Jump to content

Skipsregisteret NOR - fremgangsmåte

roaldbj

Recommended Posts

Jeg har ikke klart å forstå ulempene med en slik registrering trass Mulligans innlegg.

Som Mulligan nevner i innlegg #72 ser ikke jeg heller ulemper med registreringen hvis det å kaste penger ut av vinduet ikke er en ulempe, men jeg ser heller ingen fordeler forutsatt at båten skal benyttes som fritidsbåt. I mitt tilfelle gir ikke en NOR registrering hverken større sikkerhet for banken (like lånebetingelser uavhengig av registrering), lavere forsikring, større sikkerhet mot tyveri eller høyere pris ved et framtidig salg. Når det gjelder det siste mener jeg at jeg ikke ville få mer for båten enn de kanskje kr. 10.000 som registreringen kostet. M.a.o har jeg kun gitt en framtidig kjøper et rentefritt lån gjennom mange år!

Når det gjelder registreringsdokumentet (plastkortet) fra tidligere småbåtregisteret (og nå redningsselskapet), har jeg til dags dato ikke hørt om et eneste tilfelle i EU hvor dette IKKe er blitt akseptert som dokumentasjon på eierskap sammen med tolldokumentet eller kjøpsdokumentene. At et offentlig registreringsnr. er frest inn skroget, ofte i motorrom eller akterpigg, bekymrer ikke en potiensiell tyv i det hele tatt. Det som kan freses inn, kan like lett freses ut.

Jeg ville kanskje spurt etter fordelene i stedet for ulempene ved NOR registrering, men som det framgår av innlegget ser jeg faktisk ingen!

Redigert av kes (see edit history)
Litt utenfor heading men,

Jeg valgte ikke å reg i NOR. Kan kun se 2 grunner for det:

1 Finansiering med båt som sikkerhet.

2 "vognkort" som gjelder utenfor de nordiske land. Vet att Baltikum, sør-europa og kanskje

Storbritanina bruker det.

Er det noen annen grunn til å reg i NOR. Jeg reg i RSSR, men vis jeg ønsker kan levere båten til

måling og NOR sertifiesering isteden.

Jeg holder meg i Norge, Sverige, Danmark. Ser for meg att det ikke blir noen lang-tur seiling. Tur "over there"

vil uansett foregå med fly. Heller leie båt der. At båten blir mer lettsolgt, vel hvis det er et argument ved salg,

skulle jeg betalt dette for event ny eier. Gjelder det merking, finnes det andre muligheter.

Men legger merke til at flere reg i NOR.

Vi sees!

Viser til innlegg #76. Jeg trodde at kostnadene ved registrering i NOR var en engangsavgift på kr 1.548 - er det noe som kommer i tilegg? Jeg tenker da ikke på kostnadene forbundet med Sjøfartsdirektoratets oppmåling av båten, som vel kan skje uavhengig av om man registrerer seg i NOR eller ei?

Gebyrsatser gjeldende fra 01.januar 2006

Reg. av skip i NIS inkl. årsgebyr NOK 7.348,-

Reg. av skip i NOR NOK 1.548,-

Obligasjon - ny eller forhøyelse NOK 1.935,-

Pantedokumenter ved refinansiering innen for samme låneramme NOK 215,-

Skjøte NOK 1.548,-

Navneendring skip NOK 1.548,-

Hjemstedsendring NOK 1.548,-

Samtykke salg/pant NOK 1.548,-

Andre påtegninger NOK 1.548,-

Pantattest/utskrift NOK 430,-

Kopi av dokument NOK 172,-

Journalføringsbekreftelser NOK 430,-

Hjemmels- og heftelsesattest NOK 430,-

Slettingsattest NOK 430,-

Skipsliste NOK 430,-

Årsgebyret for NIS NOK 5.800,-

Sletting av obligsjoner/skip Gebyrfritt

Gebyrer må forskuddsbetales, se kontoinformasjon under Kontakt

Utdrag fra satsene 01.01.6 NOR registerne

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Det som kan freses inn, kan like lett freses ut.

Fortell meg hvordan du skal "frese ut" mine kjenningssignaler. De er hogget inn nederst på hovedskottet i forkant av salongen. Skottet er originalt i teak, men der hvor merket er hogd ut, er teaken naturlig nok fjernet slik at det lyse kjernematerialet synes. Du har da to valg: 1. Du kan fjerne hele skottet. Skottet er plastet fast langs hele skrogsiden, for å komme til må det fjernes endel innredning. For å få inn et nytt skott må dekket løftes av. Alternativ 2 er litt enklere; Det består i å frese bort all teak fra overflaten av skottet og legge på ny teakfiner. Også her bør du fjerne innredningen for å komme til.

