Jump to content

Skipsregisteret NOR - fremgangsmåte

roaldbj

Recommended Posts

Jeg antar at denne tråden kan bli aktuell for flere fritidsbåteiere som ønsker å vurdere om båten skal måles av Sjøfartsdirektoratet og eventuelt registreres i NOR. Derfor stiller jeg noen konkrete spørsmål knyttet til dokumentene. Jeg ser at Sjøtummel skriver at NOR krever at:

"NOR godtar svensk og dansk, og en en del tilfeller engelsk tekst. Andre språk må oversettes av autorisert translatør. Målingen kan også variere litt i pris, for enkelte ganger kan målingen medføre at båten må løftes ut av vannet."

Det ene jeg lurer på er om engelsk noen ganger aksepteres mens andre ganger ikke aksepteres? Dette høres i så fall litt rart ut. Som jeg nevnte tidligere har jeg fått tre dokumenter med apostille:

1. Sertifikat fra båtbygger som blant annet viser største lengde, bredde og dybde. Motorstørrelse og brutto tonnasje. Dette dokumentet har APOSTILLE stempel på baksiden av sertifikatet. Dette dokumentet er vel båtbygger-sertifikatet. Dokumentet er på engelsk. Jeg antar at dette er hoveddokumentet.

2. Overføringsdokument fra båtbygger til mottager i Norge, hvor det opplyses at båten er fullstendig betalt, også med Apostille. Dokumentet er på engelsk, med fransk paralelltekst.

3. Sertifikat som bekrefter at båten ikke er registrert med heftelser i det nasjonale register, for meg gjelder dette i Frankrike, også med Apostille. Dokumentet har tekst på fransk og engelsk.

Kan NOS kreve at disse tre dokumentene oversettes til skandinavisk språk?

De øvrige dokumentene er skrevet på norsk - så det skulle vel gå bra?

Når det gjelder kravet om å løfte båten ut av vannet, er dette utelukkende for å måle dybden, eller er det andre mål som skal inkluderes?

Tror du har dokumenter som er gode nok

Engelsk tekst er nok ok.

Det er bare å ta en telefon eller sende en mail til Damene i Nor så får du svar umiddelbart

De vet hva de skal ha og hva de godtar ( de viker ikke en tomme )

Tror neppe du må heise båten får å få den oppmålt.

Det er som regel bare i tvilstillfelle når lengden er tett oppunder eller over 15 M med plattform, og

det er tvil om plattformen er faststøpt eller skrudd.

Jeg måtte slite med min oppmåling i følge papirer Princess 15,39 brutto og 15,09 netto

Fikk den til slutt under 15 M uten noe form for modifisering og uten heising.

Fikk målt den opp i Sverige av Norsk mann fra Sjøfartsdirektoratet , ingen tillegg for dette.

Flott,

går det også an å spørre om hvorfor talisman ønsket oppmåling og evt registrering i NOR?

1: Kunne ha et dokument som viser at båten er min , dokumentere at båten er under 15 M

2: Lettere å selge , hvis ny eier har behov for lån med sikkerhet i båt.

3: Rimeligere forsikring.

4: Mva fritak på Diesel i Sverige.

Redigert av talisman (see edit history)

Har båten i Sverige , ikke tollet inn i Norge.

Krav fra Gjensdige at båten må ha Norsk reg nr for å få forsikret.

Jeg har LK nr med hjemmehavn i Fredrikstad . Båten står i Strømstad.

Jeg har bostedadresse Brumunddal og det gir meg ca 5000,- kr mindre i forsikringspremie

i forhold til Fredrikstad eller Tønsberg.

Det er fakturaadresse som teller , men da må båten ha reg nr.

Det er lite skader eller tyveri av slike båter i Brumunddal.

Betaler kr 6 900,- i året i premie med full kasko inkl alle fratrekk og forhøyet egenandel.

Det ene jeg lurer på er om engelsk noen ganger aksepteres mens andre ganger ikke aksepteres? Dette høres i så fall litt rart ut.

Ok, det er mulig at jeg er litt for defensiv med hensyn til engelsk. For øvrig forholder jeg meg bare til § 17 i Forskrift om registrering av skip i norsk ordinært skipsregister.

Det er fakturaadresse som teller , men da må båten ha reg nr.

