Jump to content

Scand 26 HC med volvo 41 og 290dp, propellskifte!?!


nicko79

Recommended Posts

Du bør forandre på noe, men for meg høres det ut som du har for lett utveksling på drevet. Hvis ikke er denne båten svært lettdrevet, og toppfarten vil da ligge på over 35 knop. Hvis du tar bort propellene og zinken, vil du se utvekslingen stemplet på ved propell-akslingen. Utvekslingen bør være 1,95:1, som er den eneste utvekslingen som er levert med 41-motoren.

Skiftet selv fra A7 til A8 på en tidligere båt, og mistet da kun 100 omdreininger og fikk 2 knop høyere marsfart og 1 knop høyere toppfart, men da med 31-motor og 2.30:1 utveksling.

Har du feil utveksling og bytter til 1.95:1, vil jeg tro A6 propell vil passe best.

Skal du skifte utveksling holder det med å bytte undervannshuset. Dette er ingen stor jobb, er vel bare 7 umbrako-skruer å løsne, samt at du bør skifte O-ringene.

Redigert av krl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Scand 26 CC, riktignok med Volvo AQ151A og 290SP drev (2,15:1). Båten gjør maks 23 knop med full vann og bensintank. Har 15,25X15L propell og mangler 400 RPM på toppfart.

 

Tenning og forgasser er riktig innstilt. Tyder dette på feil propellvalg?

 

Sånn til sammenligning med første innlegg.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke 200 rpm over oppgitt turtall er så veldig mye. Jeg har selv en AQAD 31 og oppnår også 200 rpm over oppgitt turtall etter en overhaling av dieselpumpen. Overhalingen medførte at turtallet økte med 300-400 rpm og motoren fikk høyere effekt. Topp turtall ligger på mellom 4100-4200 rpm under ideelle forhold, men jeg ligger til vanlig på 3500 rpm på marsfart.

 

Jeg synes det kan være greit å ha de ekstra omdreiningene/kraften i reserve. Det betyr bare at motoren går lett og at du har noe å gå på med tanke på ekstra bagasje og passasjerer. Jeg har også erfart et det skal ikke mye groe til før man mister mange hundre rpm, spesielt på hurtiggående båter.

 

Jeg har imidlertid vært inne på tanken å anskaffe meg et ekstra sett propeller i reserve og tenkte da å gå opp fra A6 til A7 for å se hvilken effekt det haddde. Jeg nevnte jo for deg tidligere Nicko 79 at jeg kunne være interessert i å kjøpe dine propeller hvis det ble til at du skulle selge de så du får tipse meg hvis det skulle bli aktuelt.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nordmøring så er jeg redd for at jeg kommer til kort mot en romsdaling og en sunnmøring :wink: Det går jo mange historier om sunnmøringer, romsdalinger og nordmøringer hvor sistnevnte oftes trekker det korteste strået.

 

Men jeg tar sjansen og sender deg en IM så får vi se hvordan det går.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...