Bitteliten Svart 6.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2007 (redigert) Jeg begynte også å lure da jeg fikk faktura fra statens innkrevingssentral. Regningen jeg fikk var på 1959 kroner - den var fra Sjøfartsdirektoratet for at de hadde utstedt ID bevis på båten. Den kom sånn ca 1/2 år etter at papirene fra NOR var i orden Redigert 6.Mars.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Traff representant fra Skipsregistrene på Sjøen for Alle på Lillestrøm i går. Han opplyste at Skipsregistrene utsteder vederlagsfritt Nasjonalitetsbevis som kan bringes med båten når man er i andre land. Jeg har i dag bedt om slikt Najonalitetsbevis, og fikk nærmest umiddelbart følgende tilbakemelding fra Skipsregiustrene: Nasjonalitetsbevis vil bli utstedtet og kommer så snart som mulig. Dette til orientering dersom andre som er registrert i NOS ønsker slikt bevis. Forøvrig er det vel flere som har fått med seg - som nevnt tidligere i denne tråden - at grensen for registrering i skipsregistrene nå er senket til 7 meter med virkning fra sommeren 2007. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2007 Han opplyste at Skipsregistrene utsteder vederlagsfritt Nasjonalitetsbevis som kan bringes med båten når man er i andre land. Dette er vel nevnt i informasjonen fra NOR. Registreringspliktige båter får nasjonalitetsbevis uansett, og frivillig registrerte båter må be om det. Til nå har fritidsbåter stort sett klart seg med identitetsbevis. Det som er viktig å merke seg er at identitetsbeviset vil bli endret, og med de nye identitetsbevisene blir det nok nødvendig å be om nasjonalitetsbevis dersom du skal seile utenfor Norden. (I følge NOR blir informasjon om eier fjernet fra identitetsbeviset. Heretter er det bare fartøyet som identifiseres med dette papiret.) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 (redigert) Da er også min registering i boks.... jeg gjorde ikke noe selv... Lundebåt tok alt papirarbeidet inkl. tinglysning av pant. det kostet meg 7500 kroner som er fastpris for jobben. Fikk regningen fra Statens innkrevingssentral på oppmålingen og den var for 2460 kroner.. Totalt kom da dette 9960 blanke Norske kroner.. Noen tusenlapper er det å spare om en gjør dette selv etter oppskriften til roaldbj.. Oppmåling ble gjort i begynnelsen av september og regningen forfalt i midten av april.... akkurat her stresser ikke staten med innkrevingene, er det unntaket som bekrefter regelen mon tro.. Redigert 18.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Det kommer nok en regning til på utstedelse av ID bevis for båten fra Sjøfartsdirektoratet. Koster ca 2000 kroner Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 ID bevis til 2000 kroner ... Dette er i såfall inkludert i regningen fra Lundebåt for mitt tilfelle.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
alidal Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Det kommer nok en regning til på utstedelse av ID bevis Tror dette må være summen på 2460,- Har vel steget noe. Jeg betalte 1959,- Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Følgende skal ha "offentlige gebryrer som bare dekker kostnadene": NOR - registrering (eventuelt + obligasjon) se www.nis-nor.no for mer info Sjøfartsdirektoratet De som vil bli enda klokere kan lese om alle satsene som er oppgradert fra og med 2007 her et par utdrag 4. For kjenningsmåling og utstedelse av identitetsbevis unntatt ved førstegangskjenningsmåling jf. § 3 nr. 7 betales: For fartøy med største lengde under 10 m største lengde: kr 972,- For fartøy med største lengde f.o.m. 10 meter men under 15 meter: kr 1.729,- 7. Førstegangsgebyr for ikke sertifikatpliktige skip og lektere, samt sertifikatpliktige skip som har seilt uten målebrev/identitetsbevis. Under 10 meter største lengde 1.101 1.373 1.645 Fra og med 10 meter største lengde, men under 15 meter 1.959 2.460 2.946 (de ulike prisene her avhenger av hvor båten er bygget, hhv Norge, Europa og resten av verden) Redigert 19.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Om en ser på overskrioften til del 7 fra Lovdata så står følgende: Slik jeg tolker det så er målebrev og identitetsbevis en og samme sak her... 7. Førstegangsgebyr for ikke sertifikatpliktige skip og lektere, samt sertifikatpliktige skip som har seilt uten målebrev/identitetsbevis. Prisen er 1959 for norskbyggede båter mellom 10 og 15 meter 2460 for europeisk bygget båt mellom 10 og 15 meter 2946 for båter bygget utenfor europa mellom 10 og 15 meter 1101 for norskbyggede båter mellom 7 og 10 meter 1373 for europeisk bygget båt mellom 7 og 10 meter 1645 for båter bygget utenfor europa mellom 7 og 10 meter Redigert 19.