Jump to content

Motorbytte, FM 8-12 til diesel


enter4u

Recommended Posts

Vurderer seriøst å bytte ut min trofaste FM 8-12 m/vridbart propellanlegg til en dieselmotor til vinteren. Har forhørt meg litt om brukte motorer til 20-30000.- og vet hva jeg IKKE vil ha. Det er MD11. Den knakker , banker og vibrerer og er litt liten. Men hva med en MD17 ellerMD21? Har hørt at det er peugeot-motorer, og jeg er ikke akkurat stor fan av franske motorer :rolleyes: Noen som kan anbefale noe andre motorer som er kjent for å være trofaste? Det er jo et utall av Yanmar, Volvo, buch osv.

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke særlig il de motoralternativene du lister opp annet enn Bukh - men de fleste nyere motorer går på veldig høyt turtall hvis du ikke kjøper vesentlig sprekere motor enn du trenger og ofte er tomgangen satt høy for å unngå for mye vibrasjoner.

 

det kalles strezz og det vil vi vel ikke ha i en båt som din?

 

tror du vil bli mektig skuffet om du bytter ut FMen med noen av disse alternativene, steinknusere hører hjemme annesteds.

regn med solid jobb for lydisolering.

 

 

hvis du ønsket saktegående diesel bør du se på brukte SABBer - like norske som FMen din. disse snurrer max 18-1900 o/min, er tunge men er ekstremt driftsikre.

leveres og med vribar propell.

 

30 hk varianten ble laget frem til ca 2000 eller så og 10 hken frem til 2002.

motorene er nokså tunge men relativt stillegående (forkammer motorer) og saktegående som nevnt.

 

det dukker av og til opp nesten nye på finn.

 

30hken er fortsatt veldig ettertraktet over hele verden pga sin enorme driftsikkerhet og at den kan "ta stillehavet på en tank" som de sier derude.

 

såfremt FMen ikke er "still going strong" da,...

 

mine 2 europdollar.

Link to post
Share on other sites

Sabb er strålende motorer, men rister ad helvete. Hele båten skaker. Det gjelder både ensylindrede 8-10 hk og tosylindrede 18-22 hk. Hold deg unna disse. :nonod:

Sett inn en tresylindret Yanmar på gummilabber og isoler motorkassen, så har du en stillegående kraftig og driftsikker motor i din levetid. :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Er ikke sabb'en veldig høy da? Min FM er veldig bra, men kunne tenke meg en 3-4sylindret motor da. Innbiller meg at Yanmar har noen motorer som er veldig lave. En kjenning av meg hadde en Sabb 12-18 tror jeg den het. Den vibrerte noe jævlig :nonod:

Link to post
Share on other sites

10 hk sabben rister faktisk ikke i det heletatt.

den har doble kontraroterende balanseaksler som nesten helt eliminerer dette - spesielt når motoren er utstyrt med korrekt motorfundament!!

 

derimot har den et kraftig dreiemoment som forsøker å snu båten på hvert tenningsslag - her kommer utformingen av fundamentet inn.

i manualer til motoren er det nøye beskrevet hvordan dette skal tilpasses båten.

 

har arbeidet grunding med dette så jeg kan garantere at denne informasjonen er korekt.

 

 

anbefaler deg som sagt beholde FMen om den er i OK stand.

Link to post
Share on other sites

Hmmm! 10hk er litt lite da. Jo det er flere som sier jeg skal beholde FM'en, og andre anbefaler diesel. Ikke lett å bli klok på det da. Blir jo lavere drivstoff-utgifter med diesel da. Brukte over 400 liter oktan i fjor. Men forresten. Hører man kan bruke traktor-fuel på motoren. Hva i all verden er det for noe? :confused:

Link to post
Share on other sites

10 hk sabben rister faktisk ikke i det heletatt.

den har doble kontraroterende balanseaksler som nesten helt eliminerer dette - spesielt når motoren er utstyrt med korrekt motorfundament!!

