Jump to content

Hvordan få av kryssholt -ødelagte gjenger


HaJ

Recommended Posts

Mislyktes du med trekilemetoden så kan du selvsagt borre bort boltehodet.

Du må låne deg en god vinkelborremaskin og anskaffe borr for rustfritt da disse borrer veldig mye bedre.Husk å nytte skjæreolje. Start med et 3mm hull i senter og gå over til borrdia. lik litt større enn boltedia. Dersom vinkelborremaskin er umulig å oppdrive får du ev.demontere hylla. Det er mye lettere å samle sammen borrspon enn slipestøv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du løser denne oppgaven uten at du må inn på innsiden og gjøre endel arbeid innvendig. Du skal til syvede og sist montere ny kryssholt. Treverket på hyllen inne kan du alltid pynte på med forskjellige metoder. Styrken til kryssholten beror på at gelcoaten og særlig skroggjennomføringen er inntakt. Om det blir noen innvendige estetiske skader lar disse seg lett reparere i forhold til utvendige skader på gelcoat.

 

Det er også viktig å tenke på at kryssholten er en sikkerhet for båten og de ombord. Det er mulig at du i etterkant må forsterke på innsiden med et stykke 3 mm syrefast stålstykke.

Link to post
Share on other sites

Det ble nok ikke noen tur til havna i dag. Det dukket opp en dugnad som var gått i glemmeboken. Hadde heldigvis ikke rukket å dra hjemmefra, så nå er "borgerplikten" gjennomført.

Men i morgen er det atter en dag :yesnod:

 

Tror ikke vi blir hjulpen med wise grip tanga. Har brukt en slik tidligere på annet arbeid, men ante ikke at det var det den het :lol:

 

Skal komme tilbake med info om hvilken metode som blir løsningen og hvordan dette går.

Takk for alle svar! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i alle verden skal en lage så mye mas om dette, ta vinkelsliperen og kutt hele greia... fra yttersiden... Dekk til for å beskytte mot sprut fra kuttingen... Ta tiden til hjelp og avkjøl underveis så det ikke blir for varmt... enkelt og greit, koster deg en ny kryssholt.... thats all.... om du har vinkelsliper da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

wise grip tanga. Har brukt en slik tidligere på annet arbeid, men ante ikke at det var det den het

Det heter den ikke heller. :wink:

 

Wise betyr vis, klok

Vise betyr skrustikke

Det er altså et ordspill på gang her.

(Vice kan bety synd/syndig, last, men det blir noe annet igjen; da må vi begynne å snakke om blondinner nok en gang :lol:)

 

Vise-Grip er et varemerke for verktøysprodusenten Irwin i USA; ofte misbrukt til beskrivelse av justerbare tenger av forskjellig art (polygrip-tenger). Se http://www.irwin.com

 

Wise Grip Tanga. Hmmm. Kunne det vært noe for Quindebestet, skal tro?? :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...