Sneila Startet 9.Mai.2006 Del på Facebook Startet 9.Mai.2006 Noen som har noen tips om hvilke program som er greie, og hvor kan de eventuelt lastes ned. (Må vel ikke kjøpes i butikk?) Mener jeg har sett noen som bruker C-Map. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 (redigert) Piratkopiert software er vel ikke helt god takt og tone her på baatplassen. :nono: Det finnes nok diverse shareware og freeware programmer, men kart er det verre med. Scanne selv er selvsagt en mulighet. Selv bruker jeg gpsdrive for Linux og selvscannede kart. Redigert 9.Mai.2006 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 (redigert) Bruker selv offshore navigator fra Map Tech,og liker dette veldig godt Bakdelen med det er at de leverer ikke kart nord om ålesund http://www.maptech.com/ Kartene må selvfølgelig kjøpes..... Redigert 9.Mai.2006 av GAS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Tiki Navigator Meget lett å venne seg til, godt program, med bare små tilkortkommelser i forhold til Worses som regel urimelige krav. Anbefales. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
SveinHa Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Mener jeg har sett noen som bruker C-Map.Det er ikke så mange alternativer som bruker C-Map. Jeg bruker SOB som også har en tråd her med en del info. På min hjemmeside finnes også noen ruter o.l. Absolutt billigste C-Map alternativet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
roaldbj Svart 9.Mai.2006 Del på Facebook Svart 9.Mai.2006 Jeg antar at flere "hiver" seg på med råd. Jeg vil anta at det er lurt å vurderdere om du skal velge kartsystemer fra C-map, Navionics, Blue-chart, BSB kart (fra Maptech) eller kart fra Admiralty Raster Chart Services, eller andre. Jeg ville starte med å gi rådet om å avklare hvor du vil ferdes geografisk og velge kart ut fra dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Det fantes en stund en freebie ute på nettet som het WinGPS. Forsvant når forfatteren fikk noen penger av et navigasjonsfirma. Let litt, så kanskje du finner den. Basert på kart som du scanner selv. OK, selv om du må leve med litt fortegning i de scannede kartene. Brukte den selv en del, fordi den hadde mulighet for å legge inn kryssvinkelen på båten min. Ellers er jeg enig i bruk av PC som kartplotter. Disse kartplotterboksene med brikker og datakraft som en kalkulator er kun en ting. Overpriset. Stiller du høye krav, kikk på Maxsea. Du velger selv om du vil bruke brikker eller CD. Du velger selv om du vil bruke vektorkart eller rasterkart. Og du kan bruke CD, raster, brikke og vektor samtidig. Ubegrenset antall layers for egen informasjon. Kun harddiskenbegrenser antallet waypoints og ruter. AIS, radar, ekkolodd, værfiler og masse annet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Har nå prøvd PcPlotter noen dager. Programmet anvender Navionicsbrikker og kan kobles til værvarslingstjenester. Det er nå en interessant utvikling av maptechs gamle Offshore Navigator til Chart Navigator Pro, som kan bruke ganske mange kartgrunnlag, kan kobles til AIS mottager, værvarslingstjeneste o.a. se her. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Anbefaler SeaClear som er gratis. Bruker egenskannede kart eller alle former for rasterkart, også bsb. støtte for AIS og mye annet. Enkelt og greit. Norsk meny. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Du bør/må gjøre noen valg og om du er helt fersk på kartplotter kan det være greit å begynne med noe enkelt og billig for så etterhvert å gå for en mer permanent løsning. En billig start er f.eks. Seaclear og selvscannede kart til den nette sum av kr 0.-. Dette er en fullt brukbar løsning men du vil kanskje vokse fra den etterhvert. Jeg har, etter å ha bruke mange forskjellige systemer, havnet på C-Map Max kart og SOB program som jeg synes er en grei løsning. Velger du en eller annen C-Map løsning må kartpakken kjøpes fra C-Map og et eller annet visningsprogram fra annen leverandør. En C-Map kartpakke som dekker området fra Limfjorden/DK til Namsos koster ca kr 2.700.- og SOB koster ca kr 190.- (6mnd. prøvetid før du trenger betale). Har du en C-Map kartpakke installert kan den brukes med hvilket som helst plotteprogram som støtter C-Map (beklageligvis ikke særlig mange å velge mellom). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
