Jump to content

Skipsregisteret NOR - fremgangsmåte


roaldbj

Recommended Posts

Jeg antar at det er endel av medlemmene på BP som har båt registret i skipsregisteret NOR.

 

Jeg forbereder nå registreing av ny båt som mottas i juni 2006 i registeret.

 

Jeg ønsker informasjon fra medlemmer om hvorledes denne registreingen skjer.

 

Jeg er kjent med orienteringen om skipsregisteret her.

 

Jeg kjenner også til kravet fra Sjøfratdiektoratet om å sende inn målebrev på båten, det såkalte KS-0194 B 07.2004 Rapport 94 Målingsanmeldelse som finnes her.

 

Hva er det som jeg ytterligere bør kjenne til?

 

Båten er under 15 meter. Båten skal anvendes til fritidsbruk.

Link to post

Ta en telefon til registeret vel. Det gjorde jeg da jeg registrerte båten min i -82. Ingen heksekunst den gang men den båten var allerede registrert i NOR, eller "Skipsregisteret" som det het da.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Takk for rådet - det er allerede praktisert. Synes nok at jeg har fått litt forskjellig veiledning.

 

Selger av båten (norsk representant) tilbyr å gjøre jobben, men jeg synes dette er alt for kostbart i forhold til de takster jeg har sett fra det offentlige (mer enn 100 % påslag). Er derfor interessert i å høre hva som er nødvendige tiltak og kostnader. Sjøfartsdirektoratet opplyser at det er mulig å gjøre jobben som kjøper forutsatt at selger innehar de nødvendige dokumenter.

 

Ønsker flere inspill.

Link to post

roaldbj, det er ingen i verden som kan mer om registrering enn ... damene i Skibsregisteret. Derfor er alt du behøver å gjøre å spørre deg for med disse utmerkete eksempler på unntak fra hvoedregelen om det norske byråkrati. De hjelper deg gjennom hele prosessen og forklarer deg det du trenger å vite i nødvendig detalj.

 

Hva hjelper det deg å spørre f. eks. meg, når damene i Valkendorfsgaten vet svaret bedre enn noen, og endatil har plikt til å veilede deg i den utstrekning du trenger det? På toppen av det hele er det de samme damene som avgjør om det du kommer med av dokumentasjon, er godt nok...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det er en ganske omfattende jobb som må gjøres - mye papirer fra fabrikk og forhandler samt at båten må inspiseres av en skipsinspektør og få reg nr frest inn i skroget. Gebyret til registeret er ca 3800 kroner. Om importør skal ha noen tusen ekstra for jobben synes jeg det er verdt pengene.

Link to post

To kommentarer:

 

1. Det er uforståelig at båt-importør skal tjene ekstra på systemer som allerede er etablert i Norge i forbindelse med import av fritidsbåter produsert i EU-land, jfr endring 1.1.2006.

 

2. Det er uforsåelig at båtimportør skal tjene mer enn 100% på registreing i NOS, jeg synes at Bitteliten her har en deffensiv holdnijg. Det dreier seg om langt mer enn 100 % påslag.

Link to post

passiv holdning er jeg ikke enig i - men det kan være at ulike personer setter ulik verdi på egen tid. Og om jobben er så enkel er det jo bare å gjøre det selv. Da får du jo også testet din tanke om at importør tjener grovt på dette. Det kan jo være at de priser denne tjenesten slik at de er sikre på at du synes det er for dyrt - for å slippe å gjøre jobben.

Link to post

Hvem av vurderingene?

1. at folk setter ulik verdi på sin tid?

2. At Normar (jeg regner med at det er de ettersom det er en fransk båt som skal leveres i Son) priser dette bevisst?

 

Pkt 1 er ganske godt kjent ut i fra forbrukerteori og mikro økonomi. Vurdering nr 2 er mer en tanke enn en konkret vurdering, men det er ikke uvanlig at leverandører bruker en slik taktikk. Og jeg kjenner litt til Normar - jeg har vært kunde der noen år og har bekjente som jobber der.

 

Men det var kanskje feil at jeg uttrykte noe som du ikke var helt enig i :wink:

 

Jeg synes også at ditt eksempel på % fortjeneste er en anelse søkt. Om man tenker seg at leverandøren bruker en fast timepris på adminstrativt arbeide som utføres for kunder (hvilket er vanlig i mange bransjer) så kan man vurdere om prisen er rett. Ut i fra den erfaring jeg har med å registrere båt i NOR tar det noen timer å gjøre papirarbeidet samt sørge for inspektør til båten, innfresing av registreringsnummer i skroget etc. Kan være at man får et mer reelt bilde av hvordan leverandøren priser denne jobben da.

 

Det hadde også vært enklere å si hva man synes om det hele om du konkret kunne opplyse hva importøren skal ha for jobben.

Link to post

Litt utenfor heading men,

 

Jeg valgte ikke å reg i NOR. Kan kun se 2 grunner for det:

 

1 Finansiering med båt som sikkerhet.

2 "vognkort" som gjelder utenfor de nordiske land. Vet att Baltikum, sør-europa og kanskje

Storbritanina bruker det.

 

Er det noen annen grunn til å reg i NOR. Jeg reg i RSSR, men vis jeg ønsker kan levere båten til

måling og NOR sertifiesering isteden.

