Jump to content

Skipsregisteret NOR - fremgangsmåte

roaldbj

Recommended Posts

Det er en ganske omfattende jobb som må gjøres - mye papirer fra fabrikk og forhandler samt at båten må inspiseres av en skipsinspektør og få reg nr frest inn i skroget. Gebyret til registeret er ca 3800 kroner. Om importør skal ha noen tusen ekstra for jobben synes jeg det er verdt pengene.

Koster gebyret til NOR kr 3800 har de satt opp prisen de sistre dagene. Jeg vil tro at gebyret du har fått oppgitt er summen av måling (skipskontrollen) og NOR. Dette er gebyrene, men det er mer som koster. Du trenger skjøtet på båten fra verftet og en firmaattest for verftet, og begge skal stemples av notarius publicus i Frankrike. Deretter skal norsk utenriksstasjon i Frankrike, f.eks. ambassaden i Paris, sette sitt stempel på at det er ordentlige franske dokumenter. Dette koster gjerne litt flybilletter. Når du kommer tilbake til Norge skal dokumentene oversettes av en autorisert translatør, og de skal også ha til salt i grøten. (Sjekk med skipsregisteret hvilke franske dokumenter du skal ha, for det er dumt å måtte reise nedover to ganger.)

Skipskontrollen skal formelt bare sjekke at båten er forskriftsmessig merket og at den er under 15 meter, men det er jo måling det også. Nå og da krever de at den skal heises ut av vannet, og da renner det fort ut litt penger igjen.

Lykke til. :flag:

Jeg sjekket en gang til og gebyret for registrering er lavere - koster ca 1500 kroner. Jeg hadde lagt til et par andre saker i summen på 3800 kroner

Og slik Sjøtummel beskriver prosessen er det kanskje ikke så rart at importøren tar seg litt betalt for dette ?

Jeg skal føre nøye oversikt over hva jeg betaler når jeg organiserer dette selv og komme tilbake med opplysninger senere på denne tråden.

Det er absolutt mulig at jeg har feilvurdert størrelsen på mellomkostnadene som importør krever.

Foreløbig har jeg brukt 5 minutter på å finne de nettstedene som nevnt i innlegg #1.

Innleggene i denne tråden har imidlertid vært meget opplysende for meg.

Grunnen til at jeg ønsker målebrev er av hensyn til 2. gangs kjøper som kanskje trenger båten som garanti for banklån eller av annen grunn ønsker offentlig måling av båten.

• 8 måneder senere...

På tirsdag til uken kommer representant fra Sjøfartsdirektoratet for å måle båten slik at jeg kan registrere båten i NIS.

For de av dere som ønsker NIS registrering og har båt bygget i EU land og kjøpt hos norsk forhandler er det nødvendig med minst fire dokumenter:

1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde. Motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet må ha såkalt APOSTILLE stempel som er en offentlig bekreftelse på dokumentet. Stemplet er som regel på baksiden av sertifikatet. Apostille erstatter norske utenriksstasjoners legalisering.

2. Overføringsdokument fra båtbygger til mottager i nNorge, hvor båten er fullstendig betalt, også med Apostille

3. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register, også med Apostille

4. Skipsskjøte® som viser salgsleddene i Norge fra importør til siste ledds kjøper, dette/disse skal være bevitnet av to myndige personer over 18 år bosatt i Norge.

I tillegg må man kune fremlegge brukerhåndbok på skandinavisk språk.

Ombord på båten kontrolleres tre merker:

1. oppslått CE-merke

2. CIN-kode (HIN.nr) støpt inn i skroget under fenderlist på SB side akter

3. Kjenningssignal skal være varig innhugget i båten .

Det skal bli spennende å se hvilke utgifter jeg sitter igjen med i forhold til de som "setter bort" hele jobben.

Kan noen antyde hva de har betalt for hele oppmålingen?

