Jump to content

Mulig å reparere dynamo?


boye

Recommended Posts

Satte inn en ny Valeo 70A dynamo i helgen. Den gamle ville ikke yde når båten ble satt på vannet i år. Fikk den sjekket på autorisert verksted som konstaterte at det ver diode/er som var kaputt.

Kjøpte altså ny. Av ren latskap så koblet jeg utenom Ladac,n som jeg har liggende. Skal se an hvordan ladingen blir. Men til spørsmålet. Hvordan er det å bytte dioder? La merke til at det under et plastdeksel i bakkant var 3 små dioder. Har blitt fortalt at det også skal være noen større dioder andre steder i dynamoen. Demonterte skjoldet i går og fant .. ingen ting. Noen som kan fortelle meg hvor jeg finner disse? Kunne tenke meg å ha den gamle liggende dersom det er mulig å reparere den for en rimelig penge. På denne er ledningene i den innebygde Motorola regulatoren kappet og gjort klar for Ladac også.

Link to post
Share on other sites

Du må lokalisere D+, B+ og B-. De diodene du har funnet er trolig de som går til D+. For å finne de andre kan du starte med B+ og følge koblingen til diodene. Så kan du gjøre det samme med B-.

 

Fikk du vite hvilke dioder som var defekt?

 

For god infomasjon om dynama fiiner du mye i denne linken. :seeya:

Link to post
Share on other sites

diodebrua (6 dioder) sitter vanligvis i bakkant av generatoren på motsatt side av regulatoren og det er normalt der de over nevnte kontaktpunkter stikker ut fra.

 

det er trolig lettest å bytte hele brua som skal være enkel å få tak i som reservedel.

 

tror biltema pleide å ha de men har ikke sjekket i det siste.

 

svenskene avskyr(dde?) tenningsdeler fra Biltema - kan til en viss grad underskrive på det og er derfor litt betentkt der men det går an å sjekke med Torshov, Bilextra og verksteder som repper generatorer.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som du sikkert har sett så er det forskjell på diodene til D+ og B+. Vet ikke hvilket verksted du har vert på, men har erfart at det ofte er så som så med feilsøkingen på en defekt dynamo. Reagerer på at du ikke har fått vite om det er diode til D+ eller B+ som er defekt. Det beste hadde jo da vert å kjøre den selv og ta målinger som er nødvendig. Har du en slik mulighet kan du måle spenningen på D+ og B+ og mål ankerstrømmen med et tangamperemeter. Mål gjerne ladestrømmen også.

 

For å sjekke diodene for kortslutning, kan du måle dem med et ohmeter. Dersom det er brudd i en diode til D+ vil du få litt lavere spenning på D+. Hadde selv kontakt med et firma i Bergen, Moholt, de hadde eller kunne skaffe deler til dynamoer. Det er jo en spenning med å få den til å virke selv. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...