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Yankee Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 Har jeg forstått dette riktig? Er det fortsatt frivillig å registrere i skipsregisteret på båter mellom 7 og 10 meter? Da skal ljeg i hvertfall ikke fore noen instanser med sånt byråkratisk tull Eller har jeg misforstått? At jeg må registrere min båt på 9,6 meter? I så fall Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 All registrering av fritidsbåter under 15 meter er frivillig i kongeriket Norge, så ingen grunn til bekymring Yankee.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Har jeg forstått dette riktig? Er det fortsatt frivillig å registrere i skipsregisteret på båter mellom 7 og 10 meter? Som Sydvesten svarer så er kravet om registrering båtlengde på 15 meter eller mer. Jeg har gjort mange undersøkelser for å finne ut hva som er ulempen med å registrere båten i Skipsregisteret. En ulempe er at man må få tak i alle papirene som følger båten fra produksjon til man selv eier den. Dette kan klart ta tid - særlig dersom båten er produsert i et annet land, og/eller er noen år. En annen ulempe er at det er endel papirarbeid, særlig dersom båten er produsert utenfor EU området. En tredje ulempe er at det koster penger, gjerne fra kr 5.000 og oppover. Jeg betalte totalte kr 5.500 for registrering av en 42 fots motorbåt produsert i Frankrike. Jeg ser for meg flere fordeler: 1. Ved salg av båten vil det aldri bli trukket i tvil hvem som eier båten og tidligere eiendomsforhold. 2. Eventuelle heftelser på båten vil være kjent gjennom et offentlig register. 3. Det blir utstedt et identitetsbevis som både er gyldig i Norge og i andre land. Dette er internasjonalt godkjent, og vil ikke gi ubehageligheter i andre land. 4. Fremtidig endring av offentlige registre vil trolig inkludere hensynstagen til ens egne interesser for båten. - hva nå dette skulle bety. 5. Forsikringsselskapene kan ikke trekke i tvil eiendomsforholdene ved båten. For min del førte avveieingen mellom ulemper og fordeler med registreing i skipsregistrene (NOR) at jeg registrerte båten i NOR. Så langt har ingen gitt meg vesentlig argumenter for at dette var en feilhandling. Sitér dette innlegget Link to post
RonnyB Svart 2.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Etter å ha lest litt frem og tilbake her, kan jeg ikke akkurat si at jeg er blitt noe klokere på dette med NIS-NOR. Jeg for min del trenger sikkerhet i båt, så jeg spær rett ut: ER DET BARE SORGEN OG MYE JOBB Å FÅ BÅTEN REG I NIS-NOR? (Båten er Yamarin 76 dc) Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
roaldbj Svart 2.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2008 Jeg har i løpet av helga diskutert med flere medlemmer her på Båtplassen hva som er fordeler og ulemper med registrering i NOR. Vi som har fritidsbåt i Norge skal eventuelt anvende NOR registeret. Jeg antar og håper at vi kan lete etter fordel og ulempe argumentene. Jeg forsøker å trekke frem noen av fordelene som glir litt inn i hverandre 1) NOR, dvs Norsk Skipsregister, se http://www.nis-nor.no/ og http://www.nis-nor.no/Fritidsb%C3%A5t.aspx , er et nasjonalt register hvor norske myndigheter garanterer for de opplysninger som ligger i registeret. Dette betyr at dersom båten er registrert i mitt navn, så kan ingen endre på dette uten mitt samtykke og skipsregisterets samtykke. 2) NOR utsteder Internasjonalt Identitetsbevis. Dette gjør det svært enkelt å anløpe utenlandske havner som ofte krever dokumentasjon av eierforholdet til båten. Jeg har selv opplevd ved flere anløp i Tyskland at klarering i havner går veldig fort når jeg viser frem Internasjonalt identitetsbevis. 3) Båten har fått et unikit identitetsnummer som kan kontrolleres over hele verden. Identitetsnummeret er "hogget" inn i skroget, dvs frest inn i skroget på synlige stede/steder. 4) Mange banker aksepterer at båt registrert i NOR er et panteobjekt og fremtidige kjøpere av båten vil kunne ta opp lån med sikkerhet i båten for å finansiere kjøpet. 5) Etter første gangs utgifter, er det ikke knyttet noen årlige utgifter til registreringen. 6) Dette er det eneste båtregisteret i Norge man kan være trygg på vil bli opprettholdt fremover. 7) Ved flere havner i Sverige godtas NOR registrering som dokumentasjon på grunnlag for billigere diesel. 