En lien kommentar til kravet om Apostille ved dokumenter som kommer fra land i EU-oprådet.

Jeg har sakset fra:

http://odin.dep.no/ud/norsk/dok/regelverk/...004/dok-bn.html

følgende:

Legalisering

LEGALISERING er bekreftelse av norsk offentlig funksjonærs (embetsmann eller annen person som er bemyndiget) underskrift på et dokument, at vedkommende er innehaver av den stilling som er angitt i dokumentet og dermed har rett til å utferdige et slikt dokument. Dokumentet må være påført institusjonens embetsstempel. Bokstavstempel godtas ikke.

Legalisering innebærer ingen bekreftelse på riktigheten av innholdet i dokumentet.

Ordinær legaliseringsprosess er: Dokumentet bekreftes av Notarius Publicus (dvs. byfogdembete eller tingrett), deretter av Utenriksdepartementet og så av det enkelte lands ambassade som er akkreditert til Norge.

HAAG-KONVENSJONEN – For de land som har tiltrådt Haag-konvensjonen, skal dokumentet fremlegges for Fylkesmannen som bekrefter Notarius Publicus i angjeldende fylke, ved påføring av Apostille-stempel. Dette stempelet bekrefter hvem som har signert dokumentet, hvilken stilling vedkommende har og hvilken institusjon som har påført embetsstempel. Ambassadeleddet sløyfes i disse tilfelle.

Jeg forstår at Apostille er en legalisering av dokumentets gyldighet i forhold til de krav NIS stiller.

Nei ikke innholdets riktighet men derimot underskriftens ekthet. Det er kun det det er tale om, ingenting annet. "Apostille" betyr "randbemerkning" eller "påtegning" og er en bekreftelse. Rekkefølgen er normalt følgende (innenlands):

Utsteders underskrift på dokumentet

Bekreftelse av at utsteders underskrift er ekte, fra Notarius Publicus (i Norge tingrett ev. lensmann)

Bekreftelse fra Fylkesmannen om at notarialbekreftelsen er ekte/at den som underskriver er N.P.

Bekreftelse fra vedkommende fremmede stats ambassade om at Fylkesmannens bekreftelse er riktig

Byråkratisk?? You bet!! Det blir ikke akkurat bedre av språkbarrierer, alminnelig mellommenneskelig mistenksomhet og generell angst.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Spørsmålet er godt.

Jeg forstår det slik at Sjøfartsdirektoratet i Norge kan utstede et målebrev som bekrefter eierforhold.

Dette kan være gunstig for neste kjøper som evt. skal låne penger på båten.

Kostanaden ved reg i Nor er et engangsgebyr på kr 1.548 - deretter ingen årsgebyr.

Dwette innebærer at enhver offentlig instans i Norge kan få kjennskap til båten som er registert i NOS.

Jag har min båt i NOR, men har ikke fått regningen på oppmålingen ennå... Oppmålingen ble gjort i September, men jeg har ikke etterspurt regningen heller :smiley: . Mener jeg fikk beskjed om at oppmålingen fra Sjøfartsdirektoratet kostet 2490 kroner som inkluderer kjøring osv.

Jeg betalte for selve registreringen i NOR 7500 kroner til Lundebåt som ordnet med alt, inkludert tinglysningen av panteobligasjonen. I tillegg kommer målingen av skuten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Oppmåling av båten koster den runde sum av kr 1729,-

Kravet kommer ca 6 mnd etter oppmåling.

Er det forholdsvis nye båter med få tidligere eiere er det som regel greit å få båten registrer i Nor.

Er det derimot gamle båter som kommer fra utlandet kan det være my strev å få dokumentert alt.

Båter fra EU må alle papirer notarebekreftes og legaliseres

Det vil si at en Notrius Publucus må bekrefte at signtrene er korekt og utført av rett person.