rag Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Hei Jeg brukte OziExplorer årene 1998 til 2005 med egenscannede sjøkart. Et meget godt program som jeg gjerne anbefaler. Det finnes en gratisversjon og en shareware versjon. Den siste kostet da ca. 70 dollar. De første 2 årene brukte jeg gratisversjonen og den er fullt ut brukbar. Shareware versjonen har mulighet for bedre kalibrering (9 punkter per kart i forhold til bare 3), men det betød ikke mye. En brukbar scanner får du for veldig få hundrelapper. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 12.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2006 Har fått lånt en bluechart-verson fra 2005 , og skal teste dette. Kartene ser greie ut, så jeg får kjøpe meg en kabel mellom PC og GPS og teste det ut til helgen. Blir forøvrig den første overnattingen i ny båt. Byttet nå i vår. Har kun vært ute på dagsturer i år, så det blir spennende å se hvordan båtlivet fortoner seg med litt bedre plass. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Har fått (Ja faktisk fått gratis, ja måtte kjøpe power suply da det manglet) en PMG Quadpad, som denne: Den har en 8,4" touch skjerm. 1Ghz Via cpu 512MB ram 80GB Hdd Lydkort (Lyd ut og mic plugg) 3 usb porter Bluetooth Wlan Lan Modem PcCard slot MiniVga utgang. Ifrarød port Ser for meg at den ville være kjekk som en Båt-pc. Nå har det seg slik at jeg ikke har båt lengre, så hva jeg skal bruke den til vet jeg ikke enda.. Den kjører Windows XP Home edition som standard. Har også installert Windows 7 Beta på egen partisjon bare for å teste. Eneste jeg ikke har fått testet er lysstyrken, er jo bare å ta en tur ut i sola, skal få gjort det når sola skinner i Stavanger. Samt at det er en SVGA skjerm (800x600) Nypris for denne ser ut til å ligge på rundt 5500-6000 kr på nett. Noen som har tro på at denne ville funke? Espen Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Den kjører Windows XP Home edition som standard.Har også installert Windows 7 Beta på egen partisjon bare for å teste. Espen Har hørt mye bra om Windows 7, men blir ikke det vel mye for denne pC-en? Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Kommer litt til kort med 512MB Ram.. Ellers krever ikke Windows 7 noe mer enn XP føler jeg.. Windows 7 installerte jeg bare for å teste ut.. Har tatt ibruk Windows 7 som hovedoperativsystem på laptop'en min, Centrino 1,7 Ghz 2GB ram.. Der vil jeg si at maskinen er minst like kjapp som XP som jeg har brukt... Så har bare lovord å si om Windows 7, gleder meg til release (Y) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Hiver meg litt på her! Bruker cmap med bærbar pc som funker greit syns jeg! men sliter litt med å få stabil strøm på pc.. har nå en omformer fra 12 til 220v som jeg plugger i sigarett tenneren.. Hørt at d går å bruke omformer fra 12v til 19v og koble pc rett på! er dette en stabil løsning eller er d bedre å kjøpe en litt dyrere 220 v omformer?! Hvor får man evt kjøpt en 12v - 19v omformer??! Redigert 28.Februar.2009 av Øyvind Kvammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Clas Olson og Komplett Strømforskyning med flere selger 12-19V omformere til bruk på berbare PC det er den absolut beste løsningen på alle måter. Forøvrig har jeg tester SeaPro 3000 på PC med XP enbeded og 512k ram og det fungerer helt fint. Redigert 28.Februar.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) wiimp.no Her selger de strømforsyning/omformer. Jeg kjøpte her. Rask og grei levering. De har også et tilbud på omformer + en Haicom GPS til 695,-. Denne ser du på forsiden. Gå inn i menyen "ekstrautstyr for GPS" så finner du omformeren til kr 260,-. Litt frakt tilkommer nok. Ingen grunn for å gå fra 12v via 220v og ned til 19v. Gå direkte fra 12 til 19. Omformerne kan reguleres fra 15 - 24v. Redigert 28.Februar.2009 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Bruker cmap med bærbar pc som funker greit syns jeg! Hva slags navigasjons-software bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Hva slags navigasjons-software bruker du? Telechart mener jeg d heter! Har også kjøpt en 15" skjerm så må vel uansett ha en 220 - 12 omformer! Håper dette blir stabilt, hvis ikke blir d en ny garmin plotter!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.