8) NOR har som nasjonalt organ påtatt seg et ansvar for å dokumentere ovenfor både andre land og eventuelle nye kjøpere hele båtens forhistorie. Dette innebærer at man alltid har mulighet for å dokumentere skipets identitet, uavhengig av hvor man er i verden. Ulempene er: 1) Det koster penger å registrere båten i NOR, her er noen av satsene http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...40113-0252.html . I praksis må man betale utgifter til måling av båten (lengde, bredde, dybde) og som også innebærer at representanten fra Sjøfartsdirektoratet finner HIN-nummer, plate med CE-godkjenning, innhugget kjenningstegn og brukermanual for båten på et skandinavisk språk. 2) Dersom båten ikke er bygget i Norge, kan det være tidkrevende å få tak i nødvendige dokumenter som NOR krever. 3) Dersom båten tidligere er brukt i et annet land kan det være svært tidkrevende å få tak i dokumenter som viser tidligere eiere. 4) Alt som ikke er pålagt er unødvendig. 5) Opplysninger om eierforhold og pant i båten er tilgjengelig world-wide, kanskje man ikke ønsker at dette skal være WW tilgjengellig. Jeg håper å komme tilbake med mer utførlige argumenter når jeg får tenkt meg om. For å oppsummere: argumentene imot registrering i NOR er kostnad og i verste fall tidkrevende arbeid for å dokumentere tidligere eierforhold - og noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) For å argumentere og synse litt. Jeg har både Certificate of Identity og innhugde kjenningsbokstaver på min båt. Og den jeg hadde før. Uten å ha vært i kontakt med NOR. 1) Dette ligger hos Direktoratet. Ingen kan endre dette uten mitt samtykke og innsending av foreskrevet skjema. 2) Sjøfartsdirektoratet utsteder Identitetsbevis/Certificate of Identity. 3) Dette tildeles og kontrolleres av Direktoratet. 4) Til det kreves NOR med tilhørende skjøte. 5) Riktig. 6) Kommer an på hvordan man ser det. Identiteten ligger hos Direktoratet. 7) Ved å forevis Identitetsbevis utstedt av Direktoratet. 8 ) Ditto. -------- 5) Opplysninger om eierforhold og eventuell pant er ikke uten videre tilgjengelig dersom en holder seg til Direktoratet. Så dersom det en ønsker kun er en ugjendrivelig dokumentasjon av eierforhold og nasjonalitet så er NOR unødvendig. Redigert 3.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Feliz Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Heisann! Jeg har en tråd med dette emnet som jeg startet på lørdag. Står en del om mine erfaringer der. Hvis noen tar et par tusenlapper for jobben med å skaffe dokumetasjonen til deg og få båten registrert i NOR tør jeg påstå at det er vel anvendte penger!! Du sparer deg hvertfall for mange timers søken og informasjon på nettet, divere e-mailer hit og dit osv. Så sant du ikke har alle papirene du trenger i orden da. Frivilligheten ved å registrere båter mellom 7-15 meter ervel strengt tatt bortfalt hvis du har banklån med pant i båten og en like hggelig bank som min. Da SKAL du registrere båten så de får bedre sikkerhet. Tror det blir færre og færre långivere som ikke vil kreve dette fremover. Mine kostnader på en Bayliner 3058 har foreløpig kommet hit: Måling og utstedelse av ID bevis: Ca 2500,- (venter på regning) Reg gebyr NOR 1548,- (Må forskuddsbetales) Tinglysning av skjøte kr 1935, (Må forskuddsbetales) Mange uker og sene nattetimer med mail og frustrasjon: (Priceless) Se forøvrig her om resten av historien https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38520 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) 1) NOR, dvs Norsk Skipsregister, se http://www.nis-nor.no/ og http://www.nis-nor.no/Fritidsb%C3%A5t.aspx , er et nasjonalt register hvor norske myndigheter garanterer for de opplysninger som ligger i registeret. Dette betyr at dersom båten er registrert i mitt navn, så kan ingen endre på dette uten mitt samtykke og skipsregisterets samtykke.2) NOR utsteder Internasjonalt Identitetsbevis. Dette gjør det svært enkelt å anløpe utenlandske havner som ofte krever dokumentasjon av eierforholdet til båten. Jeg har selv opplevd ved flere anløp i Tyskland at klarering i havner går veldig fort når jeg viser frem Internasjonalt identitetsbevis. NOR utsteder nasjonalitetsbevis, om jeg ikke husker helt feil. (Det er bare mandag i dag, så det blir nok verre ut over i uken.) Se side to i generell orientering. For å argumentere og synse litt.Jeg har både Certificate of Identity og innhugde kjenningsbokstaver på min båt. Og den jeg hadde før. Uten å ha vært i kontakt med NOR. 1) Dette ligger hos Direktoratet. Ingen kan endre dette uten mitt samtykke og innsending av foreskrevet skjema. 