Deretter må papirene legaliseres av Norsk konsulat eller ambasade i det land den blir kjøpt fra

Jeg har ikke peiling men en kollega hevder at hvis båten er registrert i NOR får man tilgang til å handle på "eksport" fra skipshandlere oa. Kjekt å kunne fylle opp båten helt avgiftsfritt når man drar på ferietur til Sverige ikke sant? :rolleyes:

Du får nok ikke handlet så mye avgiftsfritt , men er båten over 12 M Lengde og 4 M bredde

Registrert i NOR eller har identitetsbevis fra sjøfartsverket med oppmålt båt og tildelt Norsk regnr LKxxxx

kan du på enkelte oljeselskaper få kjøpt diesel på export uten svensk mva.

I utgangspunktet vil jeg tro at Lundebåt har betalt oppmålingen foretatt av Sjøfartsdirektoratet.

Hvilke andre utgifter har Lundebåt hatt?

Selv Lunde båt får ikke noen særavtale med Sjøfartsdirektoratets ytre etat (skipskontrollen), de sender regningen til eier og denne kommer som brevpost fra statens innkrevningssentral et halvt år etter målingen.

Utgiftene til Lunde båt er at de må sende en person til Tyskland for å hente alle skjøtene hos Bavaria i tillegg til at Bavaria må legge ved et dokument som bekrefter at de er et tysk firma. Jeg antar at vedkommende som reiser har andre ærend hos Bavaria også, men så går turen til en tysk Notarius som jeg tror tar en liten avgitf for å svinge sitt stempel, og så er det av gårde til en norsk utenriksstasjon slik at apostillen kan påføres. Så reiser vedkommende hjem til Norge og får oversatt papirene av en autorisert translatør som skal ha en slant. Ettersom Lunde sikkert tar noen registreringer i slengen blir reiseutgiftene fordelt og fortjenesten brukbar, og jeg antar at de har fått en god avtale hos en translatør.

For øvrig er Skipper Worses beskrivelse av notariseringer og apostiller enkel og helt korrekt.

Og, som flere har nevnt så får du ikke registrert fritidsbåten din hos NIS. Den registreres i skipsregisteret NOR, og du er glad for dette ettersom NOR ikke har årsavgift.

Det er nok rikitg som sjøtummel sier her, men jeg tviler på at noen fysisk reiser rundt i tyskland med papirene, men det er ganske som skal ha en bit av kaken her. Regner med at Lunde Båt beregner seg "et par" tusenlapper eller litt til for selve jobben. For meg så var dette veldig behagelig, gjorde kun en ting selv og det var å ordne med målingen... Dette fordi båten var i min havn og ikke hos Lunde Båt da målingen skjedde...

Enkelt og greit, kostet meg sikkert noen tusenlapper ekstra, men var ingen jobb... Var nødt til å slå av en båtprat med karen fra Sjøfartsdirektoratet ombord i Stauden, men ikke værre enn at jeg overlevet det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg har pr. i dag mitt skrog / mitt nybygg registrert i Skipsbyggingsregisteret. Tanken var opprinnelig å "overføre" og registrere den i NOR etter at båten er levert fra "verftet".

Men i ettertid spør jeg meg selv følgende: Hvorfor i all verden skal jeg registere den i NOR?

Det koster mye tid og arbeid samt flere tusen kroner. Som en skriver lenger opp i denne tråden: Det kan jo være ved salg av båt at ny eier ønsker å belåne deg / stille den som et panteobjekt? Slik jeg ser det, er dette den eneste grunnen til at man registrerer den i NOR.

Dersom man tar en prat med banken, så får du ikke boliglånsrente selv om du tilbyr pant i båten. Renten blir vesentlig høyere.

Hvis jeg ikke har behov for å låne penger på båten, så kan jo den som måtte bli eier av båten i etterkant...om noen/mange år selv registrere den i NOR dersom han har behov for det?

Tror ikke det er lettere å registrere båten i NOR nå mens båten er ny, enn å kjøre den samme registreringsprosessen om tja....3-5 år?