Enkelt! Hvilken metode velger du?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Selvsagt er det fullt mulig å fjerne en innfresing av nummer i båten på lik linje som det er mulig å fjerne dette på en bil.... Men det vil jo etter all sannsnylighet vises at det er utført en reperasjon der hvor nummeret har vært. Det er jo også greit å ha nummeret frest inn et annet sted også som kun båteier kjenner til.

Men vi må nok respektere at noen av oss føler oss mere vel om båten er registrert og tinglyst, mens andre ikke gjør det.... Noen av oss mener at de tusenlappene vi bruker på dette er vel anvendte penger, mens andre ikke.

Noen ser fordeler som andre ikke ser, andre ser ulemper andre igjen ikke ser... Personlig så ser jeg ikke problemet med dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 2 uker senere...

Det er jo flott det for de som ønsker et skikkelig dokument på eierskapet til båten, samt pantemuligheter.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det var da svært mye informasjon om forarbeidene til endringen av forskriftene til også å gjelde båter over 7 meter. Er det noen forskriftskyndige her (SW?) som kan gi en enkel oversikt over hva dette innebærer? Betyr dette også at erfaringstid til sjøss på båter etter hvert vil omfatte båter over 7 m for å få tilfredstilt fartskravene til D5L?

Det står vel ingenting om dette etter hva jeg kan se, roaldbj. Nor har jo ikke noe med sjøfartsdirektoratet å gjøre, annet enn at de måler båten for Nor samt døper den..

Men det er klart at en vil ha et offentlig dokument på at man eiet en båt på x-antall meter siden en gitt dato, og dette vil jo kunne brukes til å sannsyliggjøre "fartstiden" på D5L, om det rekker er jo en anne sak som ikke jeg skal ha noen mening om

Det var da svært mye informasjon om forarbeidene til endringen av forskriftene til også å gjelde båter over 7 meter.

Endringen fra 10 til 7 meter er bare en liten detalj i en lovendring som omfatter mye mer. En praktisk konsekvens kan være at prisen for å få identitetsbevis for båt under 15 meter justeres i forhold til de reelle kostnadene. RSSR vil sikkert klage sin økonomiske nød dersom de mister for mange båter.

Da er vel min rett rundt hjørnet, hadde oppmåling i begynnelsen av september... Må vel snart purre dem opp :lol:

Da var regningen fra sjøfartsdirektoratet for oppmåling av båten kommmet, 1959 kroner. Det tok faktisk over 6 mnd før regningen kom!
Jeg er litt nysgjerrig på dette: Har sjøfartsdirktoratet spesifisert fakturaen? Videre forstår jeg at utgiftene til NOR-registreing innebærer: 1. Dokumenter som viser salgskjeden fra fabrikk til siste eier. For norske produsenter antar jug at dette er kostnadsfritt, jeg måtte betale kr 500 pr stykk for 3 dokumenter med apostille, dvs kr 1500, for båt produsert i Frankrike. 2. Utgifter til Sjøfartsdirektoratet for selve oppmålingen. Alidal betalte kr 1.959. Antar samme kostnad. 3. Innmeldingsavgiften til NOR, kr. 1.548, Dette betyr i så fall at mine totale utgifter blir ca kr 5.000 for hele registreringsarbeidet, som har tatt ganske lite tid. Jeg tar forbehold om at min regning til Sjøfartsdirektoratet kan bli større. Det vil like fullt være av interesse å få kjennskap til hva andre har betalt totalt for innregistrering i NOR når arbeidet blir "satt bort", dvs inkjlusive det faste gebyret til NOR.

Det skal bli spennede å se hva: Frivillig registrering fra 7 meter - 23.02.2007 Senking av grensen for frivillig registrering er endelig vedtatt Nedre grense for registrering av fritidsbåter i Skipsregistrene er endret fra tidligere 10m til 7m, med virkning fra 1. juli 2007 kommer til å bety for salget av både brukte og nye båter. Vi har flere ganger her på BP drøftet fordeler og ulemper med NOR registrering, og det skal bli spennende å observere om forsikringsselskapene kommer til å benytte seg av denne endringen, og om flere vil ta opp lån med selve båten som garanti.