Sist jeg så en fritidsbåtpolise fra Gjensidige var det båtens hjemmehavn som hadde betydning for premien. Er dette en ny avtale eller en veldig gammel? (For bil derimot gjelder hjemmeadressen, selv om man er ukependler og har bilen stående et helt annet sted enn hjemme i låst garasje det meste av uken. :rolleyes: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Tror det er veldig tilfeldig hva man får i rabbatter og hva som blir lagt til grunn fra forsikringsselskaper.

Det går i hvertfall ann å prute mye.

I mitt tillfelle hadde jeg valget mellom div utenlanske selskaper til ca 20 000,- kr

Eller å få Norsk reg nr og bruke et Norsk selskap til 1/3 av prisen.

I forhold til andre med noenlunde samme type båt og forsikringssum i samme selskap

kommer vi fra innlandet ca 4 - 5 000,- rimeligere ut i forhold til de som bor i østfold eller vestfold.

Redigert av talisman (see edit history)
Nå kreves det dokumentert eier histrorikk i 10 år tilbake for reg i NOR, hvordan dette kan dokumenteres på god nok måte om båten skifter eier i fremtiden har jeg ingen mening om.

Jeg er sånn halvveis igang med å få registrert båten min. Årsaken er ikke at den skal brukes som sikkerhet, det er kun for å få et skikkelig bevis for at båten faktisk er min. I utlandet kan de se litt rart på deg når du legger fram båtkortet, derfor vil jeg ha et skikkelig bevis.

Båten min er gammel, og verftet har for lengst lagt inn årene. Kravet om å bevise eierforhold helt tilbake til verft er derfor ikke mulig. I følge "damene i NIS/NOR" (jeg har faktisk snakket med en mann...) er løsningen da å annonsere etter mulige fordringshavere i riksdekkende aviser, sikkert norsk lysningsblad o.l. etter en nærmere angitt prosedyre. Mas med underskrifter av alle mulige embetsmenn og Notariuser i øst og vest er ikke nødvendig. Men det kommer isteden endel kostnader knyttet til annonsering. Hvor mye vet jeg ikke enda.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg synes det hausses voldsomt med denne registreringen i NOR.

Dersom du ikke skal bruke båten som sikkerhet i banken, er Identitetsbeviset fra Sjøfartsdirektoratet mer enn godt nok. Du får varig merking og et dokument hvor det klart fremgår hvilken båt det er, hvilken nasjonalitet den har og hvem som eier den.

Båtkortet kan nok etterhvert bli problematisk i utlandet, særlig siden det er utstedt av en privat organisasjon, og ikke statlig myndighet.

Selv om båten min har vokst til over 10 m. ser jeg overhodet ingen hensikt med å registrere i NOR.

Det snakkes om fritak for MVA på diesel i Sverige når man er registrert i NOR, bl.a. i innlegg #55. Er det noen som har erfaring med dette - og hva er i så fall prosedyren. Jeg har bl.a. påfyllingskort til automatene til Kungshavns-fiskarne slik at jeg kan fylle diesel der de har automat uavhengig av åpningstider. Gjelder dette systemet også her? (Skal ringe og undersøke selv også)

Det snakkes om fritak for MVA på diesel i Sverige når man er registrert i NOR, bl.a. i innlegg #55.

Er det noen som har erfaring med dette - og hva er i så fall prosedyren.

Jeg har bl.a. påfyllingskort til automatene til Kungshavns-fiskarne slik at jeg kan fylle diesel der de har automat uavhengig av åpningstider.

Gjelder dette systemet også her? (Skal ringe og undersøke selv også)

trnger ikke være registrert i Nor

Holder med et identitetsbevis fra sjøfartsdirektoratet, båten må være over 12 m Lengde og 4 m Bredde

Du kan da søke direkte til Oljeselskapene og få kort.

Faktura kommer da i posten hver mnd med fritak av Mva

Frem til 31.12 2005 fikk vi kjøpt avgiftsfriitt , men det er det slutt på.

Dersom du ikke skal bruke båten som sikkerhet i banken, er Identitetsbeviset fra Sjøfartsdirektoratet mer enn godt nok. Du får varig merking og et dokument hvor det klart fremgår hvilken båt det er, hvilken nasjonalitet den har og hvem som eier den.

Nei, identitetsbeviset foreller ikke mer enn båtens mål og kjenningssignal med sikkerhet, deretter forteller dokumentet hvem som sannsynligvis eide båten da den ble målt og at eier tilfredsstilte kravet for registrering i Norge. For at en eller annen myndighet skal få sikker bekreftelse på at disse opplysningene fremdeles er riktige må nok båten være registrert. Heldigvis holder det som regel med å legge fram identitetsbeviset og andre papirer du vanligvis har med.

