jma001 Startet 8.Mai.2006 Del på Facebook Startet 8.Mai.2006 (redigert) Ved kontroll av brawo2-agregatene oppgdaget vi at det har vært sjøvann innenfor begge belgene i begge agregatene. Takket være denne kontrollen har vi vel unngått totalhavari på agregatene - i og med at dette ble oppdaget før dette får tid til å inntreffe. a) I det venstre agregatet oppdaget vi vesentlige mengder med sjøvann innenfor belgen - uten at dette hadde fått tid til å lage rust. b) I det høyre agregatet har der vært sjløvann ove et lengre tidsrom - noe som har resultert i vesentlige skader. Knuten var vesentlig rustet og må skiftes. Den var brun av rustskade. Rommet innenfor belgen var brunfarget og jævlig (rust), og lageret innenfor var tydelig skadet. Belgene så helt fine ut - så vi troro kanskje ikke at lekkasjen har med belgen å gjøre. Belgene/agregatet er 2 år gamle - etter nyinstallasjonen (altså for 2 år siden). Agregat-olja så fin ut og er blitt skiftet hver vår ved ilandsett. 1) Og nå lurer vi på hva årsaken til lekkasjen kan være? Hvor kommer vannet inn? 2) Hvilke evt. følgeskader kan denne lekkasjen gi fremover etter at knute, belg og lager er skiftet og satt på plass? Gode forslag basert på erfaring og viten mottas med takk. PS! Dette kommer vel innenfor garantien da agregatet er brukt i 100 timer (2 år etter installasjon). Redigert 8.Mai.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 9.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Noen som har erfaring og som kanskje vet hvor vannet trenger inn? PS! Belgene er nye og har ingen skader som er mulig å observere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Hei Vil vel tro at det da må ha kommet inn vann rundt i aluminium hylsen som drevet dyttes inn i, som sitter ytters i transomplaten. Men er du sikker på at knutene har tatt helt kvelden. Ta de ut og ta ut nålene og vask dette helt rent for så å se om de har rust skade og om lager banen og koppene har tatt skade. Har selv et Bravo 2 drev og mine knuter hadde litt overflate rust men var som nye inni lagrene, helt teighte og fine, både før og etter sammensetting. Overflaterust på en knute har liten betydning, tenk deg en bil med bakhjulsdrift, der er knuten ubeskyttet mot veisalt etc, og de holder ganske mange år. Har det vært nok fett i lagrene så kan det hende de har overlevd. Du kan ikke ha hatt litt mye vann inne i båten en gang da, slik at vannet kan ha kommet inn via simmeringene på innsiden? Mvh Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 virker rimelig uforståelig siden drevene er helt nye. hvis belgene er hele og RIKTIG MONTERT samt at gummipakningen mellom drev og skroggjennomføring/transom er riktig på plass - skal vel smøres inn med fett før montering så vidt jeg husker - er vel den eneste muligheten at vannet har kommet innenfra båten? hvis du mot formodning skulle ha hatt mye vann i motorrrommet og har en steil planingvinkel eller halvplaner er det vel en teoretisk mulighet - under visse forhold - at dette kan ha skjedd men du burde ha merket det på annet inne i "maskinrommet". holder en knapp på feilaktig montering av drevene enn så lenge. det at drivknutene er rustne utenpå har ingen betydning - ei heller om det ligger "rust" i belgene men vann bør fjernes. tror at selve nålelagrene i knutene er vantette - inntil en viss grense slik at de oberlever nok noe vann men årsaken til vanninntrengningen må jo fines og elimineres. du må nok regne med å ta av begge drevene for å verifisere om de er riktig monterte mht den nevnte gummipakningen. nevner også en siste mulighet mht årsaken til vannintrengningen; har du hatt/har lekkasje i kjølevannsystemet på en eller begge motorer? en tynn stråle kan nå (ubehagelig) langt. på eldre alfa drev har jeg sett at vann kan lekke inn gjennom styrepinnegjennomføringen. dette er lett å sjekke. og nest sist men ikke minst, er du helt sikker på at drevene er så (helt så) nye som du opplyser? og: alle utvendige smørenipler skal ha en gummihette - selv om dette etter min mening ikke skal kunne skape slike problemer. en rep bok er ikke på forakte. den inneholder gode forebyggende råd og sjekkpunkter og for alle typer drev er riktig forebyggende tiltak forskjellen mellom havari og et evig liv. og til dere som hiver dere å med rak aksel: det er ikke usjelden at det går ei og anna innenbords girkasse med det beste vedlikehold heller. mine 2 eurodollar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 På mitt Bravo 2 drev er det ingen gummipakning rundt selve "akselhullet" det sitter en kon aluminiums ring som drevet presses inn i. Gummipakning ligger rundt kjølevannshull og gearwire gjennomføringen. Men rundt selve belghullet så er det ikke noe gummi. alu ringen skulle smøres inn med fett stod det i min mercruiser manual, men jeg tok litt pakningssement for å være på den sikre siden, for jeg fikk noen riper\hakk i ringen ved skifte av gimbal lageret mitt, noen hadde satt ytterrringen feil vei ved montering så hele skiten måtte ut for å kunne bytte lageret. Mvh Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Hadde selv vannintrengning på et cobra drev der knutene var blitt ganske rustne. Mercruiser sjekket disse og de var OK. Du kan vende og snurre på disse og kjenne etter om der er noe motstand. Der er vel også smørenipler så du kan presse inn nytt fett? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 9.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 (redigert) Hadde selv vannintrengning på et cobra drev der knutene var blitt ganske rustne. Mercruiser sjekket disse og de var OK. Du kan vende og snurre på disse og kjenne etter om der er noe motstand. Der er vel også smørenipler så du kan presse inn nytt fett? Knuten på bravo2-drevet er helt lukket og har ingen smørenipler. Så kanskje har du rett i at det ikke trenger å skiftes? Men lageret rett innenfor har stått i saltvann/rust-vann og ser ut til å måtte skiftes? MerCruiser ser nå på saken, og jeg avventer deres tilbakemelding. Redigert 9.Mai.2006 av jma001 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 På mitt Bravo 2 drev så har begge knutene smørenippel i midten av krysset. På bilde ser du nippelen under krysset og den skrues inn i senter ( på baksiden av det vi ser på bildet) Kanskje du har uorginale kryss? -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Har ikke lest alle innleggene, men jeg fikk skiftet belgene i høst, på 2 år gammelt Bravo II drev, fordi de hadde levert en del drev med feil belger. Fikk det på GARANTI/REKLAMASJON!!!!!!!! Send en IM hvis du trenger mer info. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 TAKKER alle for gode, faglig orienterte og nyttige råd og svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 TAKKER alle for gode, faglig orienterte og nyttige råd og svar Lurer på om det er flere med kompetanse på dette fagfeltet - der ute? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hapetra Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Vet ikke hvor gammelt ditt drev er, men 2004 modellene hadde en svakhet med vanninntrenging i belg/knute. Dette var en fabrikkfeil, visstnok grunnet feil lim til belgen. MarinePower er godt kjent med dette, så om ditt drev er i denne årgangen trenger de ikke lete lenge etter feilen. For øvrig skiftet de hele knuten og akslingen uten problemer siden det var en garantisak. Så servicen var helt topp. Hapetra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Knute i Bravo 2. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 tror det er indivuelle forskjeller mitt nye B2X har ikke smørenippel så vidt jeg husker. uoriginale? kanskje har? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 12.Mai.2006 Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Drevet på bildet er fra 1999. De har fått "Permalube" knuter etter dette. Alpha drevene har hatt det i noen år. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.