Jeg tar derfor ikke bryet med å registrere den i NOR, fordi jeg ikke kan se noen fordeler med det.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Beklager forvekslingen min mellom NIS og NOS, det er NORSK ORDINÆRT SKIPSREGISTER som eventuelt er aktuelt register for meg. Som flere har uttrykt er det fullt mulig å få et unikt målebrev fra Sjøfartsdirektoratet uten at det er nødvendig å gå videre med NOS registrering. Utgiftene jeg har hatt så langt er kr 1500 for tre dokumenter med apostille - så kommer selvfølgelig utgiftene til Sjøfartsdirektoratet. Jeg forstår derfor ikke helt hvorfor noen båtselgere tar betydelig mer for arbeidet omkring oppmålingen i forhold til kostnadene med de "tre" apostille stemplede dokumentene.

Jeg vil tro at den omtalte kostnaden utover avgift til Sjøfartsdirektoratet er uaktuell for båter bygget i Norge og som skal måles. Jeg er åpen for synspunkter knyttet til registrering i NOS. Jeg har hittil ikke sett ulempen med NOS-registrering utover engangsutgiften ved registreringen. Jeg ser gjerne flere motforestillinger. Jeg har utelukkende sett to fordeler med registrering, hhv at fremtidig eier kan finansiere kjøp med pant i båten - om vedkommende ønsker det - og at båten er registert i et offentlig register. Jeg sakser fra http://www.nis-nor.no/ : Skipsregistrenes overordnete målsetting er å opprettholde et korrekt og oppdatert Norsk Skipsregister (NOR) og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Virkemidlet er en rasjonell og hensiktsmessig administrasjon og løpende kvalitetssikring av registrenes innhold. For øvrig er Skipsregistrenes primære oppgave å tjene som et ledd i den offentlige kontroll av registrering av skip og deres eierforhold og utøve funksjonen som rettsvernregister for registrering av rettigheter i norske skip. Jeg vet ikke hva rettsvernregister innebærer - men det er sikkert flere som kan forklare dette.

Utgiftene jeg har hatt så langt er kr 1500 for tre dokumenter med apostille - så kommer selvfølgelig utgiftene til Sjøfartsdirektoratet. Jeg forstår derfor ikke helt hvorfor noen båtselgere tar betydelig mer for arbeidet omkring oppmålingen i forhold til kostnadene med de "tre" apostille stemplede dokumentene.

Kostnaden for å få dokumentene i den stand NOR krever kommer an på hvilket språk dokumentene dine er skrevet på. NOR godtar svensk og dansk, og en en del tilfeller engelsk tekst. Andre språk må oversettes av autorisert translatør. Målingen kan også variere litt i pris, for enkelte ganger kan målingen medføre at båten må løftes ut av vannet.

Jeg skal ikke forsøke meg med noen presis forklaring på hva et rettsvernregister er, men andre kjente rettsvernegister er Grunnboka og VPS. I slike register finnes bl.a. opplysninger om heftelser, og for en båt er det skipsregisteret som gir mulighet til å registrere pant i båten. Det er med andre ord i skipsregistrenes databaser jeg finner opplysninger om det er tatt opp lån med pant i en båt, og dette er faktisk søkbart på web. Om viktige papirer som kjøpskontrakt eller skjøte på båten skulle gå tapt er de praktiske konsekvensene begrenset for de papirene som er registrert i skipsregisteret.

utøve funksjonen som rettsvernregister for registrering av rettigheter i norske skip.

Jeg vet ikke hva rettsvernregister innebærer - men det er sikkert flere som kan forklare dette.

Rettsvernregister: Et register som viser de rettigheter i "tingen" som er vernet ved registreringen.

I praksis tinglyst/registrert skjøte og pantobligasjon; mindre praktisk er andre begrensete rettigheter (tenk veiretter og slikt på land). Hovedreglene i alle rettsvernregistrene er de samme.