Det er nå etter min oppfatning slik som sjøtummel beskriver... indetitesbeviset fra sjøfartsdirektoratet sier kun noe om båten og ikke eieren.. Navnet på oppført eier den som bestilte oppmålingen, og den som mottar regningen.... Dette er ikke tinglyst informasjon og dermed ikke verdt noen ting. Ved salg av båten så vil det ikke bli laget nytt identitesbevis, kun nytt skjøte....med mindre nye eier vil døpe skuten om, tror eg da :crazy:

Dokumentet heter også... som en kan se under...

Stauden.gif

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tull.

Alle tidligere eiere står på Identitetsbeviset.

Samt nåværende.

Hei

Ikke for å insinuere noe, men på mitt ID-bevis står ingen andre eiere enn nåværende.

Enten har jeg falske papirer, eller så er det noe annet her som ikke stemmer.

Geir Inge Strand i Sjøfartsdirektoratet henger i en tynn tråd hvis du har rett.

mvh

giver

La meg rette opp en feil jeg kom med.

Alle eiere siden båten ble målt første gang står på.

Når jeg solgte forrige båt ble dokumentet sendt inn sammen med kjøpekontrakt, og ny eier fikk påtegnet dokument sendt hjem til seg.

Samme med båten jeg har nå. Forrige eier sende dokumentet inn, og jeg fikk det i posten hvor ny eier, nytt navn og ny hjemmehavn var påført.

La meg rette opp en feil jeg kom med.

Alle eiere siden båten ble målt første gang står på.

Når jeg solgte forrige båt ble dokumentet sendt inn sammen med kjøpekontrakt, og ny eier fikk påtegnet dokument sendt hjem til seg.

Samme med båten jeg har nå. Forrige eier sende dokumentet inn, og jeg fikk det i posten hvor ny eier, nytt navn og ny hjemmehavn var påført.

Hei

Forrige eiere står ikke oppført i ID-bevis, men forrige eier leverte eierhistorikk dokumentert med kopi av tidligere

eierbevis.

Det kreves 15 års historikk med alle økonomisk innvolverte eiere, inkludert samboere, koner, panthavere og andre.

mvh

giver

Geir Inge Strand i Sjøfartsdirektoratet måler båten vår i morgen. Jeg får ikke anledning til å snakke med ham da, men ut fra de opplysningene som fremkommer i denne tråden skal jeg helt klart undersøke nærmere fordeler og ulemper med å registrere båten i NOR etter oppmålingen. Jeg har ikke klart å forstå ulempene med en slik registrering trass Mulligans innlegg.

Geir Inge Strand i Sjøfartsdirektoratet måler båten vår i morgen.

Jeg får ikke anledning til å snakke med ham da, men ut fra de opplysningene som fremkommer i denne tråden

skal jeg helt klart undersøke nærmere fordeler og ulemper med å registrere båten i NOR etter oppmålingen.

Jeg har ikke klart å forstå ulempene med en slik registrering trass Mulligans innlegg.

Hei

Ikke ser noen ulemper heller.

Fordelen er at du har en ubestridelig "kvittering" på at båten er din og ingen annens.

Innmeldingen koster, men så er du ferdig med utgiftene på det i motsetning til i andre register.

mvh

giver

Jeg synes det er betryggende at jeg har tinglyst skjøte på både hus, hytte og båten. Alt dette representerer store verdier for meg, og synes det er greit å ha det på stell. Huset og hytten er ikke så lett å fjerene og omsette, men båten er litt lettere. Derfor er jeg av den oppfatning at det ikke er overkill å tinglyst dokumentasjon på en flyttbar gjenstand til verdier som fort kan beløpe til millioner. Dette er mye penger for en fattig kar som meg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg synes det er betryggende at jeg har tinglyst skjøte på både hus, hytte og båten. Alt dette representerer store verdier for meg, og synes det er greit å ha det på stell. Huset og hytten er ikke så lett å fjerene og omsette, men båten er litt lettere. Derfor er jeg av den oppfatning at det ikke er overkill å tinglyst dokumentasjon på en flyttbar gjenstand til verdier som fort kan beløpe til millioner. Dette er mye penger for en fattig kar som meg...

Hei

Godt å høre a det er flere av oss. :wink:

mvh

giver

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...