Jump to content

Kobling av batterilader.


husøy

Recommended Posts

Hei ,

trebger hjelp til kobling av batterilader.

 

Jeg skal koble en batterilader på batteribank med to forbruk og et startbatteri alle på 115 amp.

trenger å koble den slik at forbruksbatteriene blir ladet.

 

kan jeg koble laderen til forbruk 1 , vil den da lade begge batteriene ?

 

har fått noen tips om å sette en hovedbryter på jord mellom start og forbruk for å unngå tæring ?

 

mvh

 

Husøy

Link to post
Share on other sites

For å kunne gi gode svar på dette er det best om du kan si noe om hvordan batteriene er koplet i dag.

 

Er forbruksbatteriene koplet sammen slik at de utgjør en batteribank, eller er de koplet slik at du bruker fra en av gangen?

 

Har batteriladeren en eller to utganger? (endel "store" ladere (10-30 A) har 2 utganger, og til 3*115Ah batterier trenger du en "stor" lader for å få glede av den... )

Link to post
Share on other sites

Deler synspunktet at du bør si noe mer om hvordan batteriene dine er koblet.

Dessuten er det greit om du sier noe om dynamoen i båten din (ladekapasitet) og om du har regulator koblet til denne som gir ca 14.4 volt ladning under ulike temperaturforhold.

 

Dernest er det greit å vite noe om forbrukssiden din.

 

Flere båteiere har etter mitt skjønn de senere år montert flere strømkrevnde apparater/remedier ombord og glemmer at dette krever energitilførsel enten fra landstrøm og/eller båtens generator(er).

 

I utgangspunktet er det greit å lade utelukkende forbrukssiden slik du skisserer.

 

Dersom startbatteri utelukende anvendes til start av motoren, vil dette sikkert lades godt ved kjøring (du har trolig skillerele hvor ladingen først begynner på forbrukssiden og deretter på motorbatteri - eller omvendt).

 

Etter mitt skjønn er det klokt å montere amperetimeteller med shunt for å overvåke strømsituasjoen ombord. Disse instrumentene har blitt stadig billigere, bl.a. har Navman nå produsert et iteressant instrument.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...