Jump to content

Vaske seil


Som

Recommended Posts

Genoaen er blitt grønn og svart :eek: i ytterste laget rundt Furlex`en.

Trenger noen tips til bra vaskemiddel, for jeg tror ikke prisen akkurat følger kvaliteten på alle remediene som er spesiallaget for dette. Skulle jo vært en mørk blå rand der i stede for den hvite som er sydd på.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Her er en link:

http://nsweb.itinfo.dk/dk/Cloth_CleanStore.asp

 

Og her er svar fra seilmaker og regattaseiler Christen With på et tilsvarende spørsmål i båtbørsen for noen år siden:

 

VINTERKONSERVERING AV SEIL.

Det siste først: hvor skal seilene lagres. Velg et tørt sted uten mus. Hvert år, i mai, kommer seilbåteiere til seilloftet med seil som er fulle av muselort og det som verre er, små og store hull. Vi har også opplevet seil med vepsebol og hull etter veps. Heng seilene opp på loftet eller i et annet tørt rom. Brett dem pent sammen og heng dem etter strammesnora i seilposen. La for all del ikke rullefokka stå på rullestaget over vinteren og storseilet beslått på bommen. Før seilene stues bort bør vi gå over dem for å få et overblikk og planlegge for neste år. Det er alltid vanskelig å få ting gjort hos en seilmaker på kort varsel i mai. Det beste er å spyle seilene med ferskvann, men bare hvis du har anledning til å tørke dem godt før du legger dem bort. Bruk slangen i båthavna og spyl dem mens du heiser dem sakte en dag det ikke blåser. Er det en riktig fin dag kan de henge oppe til de er tørre. Bruk denne anledningen til å prøve å ta bort spesielle flekker. · Små flekker kan man ganske enkelt ta bort med et stort viskelær. · Rustflekker tar du enkelt bort med Finns rustfjerner (husk å spyle) · Jordslag blekes med salmiakk fortynnet til 20 %. Det enkleste er å spraye på med en sprayflaske. Bruk en børste til å jobbe salmiakken inn i duken og skyll godt. Vær forsiktig med å spraye på seilnummeret. Jordslag er en sopp. Den er vanskelig å få helt bort, så ikke mist motet om det sitter litt igjen etter behandlingen.

* Vask av hele seilet er en stor jobb, men kan greit gjøres med kraftvask og børste. Det største problemet er håndteringen og tørking.

* Seil i vevet duk, polyesterduk, er svært robuste mot kjemikalier. Du kan bruke sterk såpe eller løsningsmidler, bare husk å spyle godt.

* Regattaseil i mylar og kevlarduk bør du la seilmakeren ta seg av. Duken er laminert, limt sammen av ulike lag, og må behandles mer forsiktig. Før seilet brettes sammen er tiden inne til å se om det trenger reparasjon eller omsying. Merk deg spesielt disse utsatte stedene:

* Stagkroker med maljer i forseilene.

* Sleider i storseilet med maljer.

* Likliner i akter og underlik med lås.

* På forseilene: slitasjepunkter der seilet møter salingshorn , pulpit og rekkestøtter.

* På storseilet: slitasjepunkter ved spileposer.

* Lus i fremkant av forseilene og bakkant av storseilet, sett på nye hvert år. Bruk tynne remser av spinnakerduk i bakkant av spileposene på storseilet, og vanlig ulltråd på forseilene. Lus festes med små biter av nummerduk som du får av seilmakeren.

* Se over sømmene. Er du heldig er seilet ditt sydd med sømmer i mørk tråd. Da er det lett å se om de er slitte. Å sy over slitte sømmer er en enkel og ganske billig jobb hos seilmakeren. Det er alltid sømmene som er det svakeste punktet i et seil.

