Jump to content

Lading og påhengsmotor


tnilsen

Recommended Posts

Hei

 

Har en Mercury 10hk Viking som det kommer vekselstrøm ut av. Har målt spenningen og den er over 50 volt når jeg gir full gass i fri. Går det an å bruke en regulator som er beregnet for vindgeneratorer eller solcellepanel og sette inn ett batteri i båten? Har allerede en likeretter, men det er vel ikke nok? Vet at det finnes orginalt, men det er veldig dyrt. Er det noen her på forumet som har peiling på strøm og som har noen forslag? Går det å bruke noen av de billige regulatorene på denne siden: http://www.seatronic.no/lader.htm ,eller finnes det noe annet jeg kan bruke. I manualen står det:

 

Batterikapasitet: 465 MCA eller 350 CCA

Amperetimer: 70-100

Link to post
Share on other sites

Sett inn likeretteren og koble til batteriet. Batteriet vil nok sluke unna såpass med strøm at det begrenser spenningen. Du kan jo samtidg måle spenningen for å se hva du da får. Kan kansje være lurt å skru opp turtallet noe forsiktig, sånn for å være på den sikkre siden. Med en sikkring i kretsen så er du vel ekstra sikker.

Link to post
Share on other sites

Har ikke så stort forbruk i båten, og da vil vel batteriet til slutt begynne å koke? Eller?

Det hadde vært fint med en eller annen form for regulator så batteriet blir riktig ladet.

Tåler f.eks en solcelle regulator at spenningen flyr hurtig opp og ned? Hvor mye ampere vil det gå i fra motor til batteriet osv. Jeg lurer på mye, men har ikke peiling på strøm :crazy:

Link to post
Share on other sites

Heisann! Jeg har akkurat bestilt en likeretter til en 9,9 Vmax i fra USA. (Originaldel) Den kommer på 400.- Hva det koster med en originaldel til motoren din i fra forhandler vet jeg ikke, men er overbevist om at dette er absolutt best. De var ikke så rimelige de regulatorene du viste til i linken heller, så kanskje mellomlegget ikke blir så mye? + at disse er tilpasset solcellepanel, da også.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Kjøp en slik en , koble de 2 ledningene som kommer ifra statoren inn på vekselstrøm siden , koble motorens jord sammen med ( - ) polen på batteriet til ( - ) utgangen på likeretteren , koble ( + ) utgangen på likeretterren til ( + ) polen på batteriet ( OBS via en 10 > 15A sikring ).

 

Koble opp alt FØR du starter motoren , batteriets innterne motstand vil holde spenninga nede på et forsvarlig nivå , tror ikke du kan hente ut noe særlig mere en noen få ( 4 > 6A ) ampere ut av motoren .

Er sjelden noe over 10 A ladestrøm på en utenbords motor , Mercury bruker spenningregulator på motorer med 16 A eller mere .

Max lading på utenbords motorer ( som jeg kjenner til ) er på 35 A , og det er på store ( 4 > 6 sylindrede motorer ( med stator lading ) , endel mere på motorer med egen generator ( dynamo ) .

 

OBS ikke koble til/fra batteri mens motoren går , stor mulighet for at likeretteren ryker ( gjelder også orginal deler ) .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Uttaket er ment til lanterner kun det er ikke nok til å lade. Jeg mener du bør kjøpe en original laderegulator/"rectifier" til under tusenlappen og slipp mange problemer. 2 skruer og 4 skjøtestykker....

Du får ikke noe mer strøm ut av ladespolen selv om du monterer en original likeretter.

 

Jeg ville gjort som Droll og ok67 foreslår. Koble sammen og mål hvilken ladespenning du får. Selv om den skulle gå opp mot 17-18V ved høyt turtall, så går dette i praksis bra. Hold bare et øye med syrenivået i batteriet fra tid til annen, og ikke kjør i timesvis med høyt turtall.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener du bør kjøpe en original laderegulator/"rectifier" til under tusenlappen og slipp mange problemer. 2 skruer og 4 skjøtestykker....

Rectifier = likeretter .

 

Bildekoster 744.00

 

Bilde koster 28,40

 

Begge er bygget opp på samme måte , 4 stk likerettings dioder Bilde, det er ingen spenningsregulering i noen av dem .

Hvis en ønsker å betale 700,- ++ for en annen innpakning , be my guest :smiley: .