Tja, det er mulig det. Jeg har hatt 10 hk Sabb i mange år og den skaket omtrent klinken ut av bordgangene. Om det var fundamnetet som var feil vet ikke jeg, men ristet gjorde det definitivt. Akkurat som i Tuffff da den hadde den tosylindrede 18 hk. Kunne ikke lene meg inntil karmene for de stod og rista og slo i ryggvirvelen. Mulig fundamentet var feil her også, men så har jeg da til gode å se en båt med en- eller tosylindret Sabb som har riktig fundament i så fall. Tuffff ble som en drøm å være om bord i etter innstallasjon av tresylindret Yanmar. Den forsvant dessuten nesten helt under dørken.

Det er riktig av Yanmar hadde noen tosylindrede motorer med liggende sylindre som var uhyre lave. Disse er gått ut av produksjon for lenge siden.

 

Ellers kan jeg godt si meg enig i at FM'en kanskje burde beholdes dersom den er i god stand og går som en klokke. Hva er da vitsen med å bytte?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Traktor fuel=Parafin

Starta på bensin vrida över till parafin

Stoppa motoren på bensin så det alltid är bensin i förgasaren när motoren är kall.

Gamla båtar har ofta en liten tank for bensin,nu mera använder jag parafintanken

som reservtank,Gick tom for bensin en gång som tur fanns det en liter tändvätska

i båten.nu ligger alltid grillen med tändvätska i båten.

Finns dom som köper tändvätska på hösten,i fjol solgte dom ut den för 3,50 kr

literen.

Redigert av oddkt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaha :rolleyes: Jeg kan benytte min 80liters tank til parafin og montere en liten en med bensin? Blir det noe effekt-tap med parafin? Er det rett og slett bare såå enkelt? Skal det blandes i noe olje eller noe annet? Må motoren gå varm før jeg evt bytter til parafin?

Har kjørt en gamel Volvo traktor fra like etter krigen(Buster) med delt tank mellom bensin og parafin. Der kjørte jeg motoren varm på bensin før jeg slo over til parafin. dette fungerte helt ok på den. En må bare huske å slå over til bensin igjen slik at det står bensin i forgasseren før neste gang en skal starte på kald motor. Det er helt ok å starte på parafin så lenge motoren er varm.

Litt effekttap vil du nok ha men ikke jeg tror ikke du vil merke dette noe særlig. Om du ønsker å prøve dette så kan du prøve med en liten dunk med parafin før du fyller hele tanken med dette stoffet.

 

Selv hadde jeg ikke gidda å styre med dette når ditt forbruk er så beskjedent som det du beskriver tidligere i denne tråden.

 

Edit: fixa på de skrivefeilene jeg så.......

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvis din FM går så tror jeg at jeg ville beholdt den. Du har ingen garanti for at du ikke vil kunne få problemer med en ny motor.

Hehe! Det var et dårlig argument. Har ingen garanti for at min FM holder forever heller. Og! Hvorfor bytte bil. Kanskje den jeg kjøper ikke er bra. :lol: . Men det er også lettere å selge en båt med dieselpurke ombord enn en med oktansvelger :wink: Litt enig der eller? I hvertfall når det gjelder plastsnekke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, det er nå sant det. Men hvis jeg ikke hadde noen problemer med motoren min, så tror jeg ikke jeg hadde giddet å ta meg bryet med å bytte, kun for å få diesel, men vi er jo alle forskjellige.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

På min FM skal eg ha "traktorbensin", og eg blei informert om at traktorbensin bare er vanleg blyfri, men ca 87 istaden for 95 oktan. Blandar ut med ca 2% parafin. Dette sa Fredrikstad Motorfabrikk. Visst du kjører motoren på rein parafin vil den brenne. Det blir for varmt for maskina. Men visst planen er å få ein god pris for båten om eit par år, så gå over til diesel. Yanmar og perkins og BMC er fantastiske maskiner. Nogva Nanni har eg ingen erfaringar om, men eg har bare høyrt positive omtalar om dei motorane.