* Svake punkter i seilet er rundt ringene i hjørnet og ved overgangen mellom hjørneforsterkningene og seilet. Sjekk for sprekker og slitasje. Tenk igjennom seilturene du hadde i sommer. Det er sikkert ting som du føler kunne blitt bedre med setting og trim av seilene. Som oftest kan seilmakeren hjelpe deg. Er du heldig og har bilder av seilene kan du lettere forklare problemene for seilmakeren. Et godt eksempel på et slikt problem er når du føler at du aldri fikk strammet seilet riktig godt opp. Spesielt i mye vind ble det rynker fremme i seilet og båten ble vanskelig å styre. Et vanlig problem med gamle seil er at liktauet i fremkanten krymper. Dermed er det umulig å heise det skikkelig. Dette er en bagatell for en seilmaker å fikse, og du får et seil som nesten ser ut som nytt. Den mest stille tiden for seilmakeren er fra september til nyttår. Ring og avtale tid for en gjennomgang av seilene. Har du mulighet til å komme selv, kan dere sammen brette dem ut på seilloftets generøse gulvflate og få et kjempegodt overblikk over tingenes tilstand. Sammen kan man se på seilenes fasong ved å spenne dem opp på loftet. Bor du langt fra et lokalt seilloft, så husk at de fleste seil bare koster. Seilene kan vanligvis sendes som de er i seilposen med en merkelapp. En seilbåteier i Norge har en kort og hektisk sesong. Den største delen av året ligger båten på land. Drømmen om de fine sommerturene er en viktig del av det å ha båt. Seilloftet er et utmerket sted for å få påfyll for drømmene til en sulten seiler. På høsten er seilmakeren generøs med kaffen og med båtpraten. På vårt seilloft har vi vært nødt til å henge opp knaggrekke med kaffekopper til stamgjestene. Omtrent som på en gammel engelsk pub. Seilmakere er dyktige håndverkere som elsker å snakke båt. Bruk litt av hans tid når han har rikelig av den og la deg lure til noen fornuftige og kanskje noen ikke så fornuftige nyanskaffelser. Seilmakerne forhandler det meste av seilbåtutstyr, og han har kunnskaper om utstyret. Som regel er prisen den samme som om du handler på postordre fra Sverige.

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte i fjor høst 500,- for generell sjekk av mitt storseil hos nettop Christen With. Alt arbeid som eventuelt må gjøres faktureres i tillegg. Fikk 20% rabatt ved innlevering nå på høsten.

 

De tok også ned (og satte opp) masten, gikk over hele riggen, byttet strekkkfisker og gjorde litt endringer/kappinger/tilpasninger så det ble ganske dyrt i alt!

 

Når det er sagt så kjenner jeg meg ikke helt igjen i den service han beskriver! Jeg spurte helt konkret om de kunne se på seilet m.h.t. om det var modent for utskiftning, utblåst osv, men til det fikk jeg svaret at da måtte de heise seilet og se på seil/båt i aktivitet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Snakket med lokal seilmaker i går, selv om han mente det var vanskelig å si noe eksakt, hadde han en ie om rundt en tusenlapp for å se over seilene og svnt sy opp slitte sømmer. Tenkte jeg skulle en tur bort med seilene og høre om det var noe som måtte fikses..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Jeg fant denne anbefalingen på North Sails:

Rens af sejlene:

Her er en kort oversigt over de mulige hjælpemidler og metoder man kan bruge til at rense sejl med.

 

1. Brug en mild sæbe, som fx almindeligt opvaskemiddel. Brug aldrig rensemidler, som indeholder slibematerialer.

 

2. Brug en meget blød børste til at løsne overflade snavset. Brug ikke en stiv børste, som kan slide sejldugen.

 

3. For at fjerne pletter, som er sunket dybere ind skal sejlet lægges i blød i opvaske middel i 12 timer eller mere. Så kan midlet trænge dybt ind i fibrene og løsne snavset.

 

4. Vandets temperatur skal være lunken.

 

5. Brug rigeligt med ferskvand til at rense efter med.

 

6. Ved jordslåede sejl, skal du bruge en svag kloropløsning, med mindre sejlet er lavet af kevlar eller nylon. Læg sejlet i blød. (BLAND ALDRIG KLOR OG AMMONIAK!!). Rens grundigt efter. Muggen skulle nu være dræbt og pletten fjernet. Hvor effektiv metoden er, afhænger af, hvor dybt muggen er groet ind i sejlet. Med tiden vil mere af pletten forsvinde.

 

7. Når du tørrer sejlene i havn skal du vælge en stille, tør dag.

 

Jeg bruker luftavfukter i lukket rom etter vasken og oppbevarer seilene tørt og vekk fra sollys om vinteren.

seilerhilsen fra Lalo, Tananger

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...