Jump to content

bunn stoff ny båt.


puddel

Recommended Posts

Du får sikkert flere svar.

 

Grunnprinsippet er først å få vekk all skitt. Dette utføres med høytrykksspyling av skroget.

 

Dernest er prinsippet å tape opp vannlinjen (Noen foretrekker å legge denne i plan med vannspeilet for lastet båt, mens andre velger å legge den 2 - 3 cm høyere for å hindre "møkkarand" rundt båten.

 

3. steg er grundig nedsliping av voksstoffer i gelcoaten. Jeg har aldri hørt at dene nedslipingen er for omfattende. Derimot er det mange eksempler på at nedslipingen har vært for overfladisk med den følge at primeren ikke fester skikkelig. Jeg har selv brukt 120 papir uten at dette har gitt negative senvirkninger. Noen vil sikkert anbefale 240 papir. Poenget er å få vekk voksstoffene i overflaten av gelcoaten.

 

4. steg er fjerning av slipestøv. Jeg har da benyttet aceton og maske. Her får du sikkert flere råd.

 

5. Så kommer det vanskelige: valg av primer. Det er tykkelsen på primeren som er viktig, ikke antall strøk. Det beste synes å være å sprøyte denne på skroget, men å anvende rulle syes også å fungere bra.

 

Siste lag primer legges gjerne vått i vått med 1. lag bunnstoff. Men dette avhenger av type bunnstoff du velger, og er godt beskrevet for de ulike produkter. Det drøftes ofte hva som er å foretrekke: hardt eller mykt. Dette vil ikke jeg ha noen bastant oppfatnig av.

 

Lykke til.

 

Du får mange svar.

 

Mitt viktigste råd: få vekk mest mulig voks på gelcoaten og fettstoffer.

Link to post
Share on other sites

3. steg er grundig nedsliping av voksstoffer i gelcoaten.

Tja, fikk beskjed om å vaske med aceton etter strykkspyling og før sliping. Formålet er avfetting.(Det vil si at båten fikk to omganger med aceton, før og etter sliping).

 

Når du sliper kan det hende du oppdager en og annen ujevnhet i skroget. Her kan du merke av stedet for å håndslipe, sparkle og slipe større ujevnheter før acetonvask nummer to.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...