 

Lunde Båt tar enten 7000 eller 10 000,-.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Jeg er enig med Baatsmann

 

Også kan det være greit om man skal avhende en dyr båt i bruktmarket at den er registrert i NOR. Det gjør at kjøper kan bruke pant i båten som sikkerhet for lån, og det er mer krevende å registrere en brukt båt enn en ny båt da all eierhistorikk må dokumenteres.

 

Om Lunde Båts pris på 7000 inkluderer de offentlige gebyrene synes jeg prisingen er OK, men om det er eks gebyrene synes jeg det er dyrt.

Link to post

Det er faktisk slik att alle båter skal måles, selv om de er like og kommer fra samme samlebånd.

 

Det kan sikkert diskuteres opp i mente, men reglene er slik og de er ufraviklige, sa gutta fra Lunde

med ett smil.

 

PS Kjenner en som hadde en Fairline 50 tidligere, den ble målt til ca 15.75. Der ble det bestilt kran-løft, slik att kontrollør kunne se att badeflattform var skrudd og ikke støpt. Det er vestenlig på mål

av lengde.

Vi sees!

Link to post

Korriger meg hvis jeg tar feil men.....

Dette dreier seg vanligvis ikke om hverken NIS eller NOR.

Det dreier seg om det såkalte Identitetsbeviset eller "Certificate of Identity", utstedt av Sjøfartsdirektoratet.

Jeg har vært gjennom både nyoppmelding og eierskifte med slik.

Begge ganger med båter under 10 m.

Man fyller inn rapport 94.

En kar fra Skipskontrollen måler principals.

Man tildeles kjenningsbokstaver og blir enig om hvor de skal stå. (Mine står på et innvendig skott).

Bokstavene freses inn.

Det kontrolleres at merking er gjort som bestemt.

Man får Identitetsbeviset i posten. Det skal alltid oppbevares ombord.

Ca. 2 timers arbeid.

Er båten i NOR? Nei.

Er båten i NIS? Nei.

Men jeg har et dokument som helt ugjendrivelig fastslår hvilken båt det er, hvor den hører hjemme og hvem som eier den.

Ved eierskifte sendes dokumentet inn for påtegning. Direktoratet fører på samme dokumentet ny eier, ny hjemmehavn og ny eier.

 

Ikke noen årsavgift.

Aksepteres av forsikringselskaper som registrering.

Samme kjenningsbokstavene er kallesignal på radio.

Link to post

Det er ingen måleplikt for fartøy mellom 10 og 15 m.

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med måleplikt, men for å få registrert båten i NOR må det utstedes et identitetsbevis - og det er signert av den inspektøren som også har målt båten. Målene er lengde, bredde dybde (definert som avstand mellom øverste dekks underside og overside av toppav dobbelbunn eller overkant av bunnstokk)
Link to post

Mulligan:

Det var gledelig at du sier at du har registrert båter under 10 meters lengde. Min båt er +/- 10 meter, og jeg har hatt lite lyst til å igangsette noe slikt fordi jeg trodde 10 meters grensen var absolutt. (Kjedelig hvis de måler båten til 9,98 m) Men da får jeg begynne prosessen, båtkortet jeg har idag ser jo ut som at jeg har laget det sjæl. Merkelig nok har det blitt godkjent alle steder jeg har vært, men ofte under tvil.

 

Hva betalte du for registreringen? Jeg går ut fra at det er billigere enn for full registrering siden det ikke er snakk om at man skal kunne bruke båten som sikkerhetfor et lån.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Er det noen annen grunn til å reg i NOR.

Jeg har ikke peiling men en kollega hevder at hvis båten er registrert i NOR får man tilgang til å handle på "eksport" fra skipshandlere oa. Kjekt å kunne fylle opp båten helt avgiftsfritt når man drar på ferietur til Sverige ikke sant? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg kjøpte for en par måneder siden en brukt båt fra finland. Jeg måtte sende inn skjemaet "målingsanmeldelse" til sjøfartsdirektoratet i trondheim, som jeg hører under.Det ringte da opp en person til meg derfra. Han oppga kjenningssignalet jeg skulle ha på båten, samt at jeg måtte få slipt/slått inn dette. Han kom utover til meg, målte opp lengde, bredde og dybde, samt kontrollerte at merket var korrekt. Jeg hadde en generalarrangementsplan, som han måtte ha.Jeg fikk så tilsendt identitetsbevis. Jeg har ikke fått faktura for denne jobben enda, så jeg vet ikke hva det koster. Deretter tok jeg kontakt med NOR, sendte inn skjemaet "melding om registrering i NOR",samt kopi av identitetsbeviset, samt skjemaet"bill of sale" skjema som jeg fikk fra Finnland, der det står at jeg er kjøper. Da båten tidligere var registrert i finske skipsregister, måtte jeg sende med sletting derfra. Videre måtte jeg betale 1548 kr i gebyr. båten er nå registrert i NOR.

Jeg skjønner ikke helt hva importøren kan gjøre, da det er Sjøfartsdirektoratet og NOR som gjør dette. Regner med at det følger med plantegninger til båten, som Sjøfartsdirektoratet må ha.

Selve registreringen går greit, du må hå målebrevet på forhånd, som Mulligan beskriver.

Link to post

Lars_Herman, legg merke til at jeg IKKE har noen NIS/NOR registrering.

Kun hos Direktoratet. Der ligger båten min i en arkivskuff et eller annet sted.

Men jeg har ID-dokumentet.

Jeg skjønte det. Jeg er uansett bare interessert i et skikkelig ID-bevis. Behov for å stille båten som sikkerhet for lån har jeg ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...