Ved tinglysning/registrering av skjøte er erververens eiendomsRETT VERNET mot konkurrerende erververe (dobbeltsalg) og (mye mer praktisk) mot selgers kreditorer. Dessuten er det registreringen av retten som gir erververen anledning til å forføye over tingen rettslig dvs. påhefte pant, selge tingen osv.

Ved tinglysning av pantedokument blir kreditorens RETT til pant på angjeldende prioritet VERNET mot andre kreitorers mulige rettigheter så langt disse tinglyses senere. (Først i tid, best i rett). Og dessuten mot godtroende erverver -- denne må selvsagt respektere det tinglyste pantet (det samme gjelder selvsagt den tinglyste eiendomsrett).

Rettsvernregistrene har både positiv og negativ troverdighet. Positiv = det som står reistrert gjelder og må respekteres av enhver. Negativ = de rettigheter som eksisterer (er avtalt) men ikke står registrert, kan falle bort dersom erverver i god tro får en konkurrerende rett.

Et rettsvernregister kan kun opprettes ved lov. I farten kommer jeg ikke på andre enn grunnboken/borettsregisteret, kraftledningsregisteret, skibsregistrene og luftfartøyregisteret. Løsøreregisteret er i en mellomstilling; der kan panteretter registreres men ikke eierforhold eller begrensete rettigheter.

Det er synd at ikke båtregisteret/RSSR er et rettsvernregister. Det hadde vært mye mer praktisk enn registrering av fritidsfartøy i NOR (forkortelsen er ulogisk, men likevel den offisielle for Norsk Ordinært Skipsregister). For fritidsformål er det jo helt unødvendig med måling og masse byråkrati og styr og vesen.

Dette var dagens leksjon i sentrale elementer på tingsrettens område.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Dersom man tar en prat med banken, så får du ikke boliglånsrente selv om du tilbyr pant i båten. Renten blir vesentlig høyere.

:nonod: da bør du i så fall bytte bank asap :yesnod:

En annen fordel jeg ser er at om man selger båten så er aldri kjøperen i tvil om hvilken båt dette faktisk er. Les siste Vi Båtägare og se der hvordan båter "bytter merke" over natten. Tar noen som kikker på båten vår en tur i maskinrommet er man ikke i tvil - der står reg nr frest inn med store bokstaver.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Tror ikke det er lettere å registrere båten i NOR nå mens båten er ny, enn å kjøre den samme registreringsprosessen om tja....3-5 år?

Jeg tar derfor ikke bryet med å registrere den i NOR, fordi jeg ikke kan se noen fordeler med det.

Nå kreves det dokumentert eier histrorikk i 10 år tilbake for reg i NOR, hvordan dette kan dokumenteres på god nok måte om båten skifter eier i fremtiden har jeg ingen mening om. Men personlig så tror jeg det er lettere for den som kjøper båten første gang og få denne registrert i NOR. De fleste seriøse produsenter og importører gjør dette på en såre enkel måte, til en pris på noen promille av båtens verdi. Eller man kan ta veien og gjøre det selv og spare noen av disse promillene.

Den største fordelen med at båten er i NOR er at jeg har et tinglyst skjøte på at jeg eier båten, og siden båten har samme verdi som en bolig i det områpdet jeg bor så synes jeg dette er naturlig.

Jeg er nok også såpass naiv at jeg tror at båten min blir mere lettsolgt siden "markedet" av mulige kjøpere blir større siden båten kan belånes med pant i båten. Dette kan også gi en noe høyere pris, som kan forsvare en registrering. Når jeg var på jakt etter båt sist sommer så ble av en eller grunn båter registrert i NOR solgt nesten med en gang, mens de som ikke var lå lengere... Dette gjaldt da Bavaria seilbåter i perioden fra juni 2006 og til august 2006

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...