nicko79 Startet 9.Mai.2006 Del på Facebook Startet 9.Mai.2006 Har en Scand 26 HC med volvo 41 motor og 290dp drev. Har over 200rpm for mye på motoren med a7 propeller, er da A8 rette veien å gå? Hvor mye vil itilfelle turtallet gå ned? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 (redigert) Du bør forandre på noe, men for meg høres det ut som du har for lett utveksling på drevet. Hvis ikke er denne båten svært lettdrevet, og toppfarten vil da ligge på over 35 knop. Hvis du tar bort propellene og zinken, vil du se utvekslingen stemplet på ved propell-akslingen. Utvekslingen bør være 1,95:1, som er den eneste utvekslingen som er levert med 41-motoren. Skiftet selv fra A7 til A8 på en tidligere båt, og mistet da kun 100 omdreininger og fikk 2 knop høyere marsfart og 1 knop høyere toppfart, men da med 31-motor og 2.30:1 utveksling. Har du feil utveksling og bytter til 1.95:1, vil jeg tro A6 propell vil passe best. Skal du skifte utveksling holder det med å bytte undervannshuset. Dette er ingen stor jobb, er vel bare 7 umbrako-skruer å løsne, samt at du bør skifte O-ringene. Redigert 10.Mai.2006 av krl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Har selv hat denne båten med samme motor, jeg hadde A8, og fikk 36 knop som toppfart, utveksling sjekket jeg aldrig. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post Share on other sites More sharing options...
nicko79 Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Utvekslingen er 1,95:1 så da er det sikkert bare å skifte til A8... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Da skal du bare prøve med A8. Tror nok marsfarten vil øke merkbart. Har du målt forbruket på denne båten? Sikkert rimelig siden den er så lettdrevet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nicko79 Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Ikke målt forbruket, men det er lavt ihvertfall...med A7 propellen skyter den fort fart og har en toppfart på 33-34knop med turtall på litt over 4000rpm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Dette må vel vere en utrolig lettdreven båt! Har selv en halco 26 som eg synes er lettdreven, 30 knop med AD41, men forhold til din er det ikke noe å snakke om! Skyldes kanskje at båten din er 40cm smalere enn min? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 (redigert) Har en Scand 26 CC, riktignok med Volvo AQ151A og 290SP drev (2,15:1). Båten gjør maks 23 knop med full vann og bensintank. Har 15,25X15L propell og mangler 400 RPM på toppfart. Tenning og forgasser er riktig innstilt. Tyder dette på feil propellvalg? Sånn til sammenligning med første innlegg. Redigert 10.Mai.2006 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nicko79 Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 eysteind: Har sikkert noe med at den er smalere enn din, men min båt har heller ikke så mye v-bunn...gjør den sikkert lettdreven. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 (redigert) Jeg synes ikke 200 rpm over oppgitt turtall er så veldig mye. Jeg har selv en AQAD 31 og oppnår også 200 rpm over oppgitt turtall etter en overhaling av dieselpumpen. Overhalingen medførte at turtallet økte med 300-400 rpm og motoren fikk høyere effekt. Topp turtall ligger på mellom 4100-4200 rpm under ideelle forhold, men jeg ligger til vanlig på 3500 rpm på marsfart. Jeg synes det kan være greit å ha de ekstra omdreiningene/kraften i reserve. Det betyr bare at motoren går lett og at du har noe å gå på med tanke på ekstra bagasje og passasjerer. Jeg har også erfart et det skal ikke mye groe til før man mister mange hundre rpm, spesielt på hurtiggående båter. Jeg har imidlertid vært inne på tanken å anskaffe meg et ekstra sett propeller i reserve og tenkte da å gå opp fra A6 til A7 for å se hvilken effekt det haddde. Jeg nevnte jo for deg tidligere Nicko 79 at jeg kunne være interessert i å kjøpe dine propeller hvis det ble til at du skulle selge de så du får tipse meg hvis det skulle bli aktuelt. Redigert 10.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nicko79 Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Blir nok til at jeg bytter de mot et sett A8 fra en i Ålesund...men det spørs jo hvor mye du byr det vettu Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 (redigert) Som nordmøring så er jeg redd for at jeg kommer til kort mot en romsdaling og en sunnmøring Det går jo mange historier om sunnmøringer, romsdalinger og nordmøringer hvor sistnevnte oftes trekker det korteste strået. Men jeg tar sjansen og sender deg en IM så får vi se hvordan det går. Redigert 11.Mai.2006 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.