2) Sjøfartsdirektoratet utsteder Identitetsbevis/Certificate of Identity. […] Så dersom det en ønsker kun er en ugjendrivelig dokumentasjon av eierforhold og nasjonalitet så er NOR unødvendig. Identitetsbevis får man fra Sjøfartsdirektoratet, ja. Ettersom dette ikke er eierbevis eller nasjonalitetsbevis, til tross for at mange har brukt identitetsbeviset som om det var slik dokumetasjon, så har Sjøfartsdirektoratet endret litt på utformingen. Se rundskriv Eiers navn og adresse registreres ikke i Identitetsbevis utstedt etter 1. juli 2007. Ved behov for å dokumenter riktig eier må fartøyet innmeldes for registrering i Skipsregistrene i Bergen. Som roaldbj sier så er det NOR som har skipsregisteret hvor eieforhold er registrert. Sjøfartsdirektoratet har sluttet å skrive eiers navn i identitetsbevisene. (Så slipper de henvendelser fra folk som ønsker nytt identitetsbevis bare fordi båten har skiftet eier.) Redigert 3.Mars.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Sjøfartsdirektoratet har sluttet å skrive eiers navn i identitetsbevisene. Men hva er poenget med identitetsbevis da Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 (redigert) Men hva er poenget med identitetsbevis da Tja, det er vel kanskje båtens identitet(nasjonalitet) den viser da... Jeg har i allefall navnene på eierne på mitt bevis, men det er fra 2006 før reglene ble endret Redigert 3.Mars.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Men hva er poenget med identitetsbevis da Her er det viktig å skille mellom den store forskjellen om hva Skipsdirektoratet gjør/ansvarsforhold (oppmåling av båten) og NOR, som er et nasjonalt offentlig register med de rettigheter dette innebærer world wide for den som er registrert. Flott at vi diskuterer dette inngående. Jeg har enda ikke registrert noen prinsipielle argumenter mot NOR registrering. Jeg kommer til å følge denne tråden - om ikke med argusøyne så i alle fall med et visst åpent blikk. Jeg kan ikke skjønne at omlag 5000 kroner er et argument mot å registrere båten i et av verdens beste skipsregistre? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 3.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2008 Men hva er poenget med identitetsbevis da Jeg vil anta at du får det beste svaret om du spør NOR eller Sjøfartsdirektoratet, men det er et dokument som bekrefter fartøyets identitet - ikke eierens identitet - og at båten er "målt". Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Men hva er poenget med identitetsbevis da det er et dokument som bekrefter fartøyets identitet Nettopp, og det er akkurat det som er nødvendig for innreise til "fjerne" havner. Identitet på mannskaper er ivaretatt med pass. Forespørsel i Sjøfartdirektoratet bekrefter at de aldri har hørt om noen utenlandsk myndighet som ikke har godtatt identitetsbevis som tilstrekkelig dokumentasjon for båt ved innreise. Hvis ikke tidligere eiendomsfohold er fullt dokumentert, kan dokumentasjon for NOR-registrering være en omfattende jobb. NOR registrering er etter hva jeg forstår, kun nødvendig for at båt skal være eget "rettsobjekt", f.eks. for belåning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Nettopp, og det er akkurat det som er nødvendig for innreise til "fjerne" havner. Rent formelt er det ikke dét, og det er vel ikke så mange som har erfaring med de nye identitetsbevisene ennå. Ettersom eiers navn ikke står på de nye identitetsbevisene er det en viss fare for at skipper blir spurt om dokumentasjon på hvem som eier båten. Nå vel,vi får ta opp den diskusjonen om en sesong eller tre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2008 Rent formelt er det ikke dét, og det er vel ikke så mange som har erfaring med de nye identitetsbevisene ennå. Ettersom eiers navn ikke står på de nye identitetsbevisene er det en viss fare for at skipper blir spurt om dokumentasjon på hvem som eier båten. Jeg har ikke fått med meg de faktiske endringene. Vi har 1) Nasjonalitetsbevis utstedt fra NOR, mars 2007. Her står vi begge to som eiere av båten. 2) Identitetsbevis utstedt av Sjøfartsdirektoratet 2007, her står vi begge to ved navns nevnelse. Hva er endringen? Sitér dette innlegget Link to post
AndréR Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Gammel tråd men... Skulle registrert en Draco 2400 styling fra 1986. Den klarer man ikke å skaffe båtsertifikat fra fabrikk på. Forsto det slik at det var nåk å få målt den opp og så dokumentere eiere fra de siste 10 år. Må tinglyses i en mnd i en avis og. Alt dette kommer vel på en 10000 kr men skal vel ikke være umulig likevel om båten er en del år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.