Jump to content

Lucas dynamo


Tor_K

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått tak i to gamle, og helt like Lucas 12 V dynamoer som jeg prøver å fikse opp.

Lagrene er slitne og det er børstene også.

Jeg har i den forbindelse noen spørsmål som jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med, men først må jeg innrømme at dynamoene hører hjemme i en bil og ikke i en båt! Jeg håper likevel at emnet har en viss interesse her i forumet.

 

Altså:

  • Hvilken motstand skal det være i feltviklingene? Det er 2 stykker av dem som ligger i serie, og jeg måler 2,5 – 2-7 Ohm i hver av dem.

  • Hvor kan jeg får tak i børster? Jeg har funnet et sted i England hvor de har riktige børster, men de koster 67 pence for paret og minsteordre er 20 pund. Børstene er 19 mm høye og 6 mm brede. Lengden kan ha vært ca 20 mm engang i tiden.

  • Det ene lageret sitter bak en plate som ser ut til å være festet til endeskjoldet med gjennomgående klinknagler. Kan jeg bore ut disse og sette inn vanlige gjennomgangsskruer med låsemutter?
På forhånd takk for alle innspill

 

 

Hilsen

Tor

Link to post
Share on other sites

DP-service i Haugesund hadde i alle fall tidligere Lucas deler. Ellers så kan vel sikkert en lokal bilelektrobutikk eller vikleverksted hjelpe deg. Hvis du finner noen børster som er litt for store så er disse lette å file til rett størrelse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lucas... er ikke det kjent som han som oppfant mørket, da? :wink:

Lucas er vel faktisk omtalt som Mørkets Fyrste ja.. Men dynamoene deres er faktisk ikke så aller verst, etter hva jeg har forstått. Søkte litt på nettet for å finne kapasiteten til min Lucas 17ACR, og ser ar de stort sett får hederlig omtale av blant annet Lotus eiere. Men om de er noe å legge ut noe videre på, det er jo en annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lucifer = annet navn på Fanden Sjøl

 

Lucas = Engelsk produsent av diverse elektriske produkter; dynamoer, startere, etc. Kjent for ikke akkurat topp kvalitet og enda dårligere holdbarhet.

 

Så når engelskmennene liker varmt øl, fordi Lucas lagde kjøleskapl, er det altså fordi kjøleskapene hade like dårlig kvalitet som resten av Lucas' produkter. Dvs. ølet ble ikke kaldt i kjøleskapet. OK? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Leser mellom linjene at du har en likestrømsdynamo. Så vidt jeg husker fra farne tider var motstanden i feltet 6 ohm.For å teste om den virker kan du kjøre den som motor. Ene enden av feltet er nok koblet til gods og du må derfor kjøre strøm inn i andre enden og på hovedanslutningen. Er alt OK vil dynamoen gå som motor med riktig dreieretning.Er dreieretningen feil må du bytte om feltledningene. Foringen må du presse olje inni ved å sette denne på tommelen og fylle den opp med tynn olje.Plasser den andre tommelen på toppen og knip slik at oljen tyter ut gjennom det porøse godset i foringen.Egil Verle eller var det Verne i Pr.Birkelandsvei Oslo har trolig deler. Har foringen vært så slitt at ankeret har subbet i feltet er ankeret ødelagt og bare å kassere.Noe annet er det bare å spyrje.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...