Jump to content

bravo2 har sjøvann innenfor belgene. rustskade...


jma001

Recommended Posts

:confused:

Ved kontroll av brawo2-agregatene oppgdaget vi at det har vært sjøvann innenfor begge belgene i begge agregatene. Takket være denne kontrollen har vi vel unngått totalhavari på agregatene -

i og med at dette ble oppdaget før dette får tid til å inntreffe.

 

a)

I det venstre agregatet oppdaget vi vesentlige mengder med sjøvann innenfor belgen - uten at dette hadde fått tid til å lage rust.

 

b)

I det høyre agregatet har der vært sjløvann ove et lengre tidsrom - noe som har resultert i vesentlige skader. Knuten var vesentlig rustet og må skiftes. Den var brun av rustskade.

Rommet innenfor belgen var brunfarget og jævlig (rust), og lageret innenfor var tydelig skadet.

 

Belgene så helt fine ut - så vi troro kanskje ikke at lekkasjen har med belgen å gjøre.

Belgene/agregatet er 2 år gamle - etter nyinstallasjonen (altså for 2 år siden).

Agregat-olja så fin ut og er blitt skiftet hver vår ved ilandsett.

 

1)

Og nå lurer vi på hva årsaken til lekkasjen kan være?

Hvor kommer vannet inn? :discuss:

 

2)

Hvilke evt. følgeskader kan denne lekkasjen gi fremover etter at knute, belg og lager er skiftet og satt på plass? :discuss:

 

Gode forslag basert på erfaring og viten mottas med takk.

 

PS!

Dette kommer vel innenfor garantien da agregatet er brukt i 100 timer (2 år etter installasjon).

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vil vel tro at det da må ha kommet inn vann rundt i aluminium hylsen som drevet dyttes inn i, som sitter ytters i transomplaten. Men er du sikker på at knutene har tatt helt kvelden. Ta de ut og ta ut nålene og vask dette helt rent for så å se om de har rust skade og om lager banen og koppene har tatt skade. Har selv et Bravo 2 drev og mine knuter hadde litt overflate rust men var som nye inni lagrene, helt teighte og fine, både før og etter sammensetting. Overflaterust på en knute har liten betydning, tenk deg en bil med bakhjulsdrift, der er knuten ubeskyttet mot veisalt etc, og de holder ganske mange år. Har det vært nok fett i lagrene så kan det hende de har overlevd. Du kan ikke ha hatt litt mye vann inne i båten en gang da, slik at vannet kan ha kommet inn via simmeringene på innsiden?

 

 

Mvh

 

Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

virker rimelig uforståelig siden drevene er helt nye.

 

hvis belgene er hele og RIKTIG MONTERT samt at gummipakningen mellom drev og skroggjennomføring/transom er riktig på plass - skal vel smøres inn med fett før montering så vidt jeg husker - er vel den eneste muligheten at vannet har kommet innenfra båten?

 

hvis du mot formodning skulle ha hatt mye vann i motorrrommet og har en steil planingvinkel eller halvplaner er det vel en teoretisk mulighet - under visse forhold - at dette kan ha skjedd men du burde ha merket det på annet inne i "maskinrommet".

 

holder en knapp på feilaktig montering av drevene enn så lenge.

 

det at drivknutene er rustne utenpå har ingen betydning - ei heller om det ligger "rust" i belgene men vann bør fjernes.

 

tror at selve nålelagrene i knutene er vantette - inntil en viss grense slik at de oberlever nok noe vann men årsaken til vanninntrengningen må jo fines og elimineres.

 

du må nok regne med å ta av begge drevene for å verifisere om de er riktig monterte mht den nevnte gummipakningen.

 

nevner også en siste mulighet mht årsaken til vannintrengningen; har du hatt/har lekkasje i kjølevannsystemet på en eller begge motorer?

en tynn stråle kan nå (ubehagelig) langt.

 

på eldre alfa drev har jeg sett at vann kan lekke inn gjennom styrepinnegjennomføringen.

dette er lett å sjekke.

 

og nest sist men ikke minst, er du helt sikker på at drevene er så (helt så) nye som du opplyser?

 

og: alle utvendige smørenipler skal ha en gummihette - selv om dette etter min mening ikke skal kunne skape slike problemer.

 

en rep bok er ikke på forakte.

 

den inneholder gode forebyggende råd og sjekkpunkter og for alle typer drev er riktig forebyggende tiltak forskjellen mellom havari og et evig liv.

 

 

og til dere som hiver dere å med rak aksel: det er ikke usjelden at det går ei og anna innenbords girkasse med det beste vedlikehold heller.

 

mine 2 eurodollar.

Link to post
Share on other sites

På mitt Bravo 2 drev er det ingen gummipakning rundt selve "akselhullet" det sitter en kon aluminiums ring som drevet presses inn i. Gummipakning ligger rundt kjølevannshull og gearwire gjennomføringen. Men rundt selve belghullet så er det ikke noe gummi. alu ringen skulle smøres inn med fett stod det i min mercruiser manual, men jeg tok litt pakningssement for å være på den sikre siden, for jeg fikk noen riper\hakk i ringen ved skifte av gimbal lageret mitt, noen hadde satt ytterrringen feil vei ved montering så hele skiten måtte ut for å kunne bytte lageret.

 

 

Mvh

 

Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hadde selv vannintrengning på et cobra drev der knutene var blitt ganske rustne. Mercruiser sjekket disse og de var OK. Du kan vende og snurre på disse og kjenne etter om der er noe motstand. Der er vel også smørenipler så du kan presse inn nytt fett?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hadde selv vannintrengning på et cobra drev der knutene var blitt ganske rustne. Mercruiser sjekket disse og de var OK. Du kan vende og snurre på disse og kjenne etter om der er noe motstand. Der er vel også smørenipler så du kan presse inn nytt fett?

Knuten på bravo2-drevet er helt lukket og har ingen smørenipler. Så kanskje har du rett i at det ikke trenger å skiftes?

 

Men lageret rett innenfor har stått i saltvann/rust-vann og ser ut til å måtte skiftes?

MerCruiser ser nå på saken, og jeg avventer deres tilbakemelding.

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På mitt Bravo 2 drev så har begge knutene smørenippel i midten av krysset. På bilde ser du nippelen under krysset og den skrues inn i senter ( på baksiden av det vi ser på bildet) Kanskje du har uorginale kryss?

Bilde

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor gammelt ditt drev er, men 2004 modellene hadde en svakhet med vanninntrenging i belg/knute. Dette var en fabrikkfeil, visstnok grunnet feil lim til belgen. MarinePower er godt kjent med dette, så om ditt drev er i denne årgangen trenger de ikke lete lenge etter feilen.

 

For øvrig skiftet de hele knuten og akslingen uten problemer siden det var en garantisak. Så servicen var helt topp.

 

Hapetra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...