Jump to content

Hva har skjedd med de nye sjøkartene?

Jon_R

Recommended Posts

Jeg har tilbragt sommeren på Sørlandet med en ny utgave av sjøkart nummer 7. På mange måter en fornøyelse, men det var blitt adskillig flere skvalpeskjær!! Det hadde dukket opp skjær på kartet som jeg aldri hadde tatt hensyn til tidligere. Litt nærmere undersøkelser viste at skjær som tidligere var markert med dypde ned til 1.5 meter (og det er jo ved laveste vannstand!), nå var "oppgradert" til skvalpeskjær uten dybdeangivelse.

For mange småbåter kompliserer dette navigeringen unødig. Vet noen årsaken til denne endringen i praksis??

Hvis du har brukt den virkelig gamle kartversjonen tidligere er det ikke rart du stusser nå. Den gamle versjonen var kanskje oppimot 100 år gammel (kjenner ikke eksakt oppmålingsperiode for dette området). På disse kunne landskapet være opptil flere hundre meter feil, og det er kanskje mere flaks at du ikke har vært på skjær.........De nye kartene er fra rundt 2000-2001 og oppmålt med GPS og andre hi-tech apparaturer, og skal da være sånn ca. 100% riktig med virkeligheten.

Det du nevner er velkjent fra flere kanter av landet; de gamle oppmålingene var nok adskillig verre enn vi trodde den gangen vi ikke visste bedre. Det gjelder ikke bare den horisontale plasseringen i landskapet som Arne Lian er inne på, men faktisk også mange dybder ......

Selv fikk jeg nesten "sjokk" da nytt kart 16 dukket opp for noen få år siden. Jeg hadde nemlig gått ganske mange ganger med "Gamle Rogaland" og "Gamle Salten" gjennom et idyllisk smalt sund ved Høgsfjorden, kalt Storesundet  -  mellom Aspøy, Ådnøy og Pigepatten for de lokalkjente.

Ved den østre innseilingen til sundet ligger en grunne som var merket med 3,5 meter i de gamle kartene. De nevnte båtene stikker hhv 4.0 og 3.5 meter, og dermed satset jeg på å holde litt avstand til grunnen, men regnet i verste fall med å flyte over siden målingene skal være gjort på vårjevndøgns laveste lavvann og derfor inneholder en liten meter i sikkerhetsmargin.

Turen igjennom sundet gikk greit hver eneste gang, men da det nye kartet, med nye oppmålinger gikk over til å vise 1,2 meter på den samme grunnen  -  da tok jeg et ekstra fast tak rundt skaftet på tollekniven  :headbang:

Kanskje har jeg fortsatt ikke brukt opp all flaksen . . . .

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tror ikke helt poenget mitt ble oppfattet. Jeg vet at de gamle kartene er svært unøyaktige, men dette er et område hvor jeg er rimelig lommekjent. De grunnene jeg snakker om er ikke nye, men praksis for dybdeangivelser er endre. Et skjær (og det er mange av dem!) som helt korrekt var merket med 1.5 meter, kvalifiserer ikke til skvalpeskjær i beskyttet farvann. Du vil aldri oppleve at de bryter og svært mange småbåter går lett over under de aller fleste forhold.

Dette er en endret praksis i bruk av kart-tegn og ikke en kvalitetsforbedring. Snarere tvert i mot. Du får et dårligere bilde av det vertikale terrenget når dybdeangivelsene på skjærene fjernes helt ned til 1.5 meter.

:headbang:

Jeg har en bok som heter "symboler og forkortelser for norske sjøkart" 2002. Kan kjøpes på bokhandleren for kr.139,-

Det står det : dybder er i meter, redusert til vårjevndøgn sping lavann. På kartet skal du finne et kartdatum K0, K null, som er referansenivå for dybder og grunner. Skvalpeskjær er mellom kartnull og 0,5m under. Før brukte man ofte en slaggrunnslinje, som i inneaskjærs farvann var stiplet  på en dybde på 6 m, men her var det mye dårlige målinger.

kristian

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...