Tormod Startet 19.August.2003 Del på Facebook Startet 19.August.2003 Hei! Har anskaffet meg en Fjord 21 Olympic som jeg ønsker å oppgradere. Innredning består hovedsakelig av finer plater (tror jeg) som er beiset og lakkert. Jeg har tenkt å skru alt ut for å legge ny dørk og innredning av teak (hvis dette ikke blir for dyrt). Jeg bruker jo da den gamle inredningen som mal. Kan jo bruke forskjellig tre til innredning/dørk. Er det noen som har noen tips om hvor det lønner seg å kjøpe teak til dette formål? Er det noen andre tre typer som kan passe (billigere)? Hvis det er noen som har noen generelle tips så takker jeg for det! Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 20.August.2003 Del på Facebook Svart 20.August.2003 Hei!! Jeg har ikke så mye erfaring med dette, men kan jo nevne at jeg selv har bygget meg litt innredning i teakfiner i sommer. Bestilte det via min lokale trelasthandel. ca. kr 850,- for en plate på 240 x 120cm. Det er teakbelagt finer med teak på begge sider. Så stusselig ut først, men etter å ha oljet det ferdig ble det riktig vakkert. www.maritim.no har også en del teak, og det er ikke så mye dyrere enn de leverandørene jeg sjekket. Byggmakker i Tønsberg hadde det jeg trengte av listverk i tre. Sjekk også: www.billingstadtrelast.no Lykke til Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
jada Svart 20.August.2003 Del på Facebook Svart 20.August.2003 Lona listhøvleri i Arendal har alt av teak. Har kjøpt endel listverk der, men de har hele plater også. Vet ikke noe om pris på disse. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.August.2003 Del på Facebook Svart 20.August.2003 Skal til å bytte litt eg òg. Finer er ofte fint i starten men blir fort stygt og då er det ikkje så mykje å gjere med den tynne fineren. Har derfor tenkt å inredning heiltre og skipsdørk. Dette blir mykje finare og staselig og dersom den blir stygg om nokre år, er det bare å pusse den ned og behandle den på nytt. Skal bruke olje. Noko anna syns eg er uaktuellt innvendig. Heiltre teak er veldig dyrt, dessuten er det ein truge tresort. Et treslag som er mykje billigare og liknar veldig på teak er merebo (eller var det merboe..?). Dette trur/håpar eg ikkje blir så veldig mykje dyrare enn teakfiner. Kjenner en på en trappefabrikk som skal hjelpe meg å lime. Sitér dette innlegget Link to post
Tormod Svart 20.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2003 Hei! Takker for kommentarene! Tror jeg kommer til å gå for noe som er heltre.. Dette er jo mer praktisk med hensyn til nedsliping seinere.. Har kikket litt på de overstående linkene og det ser ut som at teak blir ganske dyrt.. Men alt til båt skal vel være dyrt:) Håper det er noen som har erfaring med andre tre sorter.. Tormod Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.August.2003 Del på Facebook Svart 20.August.2003 Husk at det brukes finer ikke bare fordi det er billigere enn heltre: hovedgrunnen er at treet er mer stabil særlig ved høy luftfuktighet og har samme styrke i alle retninger Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Husk at det brukes finer ikke bare fordi det er billigere enn heltre: hovedgrunnen er at treet er mer stabil særlig ved høy luftfuktighet og har samme styrke i alle retninger Kan dette føre til problem til inredninga? Denne trenger vel ikkje så store styrken, berre limen holder? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Hei, jeg er også i gang med større prosjekter i min båt. Men etter å ha hørt prisene på teak fant jeg ut at mahogany faktisk en nesten halve prisen!! i allefall som uhøvlet trelast. Men jeg har sett litt på et treslag som heter almendrillo, det er beinhardt, mørkt (likner litt på mahogany og tåler masse fuktighet (brukes til terasser ute bla.) og selges på normale trelastforretninger. Koster ca 50.- pr m. med 28X140mm (?) massiv plank Det eneste er at det er skikkelig tungt å jobbe med, noe jeg fant ut når jeg laget en tramm til et bad for en kunde: Denne er kun oljet med Jotuns trolje for terasser. Men jeg har vel havnet på 1 sortering, kvistfri Sibirsk Lerketre som jeg skal legge nye dekk og dørker på Majali, dette ser nesten ut som Origonpine når man lakker med ravilakk. Jeg er ikke sikker på hvordan det blir med kun olje. Skal se om jeg får tatt et bilde av den ferdig lakkerte biten jeg har liggende hvis der interesse? hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
bliss X Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Å bruke heltre til dørkplater har jeg aldri hørt om før, og jeg forstår heller ikke hensikten. Alle båter jeg har sett så langt har en eller annen form for finerte plater. Dørkplater i tre må bli unødig dyrt, og mye arbeid. Hvorfor vil du bruke heltre? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Det som var planen var å nate dørk og bruke heiltre til Skaldører, dashbord bord og andre ting. Sjølve veggene i skapene skal kun pusses fint ned og oljes. Høres dette greit ut? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Hvis du skal ha natet dørk, kan du kjøpe tynne teakstaver som du limer på dørkplatene. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 29.August.2003 Del på Facebook Svart 29.August.2003 Hei, det som Lasse beskriver er vel den mest elegante og holdbare løsningen (det er jo tross alt slik de "store" gjør det.) sikkert mye enklere å få et pent resultat også? På www.westsystem.no har de disse teakstavene for salg, de har også gratis leggeanvisning i pdf format for nedlasting. Det som er viktig å tenke på er om du kan få epoxsy limet til å feste på de platene du har (er de oljet osv...) og hvis du får tak i teak eller annet treverk som du sager selv, må du passe på å skjære de såkalt flaskeskåret men det står alt om det i manualen på west sine sider. Fordelene er mange: det blir stivt og lett, og siden man bruker epoxsy limet også som natemasse er det nesten ikke vedlikehold annet enn vask og olje. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.