 

Hugs òg på kor mykje arbeid det blir å skifte maskin. Det blir bra mange timar for å lage nytt fundament og få motoren til å passe inn på millimeteren!

 

Kanskje jorhei kan fortelje litt om sine erfaringar med å bytte frå FM til Solè, og fortelje om maskina..? Kan jo kanskje vera eit godt valg det også! I arbeidsbåten som far min har på jobben står det ein Solè diesel, og den er heilt fantastisk!

Redigert av oaasheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nogva Nanni, er en sannhet med modifikasjoner. Salgsorganisasjonen heter Nogva, og motoren heter Nanni. Det er en Japanskprodusert KUBOTA dieselmotor, som har fått påmontert mariniseringssaker i Frankerike et sted.

( dette gjelder småmotorene )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Tuff her,

faren min hadde en 17 fots trebåt, først med 4/5hk FM , deretter 5/6hk FM. Han brukte båten i fiske , og byttet derfor til 10hk SABB ca i 1980, siden FM'en etter eget utsagn "Var så stempelrom at stemplan gikk sideveis i sylindran" (Og "et reint h**vett å få start på når den va varm")

SABB'en var endel lettere , og ble montert etter alle kunstens regler iht boka , men vibrasjonsfri vil jeg ikke akkurat si at den var. (Ei heller andre SABBER , 10, 18/22, 30hk. Kanskje samtlige var feilmontert?)

 

Kan heller ikke påstå at en 10HK-30HK sabb på 18-1900 omdreininger er spesielt nedstressende, spesielt ikke i forhold til en bensinmotor på f.eks 1200 o/min.

(Eller en 42hk Marna f.eks...)

 

Men på plussiden så er SABBen gjerrig så det holder på drivstoffet , og driftssikker som få.

 

Skulle jeg montert ny motor i en sånn båt hadde jeg nok vurdert sterkt en 3-syl Yanmar e.l

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kan godt fortelle litt om motorbytte fra FM til Solè.

 

Grunnen til at motoren ble byttet var at vi i løpet av 2 1/2 år omtrent aldri klarte å få den til å gå skikkelig. Så fort vi hadde ordnet ett problem så gikk svært kort tid til det dukket opp ett nytt.

Hverken jeg eller min bror var spesielt motorkyndige ( lærte oss dog veldig mye etter å ha hatt FM`en) så valget stod mellom å selge båten og finne noe annet, eller å bytte motor. Endte med det siste.

 

Når vi skulle velge motor så var det bare å begynne å ringe rundt å hente inn tilbud. Mener å huske at jeg tok kontakt med Yanmar, VP, Nogva nanni, Solè og et par til som jeg ikke husker i farta.

 

Vi hadde satt opp våre krav til motor og innstalasjon og etter en kort diskusjon så falt valget på Solè Diesel som ble kjøpt av Rød båtbyggeri i Engelsviken.

 

Og i løpet av 2-3 uker så var den gamle motoren,gir, aksling og propell byttet ut med noe helt nytt. Det eneste vi gjorde var å betale og så dro vi blide og fornøyde hjemover. I løpet av de månedene i fjor fikk vi kjørt inn motoren og er så langt veldig fornøyde med både motor og service på Rød Båtbyggeri.

 

Nå valgte jo vi å kjøpe alt helt nytt og det blir jo selvfølgelig en litt annen prisklasse enn det enter4u er ute etter, men kan absolutt anbefale Solè Diesel (om du skulle klare å få tak i en brukt en da).

Har enda til gode å høre noen som er misfornøyde med sin Solè, og før vi kjøpte så var jeg i kontakt med en del for å få høre deres erfaringer.

 

Motoren er opprinnelig en mitsubishi motor som er marinisert i Frankrike eller Italia (mener jeg å huske).

Den er 3 sylindret og veldig diesel gjerrig.

 

Håper dette var noe av det du tenkte på oaasheim???

Redigert av jorhei (see edit history)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...