Jump to content

Hvordan få av kryssholt -ødelagte gjenger


HaJ

Recommended Posts

Skulle løsne en kryssholt. Etter et par tørn med fastnøkkelen går den ene bolten bare rundt og rundt uten å ta tak i gjengene. Prøvde å skru den fast igjen, men også da glipper den.

 

Ble et lite problem dette, for nå sitter ikke kryssholten skikkelig lengre, og MÅ av. :cryin:

 

Den halve millimeteren som ble mellom dollbordet og kryssholten er for liten til å komme til for eventuelt å kutte bolten.

 

Noen ideer om hvordan vi skal få ut bolten?

Redigert av HaJ (see edit history)
Link to post

Kommer du til innenifra der mutteren sannsynligvis er skrudd i bolten som fester kryssholten?

Det kan bli lettere å reparere evt. skader inne enn å reparere merker etter baufilblad på gelcoaten. Enten finner du mutteren utildekket i nærheten av dollbordene inne, eller så er de lett tildekket.

Link to post

Borre ut skruen? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Prøv å slå inn et skrujern eller lignende mellom dekk og kryssholt, slik at bolten blir stående i spenn. Skru litt på bolten, slå skrujernet lengre inn osv. På denne måten bør det la seg gjøre å få skrudd ut skruen. Bare ikke slå det så hardt inn at gelcoaten skades, så burde dette gå helt fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er relativt greit å komme til bolten.

Har ikke hørt om muttersprenger. Spørs om det duger på en bolt. Bruker 13-nøkkel på den.

Hej Haj !

 

her er en mutterspräckare från Clas O...249kr

Bilde

har du möjlighet att borra några hål vertikalt i muttern så spräcker den mycket enklare!

 

har du dåligt med plass så er Dremel ett fantastiskt litet verktyg...blir mer o mer fascinerad av vad

det lilla hobbyverktyget klarer

Bilde

det finns även små kapskiver så att du kan kape mutter eller bolt...sågade själv av ett antal 8mm rustfri bolter med dette i förre uken.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post

Nå er vel en ny kryssholt rimeligere enn alt dette verktøyet og plundret.... så jeg hadde tatt vinkelsliperen med kutteskive og frest av hele kryssholten rett over dekk og kjøpt en ny fra Maritim eller andre... til 200 kroner for... Kjapt og greit og tiden kan brukes til andre ting...

 

Kan jo være et problem om det er en spesial designet kryssholt da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Kommer du til innenifra der mutteren sannsynligvis er skrudd i bolten som fester kryssholten?

Det kan bli lettere å reparere evt. skader inne enn å reparere merker etter baufilblad på gelcoaten.

Det går greit å komme til bolten. Problemet er at den er omgitt av skottbekledning og isolasjon. Dette er på et veldig synlig sted. Kunne ha løsnet noe listverk, og dermed fjernet skai'en som ligger rundt bolten. Men alle skruehull i listene er plugget. Tror vi vil få problemer med å få det til å se pent ut når vi skal feste bekledningen og listene igjen.

 

Borre ut skruen? :confused:

Kommer ikke til med en drill.

 

Prøv å slå inn et skrujern eller lignende mellom dekk og kryssholt, slik at bolten blir stående i spenn. Skru litt på bolten, slå skrujernet lengre inn osv. På denne måten bør det la seg gjøre å få skrudd ut skruen.

Vi klarte å lure et knivblad under kryssholten, og prøvde å skru på bolten samtidig som en annen stod utenfor å bendet på kryssholten og slet i den av all makt. Hadde håpet at gjengene skulle ta tak pga presset, men det hjalp detsverre ikke.

 

har du dåligt med plass så er Dremel ett fantastiskt litet verktyg...blir mer o mer fascinerad av vad

det lilla hobbyverktyget klarer

det finns även små kapskiver så att du kan kape mutter eller bolt...sågade själv av ett antal 8mm rustfri bolter med dette i förre uken.

Et godt tips. Er likevel redd for at det vil gå hardt ut over gelcoaten om vi prøver fra utsiden. Tar vi det fra innsiden, må vi fjerne skottbekledningen. Er mange vinkler og krinkelkroker i området rundt. Tror ikke vi klarer å få pent igjen dersom vi løsner på bekledningen. Og alle skruehullene i listverket som vi da må fjerne, er som sagt plugget igjen.