 

Arne Kjetil

 

Link to post
Share on other sites

Mener at den originale også regulerer ladespenningen og tar farlige spenningstopper som kan forekomme og skader f.eks ekkolodd, kartplotter etc. Uten at jeg har noe særlig peiling på elektronikk mener jeg å huske at enkelte likerettere bare glatter overlagret vekselspenning og ikke tok evt skadelige spenningstopper. Kanskje batteriet tar de?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har en 115 EFI mercruiser. Første tur idag med den siden jeg kjøpte den. Så at jeg lå på 17-18 volt i høy fart.

 

Prøvd og lese lit rundt på de forskjellige forumen. Er dette vanlig, hadde lite lading på tomgang. Men ved en lang tur på noen timer så kan det ikke være sundt for bateriet og ha så mye som 17-18

 

Lurer på hva andre har av lading på sine påhengsmotoroer

 

;)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har en 25hk Suzuki med både snorstart og elstart som har samme spenning som over.

Lite på tomgang,men den øker til 17-18 volt når motoren går for fullt.

Har ikke brukt batteri på denne før,siden den har snorstart. Men hadde tenkt å koble til et 25A gelebatteri for å få brukt elstarten og strøm til ekkolodd.

Er likerettern gåen,eller kan jeg kjøre med dette?

Har byttet flere likerettere på større motorer før,men da var det ikke spenning der i det hele tatt.

Her er en liten filmsnutt

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 25hk Suzuki med både snorstart og elstart som har samme spenning som over.

Lite på tomgang,men den øker til 17-18 volt når motoren går for fullt.

Har ikke brukt batteri på denne før,siden den har snorstart. Men hadde tenkt å koble til et 25A gelebatteri for å få brukt elstarten og strøm til ekkolodd.

Er likerettern gåen,eller kan jeg kjøre med dette?

Har byttet flere likerettere på større motorer før,men da var det ikke spenning der i det hele tatt.

Her er en liten filmsnutt

 

 

Hei.

 

Jeg fikk noen gode råd her på forumet og fant ut at det var spenningsregulatoren som var ødelagt. Fikk jo samme volt som deg. Har i dag hentet båten oss forhandler og de har byttet regulatoren for meg. Startet den opp nå og fikk da normalt 14,5 ca på full fart. Bra lading uansett turtall.

Link to post
Share on other sites

Lite på tomgang,men den øker til 17-18 volt når motoren går for fullt.

Har ikke brukt batteri på denne før,siden den har snorstart. Men hadde tenkt å koble til et 25A gelebatteri for å få brukt elstarten

 

Har du målt spenningen UTEN å koble til et batteri ??, vil i så fald IKKE få et riktig mål på ladespenning da den er avhenging av batteriet...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ingen som vet om likeretter og spenningsregulator er samme boksen?

Er ikke skråsikker, men jeg tror ikke det sitter noen laderegulator på en 25 Hk Suzuki - i alle fall ikke om dette er en 2-takter. Da tror jeg det bare var likeretter slik at batteriet måtte holde spenningen nede.

Link to post
Share on other sites

Er det kjøleribber er det nok også spenningsregulator. Overskuddsspenningen blir nemlig varme. En enkel likeretter blir ikke varm. Trenger ikke kjøling.

Ehrrmm... Med en ladestrøm på moderate 6 A fra en ladespole blir det et varmetap på over 6 W i likeretterbroen og da blir den varm. Ta på en 5 W lyspære til lanterne som har vært på en stund!

(Ledespenningsfallet i en vanlig likeretterdiode er typisk 0,6 V og i en vanlig diodebro for enfase ladespoler er det 4 dioder der 2 og 2 vekselvis er i serie når de leder strømmen.) Det er kjøleribber på likeretteren (uten spenningsregulator) i min gamle Yamaha 40. Mener det ikke var vanlig med spenningsregulatorer på 2-taktere med ladespole.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne opp igjen siden jeg ikke har byttet denne enda,gikk i glemmeboken gitt :giggle:

 

Har nå kjørt noen sesonger med batteri og hovedstrømbryter som jeg slår av når jeg skal gi mye gass.

Har målt spenningen under kjøring med batteri tilkoplet,og da den går helt opp til 25volt ved full fart. Gir ikke utslag ved tomgang,men ved litt gass gir den rundt 13,5-15.

 

Vil jeg få konstant riktig ladespenning hvis jeg bytter delen jeg har ringet rundt på bildet? Likestrøm får jeg jo,men er redd for å ta knekken på ekkolodd og andre ting hvis jeg glemmer hovedstrømmen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...