Det skal bli spennede å se hva:

Først og fremst blir det spennende å se om noen som har hatt poblemer med å få registrert båten i RSSR opplever at det er mindre problematisk å registrere båten i NOR. :wink:

Jeg tror det i hovedsak er nyere båter som kommer til å bli registrert, og i hovedsak for å få lån. Dette vil nok særlig gjelde bruktbåtmarkedet, men det skal bli spennende å se hvor dyre disse lånene blir. En del banker tar en prosent høyere rente for lån med pant i båt i forhold til pant i bolig. De vil kreve at båten er kaskoforsikret. Kommer det et lite krakk i boligmarkedet kan det også hende at det er en del vil registrere båten for å tilby banken mer sikkerhet på eksisterende lån.

Bare unntaksvis vil noen benytte NOR som alternativ til RSSR så lenge noen forsikringsselskap allerede godtar Securemark som registrering.

Det kan nå synes som om den totale kostnaden jeg får for registrering i NOR blir omlag kr 5.000, inklusive oppmåling fra Sjøfartsdirektoratet (kr. 1.959), dokumenter fra utenlandsk produsent med apostille (3 dok a kr 500) og offentlig registreringsavgift i NOR (kr 1.548). Hva er den totale kostnaden andre har hatt med NOR-registrering?

Krav til dokumenter kommer vel først på registreingspliktige fartøyer. De av oss som gjør dette frivillig har vel ingen spesielle krav til dokumenter... Men jeg har i allefall kopi av alle papirer, scannet og laminert. Gjelder skjøte, samsvarerklæring og annet kjekt å ha greier. Har også utskirft av forsikringspolisen..

Skal skaffe med VAT sertfifikat fra selger slik at jeg også har dette.. ser ikke noen grunn til å ikke ha dette, om en overivrig toller kommer ombord.

Personlig så har jeg den filosofi at jeg ikke kan ha for mye dorkumenter som bekrefter båten og eierforholdet på en ryddig måte, uansett hvem som spør og hvor jeg er..

Hvilke dokumenter er man pliktig til å ha ombord når båten er registrert i NOR?

Det er visstnok forskjell på båter som er frivillig registrert og båter som må registreres. Er båten en frivillig registrert fritidsbåt er det minimalt med papirer. Det jeg har blitt fortalt er at jeg skal ha med meg identitetsbeviset. Resten av dokumentene er registrert hos NOR i tilfelle noen vil ha bekreftet at de eksisterer. (Som sydvesten har gjort har jeg tatt kopi av en del dokumenter, sånn i tilfelle.)

Andre bestemmelser kan kreve at du skal ha radiokonsesjoner og -sertifikater, og et eksemplar av sjøveisreglene.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Det er nok slik ja.

Du skal ha med Identitetsbeviset. I original. Fordi det ofte står endel opplysninger og signaturer på baksiden av dokumentet.

Du skal ha med radiokonsesjonen. I original.

Du skal ha med et eks. av sjøveisreglene.

Resten er opp til hver enkelt.

Videre forstår jeg at utgiftene til NOR-registreing innebærer:

1. Dokumenter som viser salgskjeden fra fabrikk til siste eier. For norske produsenter antar jug at dette er kostnadsfritt, jeg måtte betale kr 500 pr stykk for 3 Dokumenter med apostille, dvs kr 1500, for båt produsert i Frankrike.

2. Utgifter til Sjøfartsdirektoratet for selve oppmålingen. Alidal betalte kr 1.959. Antar samme kostnad.

3. Innmeldingsavgiften til NOR, kr. 1.548,

Dette betyr i så fall at mine totale utgifter blir ca kr 5.000 for hele registreringsarbeidet, som har tatt ganske lite tid.

Jeg tar forbehold om at min regning til Sjøfartsdirektoratet kan bli større.

Jeg fikk i dag faktura fra Statens Innkrevingssentral påført personnummer, adresse og alt mulig som det offentlige vet om meg. Ble nesten litt engstelig. De skal ha kr 2.460 for oppmåling av båten. Statens Innkrevingssentral krever dette på vegne av Sjøfartsdirektoratet. Det er ingen spesifisering av hva fakturaen dekker. (Skulle ønske jeg kunne skrive fakturaer like lettvint.) Dermed er de totale kostnadene for dokumenter med apostille, oppmåling fra Sjøfartsdirektoratet og NOR-registreing for mitt vedkommende : kr 1500 + kr 2460 + kr 1,540 = kr. 5.500. Dette til orientering for andre som vurderer innmelding i NOR.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...