 

Nå er vel en ny kryssholt rimeligere enn alt dette verktøyet og plundret.... så jeg hadde tatt vinkelsliperen med kutteskive og frest av hele kryssholten rett over dekk og kjøpt en ny fra Maritim eller andre... til 200 kroner for...

Å kappe kryssholten blir trolig alternativet hvor vi risikerer minst skader både innvendig og utvendig. Kan la det være igjen noen millimeter når vi kapper den, og dersom det ikke hjelper tar vi resten med et lite vertikalt kutt og prøver å sprenge det lille som da står igjen.

 

Tror det er en helt standard kryssholt. Skal sjekke det opp. Blir vel en tur til båten i dag også. (Hurra!) Takk for svar alle sammen! :smiley:

Link to post

Enig med Gutek her, for går du til med vinkelsliperen så blir kryssholten veldig varm og vil lage smelte/brennmerker i gelcoaten. Borr av hode på skruen. Men jeg tror nok du må ned med innertrekket, for du skal vel ha på en ny mutter på den nye kryssholten du skal montere?

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Svart (redigert)

Kryssholten er i syrefast. Det er to hull under kryssholten som boltene gjenges inn i. Dette er ikke synlig fra utsiden, så det er ikke mulig å angripe bolten fra oversiden uten å kappe kryssholten først.

Hadde ikke tenkt på varmeutvikling ved et eventuelt kapp. Ble en skikkelig nøtt det her, for alt av innvendig montasje er skikkelig og sirlig utført, og hvertfall ikke gjort med tanke på ei demontering av bekledning, lister m.m.

Det er et lite hull i bekledningen like stort som bolten, så bekledningen må ikke ned for å kunne skru i en ny bolt. Må trolig demontere et vindu også for å få lurt av bekledningen :cryin:

Det kan også bli et problem å komme til med verktøy pga ei hylle som ligger ca 20 cm under dollbordet. Har ikke særlig lyst til å begynne å rive ned noe innvendig.

Kan man unngå så stor varmeutvikling at gelcoaten ikke skades dersom man kapper litt og litt og lar det kjøle seg ned innimellom? :confused:

Har klippet ut av et bilde vi hadde fra før av for å vise "arbeidsplassen" som er tilgjengelig uten demontering. Bolten er ikke synlig på bildet, men ligger 5 cm fra skogsiden.

Bilde

Redigert av HaJ (see edit history)
Link to post

Hej Haj !

 

det ser ut som ett typiskt Dremel-jobb :smiley:

iallafall värt ett försök innan du demonterar allt för mycket av inredning o vindu....

 

du tar lite god tid på dig så får du ingen värmeutveckling alls, legg handen på bulten så

känner du hur pass varm den er.....varm ! då tar du dig en ventepils....o sen fortsetter du !

(ta ikke för många ventepils bare.... :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post

Tror jeg ville brukt vinkelsliper, og kappet kryssholtet på utsiden. Kapp så nærme overbygget som du tør, for da står det minst mulig igjen av bolten. Pass bare på at du pakker overbygget og skroget godt inn, og at du holder vinkelsliperen sånn at mesteparten av gnistene flyr bort fra båten.

 

Er du heldig kan du da borre ut bolten fra utsiden, men mest sannsynlig vil den gå rundt ettersom den ikke tar i gjengene. Da kan du få en medhjelper til å holde fast bolten på innsiden

 

Uansett er det viktig at du bruker verktøy av god kvalitet. Å borre i rustfritt/syrefast med sløve borr er en håpløs jobb!

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Takk for gode råd! Baatplassen er suveren :yesnod:

 

Skal prøve å få lånt en Dremel. Dersom det ikke gjør susen, så blir det nok vinkelsliper. Får høre med produsenten hvilken kryssholt det er på båten. De bruker samme kryssholtene på de båtene som produseres i dag, så om vi ikke får tak i en tilsvarende på båtutstyrsforretningene, Maritim eller andre, så får vi sendt en fra Finland.

 

Tenk så mye styr for å legge ny Sika under en kryssholt!! :crazy:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...