Jump to content

Ankervinsj i Elwaro 30


Sneila

Recommended Posts

Har lyst til å montere innvendig vinsj i dreggluka akter, men har hørt at den bør lages dypere først. Er det noen som har erfaringer med dette som kan komme med noen tips, og hvor mye tau/kjetting kan jeg eventuelt ha uten å støpe ny kasse? Ser ut til at Engbo 34 passer fint til sidemontasje i luka, men er litt redd for at tauet/kjettingen skal hope seg opp under og komme i konflikt med vinsj-hjulet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke dtaljene hos deg, men generelt kan det sies at ved bruk av rustfri kjetting trenger en mye mindre høyde under vinsjen. Den hoper seg ikke opp som galvanisert kjetting gjør, men flyter utover.

 

Kanskje det går an å låne en kjetting og prøve? Ellers må vel vinsjfabrikantene kunne gi svar.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

foreldrene mine har en Elwaro 30 med vinsj akter. Den er montert oppe på kassen, slik at fallhøyden er i hele kassens høyde. De har 50 m 8 mm kjetting, og ikke noe problem med det. Nedfallet er litt til siden for sentrum av kassen slik at kjettingen kan skli ut til begge sider (i den grad galvanisert skjetting sklir).

Link to post
Share on other sites

Engbo anbefaler minimum 50cm fri plass fra underkanten av vinsj-hjulet og ned til bunnen ved bruk av 50m tau/kjetting, men dersom vinsjen monteres inn mot siden ser jeg for meg at det vil bygge seg opp en haug her. Har ikke målt så nøye ennå, men kan jo prøve med rustfri kjetting, og eventuelt gå ned til 40m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...