år som trebåteiere, skal vi nå i gang med å bone plastbåt for første gang! :rolleyes:

 

Hvilke typer bonemidler / voks har dere å anbefale?

 

Anbefales bonemaskin eller boning for hånd? Biltema hadde en maskin til 149 kroner, men vi er litt usikre på hvor heldig bruk av bonemaskin egentlig er? Båten er helt ny, så den er nok rimelig lett å stelle foreløpig. Til vask brukte vi Boat Cleaner fra Biltema, helt OK den! Vi er opptatt av å bruke en skikkelig bonevoks når vi først skal i gang med dette.

 

Andre "lure knep" for oss nybegynnere mottas med takk!

 

 

:seeya: Ønsker samtidig alle på Båtplassen en flott båtsesong!

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt forskjellige produkter og funnet ut at ikke alltid det dyreste er det beste. Flere produkter fra Biltema er ganske bra. Har de siste to sesongene brukt deres Rengjøringsvoks, katalog nummer 36-860. I år tenkte jeg at det skulle gjøres ordentlig og jeg kjøpte inn ny dyr polish - som jeg ikke hadde prøvd før. Men dette skulle være veldig bra og det ble anbefalt av flere. Etter å ha forsøkt dette polishmiddelet på noen felter av båten, tok jeg frem flaska fra Biltema igjen. Den er rett og slett bedre - dermed basta. Dessuten er den enkel å jobbe med - rengjør polerer og beskytter i en operasjon. Derfor er denne også veldig grei å bruke midt i sesongen.

 

På skutesidene bruker jeg imidlertid en polish som jeg kjøper fast fra Maritim. Dette er "Star Brite" m/teflon. Ingen slår denne på holdbarhet, etter min mening. Du behandler skrogsidene to ganger før sjøsetting, og deretter er det blankt og fint gjennom hele sesongen. Koster kr. 188 for en flaske, men siden det er "krøkkete" å polere her etter sjøsetting - syntes jeg det er verdt prisen. Det er andre produsenter som lover samme holdbarhet, men jeg har erfart at man ikke kan stole på det som står på flaskene. Produktene må prøves.

 

For øvrig er det skrevet mye om temaet tidligere her på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Min metode:

 

Først en god vask med varmt vann og f.eks Zalo. Går deretter over hele båten (gelcoaten) med fuktet svamp på en eksentersliper med Autosol på. Går veldig lett med litt godt fuktet svamp! Går over med kluter for å få av overskudd polish (Autosol) og deretter setter jeg inn med voks kjøpt på Biltema. På spesielt vanskelige flekker bruker jeg Hugo og på gule områder i f.eks vannlinjen bruker jeg Hempel Gelcoat cleaner. Første gang jeg bruker Hempel, sterke saker så skyll godt - også hendene!

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvilke preparater som er best og billigst er det mange meninger om, men alle er enige om at en billig polermaskin er ubrukelig. Jeg har ikke prøvd Biltemas variant, men jeg har meget vanskelig for å tro at den er verdt å kaste bort penger på. Generelt for billige maskiner er at de har for svak motor. Når du legger litt tyngde på klarer de ikke å dra rundt. Da er det bedre med håndmakt. Hvis du først skal kjøpe en maskin må du nok legge i endel flere kroner.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

jeg hjalp min mann og vaske og polere i år,vi ble annbefalt noe så enkelt i fra biltema,som heter:Boath Cleaner.dette smørte jeg på,så lot jeg det bli en hinne,gnidde så av igjen med rene filler,utrolig men sant,alle flekker og skitne striper forsvant som en lek,og samtidig så ble båten fin og blank,

kan annbefales ,og kostet kr 79.

Kokka

Link to post
Share on other sites

På en helt ny båt skal du bevare voksen fra formen lengst mulig. Zalo og varmt vann tar bort unødvendig mye. Ta mest mulig av skitten med kaldt vann og svamp/mikrofiberklut. Polish er bra for å ta bort flekker. Forøvrig - jo mer voks som er polert inn, jo bedre er båten beskyttet mot vann og sol. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvilke preparater som er best og billigst er det mange meninger om, men alle er enige om at en billig polermaskin er ubrukelig. Jeg har ikke prøvd Biltemas variant, men jeg har meget vanskelig for å tro at den er verdt å kaste bort penger på.

Men jeg har erfaring med denne maskinen, det glemte jeg å nevne. Og som Lars Herman skriver - helt ubrukelig :nonod:

 

jeg hjalp min mann og vaske og polere i år,vi ble annbefalt noe så enkelt i fra biltema,som heter:Boath Cleaner.

Har også et par flasker av denne. Veldig bra dersom skitten sitter godt. Men etter denne behandlingen må overflaten vokses. Det er det som er fordelen med rengjøringsvoksen. Den rengjør samtidig som den vokser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...