tnilsen Startet 10.Mai.2006 Del på Facebook Startet 10.Mai.2006 Hei Har en Mercury 10hk Viking som det kommer vekselstrøm ut av. Har målt spenningen og den er over 50 volt når jeg gir full gass i fri. Går det an å bruke en regulator som er beregnet for vindgeneratorer eller solcellepanel og sette inn ett batteri i båten? Har allerede en likeretter, men det er vel ikke nok? Vet at det finnes orginalt, men det er veldig dyrt. Er det noen her på forumet som har peiling på strøm og som har noen forslag? Går det å bruke noen av de billige regulatorene på denne siden: http://www.seatronic.no/lader.htm ,eller finnes det noe annet jeg kan bruke. I manualen står det: Batterikapasitet: 465 MCA eller 350 CCA Amperetimer: 70-100 Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Sett inn likeretteren og koble til batteriet. Batteriet vil nok sluke unna såpass med strøm at det begrenser spenningen. Du kan jo samtidg måle spenningen for å se hva du da får. Kan kansje være lurt å skru opp turtallet noe forsiktig, sånn for å være på den sikkre siden. Med en sikkring i kretsen så er du vel ekstra sikker. Sitér dette innlegget Link to post
tnilsen Svart 10.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Har ikke så stort forbruk i båten, og da vil vel batteriet til slutt begynne å koke? Eller? Det hadde vært fint med en eller annen form for regulator så batteriet blir riktig ladet. Tåler f.eks en solcelle regulator at spenningen flyr hurtig opp og ned? Hvor mye ampere vil det gå i fra motor til batteriet osv. Jeg lurer på mye, men har ikke peiling på strøm Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Heisann! Jeg har akkurat bestilt en likeretter til en 9,9 Vmax i fra USA. (Originaldel) Den kommer på 400.- Hva det koster med en originaldel til motoren din i fra forhandler vet jeg ikke, men er overbevist om at dette er absolutt best. De var ikke så rimelige de regulatorene du viste til i linken heller, så kanskje mellomlegget ikke blir så mye? + at disse er tilpasset solcellepanel, da også..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Droll Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Kjøp en slik en , koble de 2 ledningene som kommer ifra statoren inn på vekselstrøm siden , koble motorens jord sammen med ( - ) polen på batteriet til ( - ) utgangen på likeretteren , koble ( + ) utgangen på likeretterren til ( + ) polen på batteriet ( OBS via en 10 > 15A sikring ). Koble opp alt FØR du starter motoren , batteriets innterne motstand vil holde spenninga nede på et forsvarlig nivå , tror ikke du kan hente ut noe særlig mere en noen få ( 4 > 6A ) ampere ut av motoren . Er sjelden noe over 10 A ladestrøm på en utenbords motor , Mercury bruker spenningregulator på motorer med 16 A eller mere . Max lading på utenbords motorer ( som jeg kjenner til ) er på 35 A , og det er på store ( 4 > 6 sylindrede motorer ( med stator lading ) , endel mere på motorer med egen generator ( dynamo ) . OBS ikke koble til/fra batteri mens motoren går , stor mulighet for at likeretteren ryker ( gjelder også orginal deler ) . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SvartRøyk Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Uttaket er ment til lanterner kun det er ikke nok til å lade. Jeg mener du bør kjøpe en original laderegulator/"rectifier" til under tusenlappen og slipp mange problemer. 2 skruer og 4 skjøtestykker.... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Uttaket er ment til lanterner kun det er ikke nok til å lade. Jeg mener du bør kjøpe en original laderegulator/"rectifier" til under tusenlappen og slipp mange problemer. 2 skruer og 4 skjøtestykker....Du får ikke noe mer strøm ut av ladespolen selv om du monterer en original likeretter. Jeg ville gjort som Droll og ok67 foreslår. Koble sammen og mål hvilken ladespenning du får. Selv om den skulle gå opp mot 17-18V ved høyt turtall, så går dette i praksis bra. Hold bare et øye med syrenivået i batteriet fra tid til annen, og ikke kjør i timesvis med høyt turtall. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Jeg mener du bør kjøpe en original laderegulator/"rectifier" til under tusenlappen og slipp mange problemer. 2 skruer og 4 skjøtestykker.... Rectifier = likeretter . koster 744.00 koster 28,40 Begge er bygget opp på samme måte , 4 stk likerettings dioder , det er ingen spenningsregulering i noen av dem . Hvis en ønsker å betale 700,- ++ for en annen innpakning , be my guest . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
SvartRøyk Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Mener at den originale også regulerer ladespenningen og tar farlige spenningstopper som kan forekomme og skader f.eks ekkolodd, kartplotter etc. Uten at jeg har noe særlig peiling på elektronikk mener jeg å huske at enkelte likerettere bare glatter overlagret vekselspenning og ikke tok evt skadelige spenningstopper. Kanskje batteriet tar de? Sitér dette innlegget Link to post
trulssyv Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Har en 115 EFI mercruiser. Første tur idag med den siden jeg kjøpte den. Så at jeg lå på 17-18 volt i høy fart. Prøvd og lese lit rundt på de forskjellige forumen. Er dette vanlig, hadde lite lading på tomgang. Men ved en lang tur på noen timer så kan det ikke være sundt for bateriet og ha så mye som 17-18 Lurer på hva andre har av lading på sine påhengsmotoroer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Jeg har en 25hk Suzuki med både snorstart og elstart som har samme spenning som over. Lite på tomgang,men den øker til 17-18 volt når motoren går for fullt. Har ikke brukt batteri på denne før,siden den har snorstart. Men hadde tenkt å koble til et 25A gelebatteri for å få brukt elstarten og strøm til ekkolodd. Er likerettern gåen,eller kan jeg kjøre med dette? Har byttet flere likerettere på større motorer før,men da var det ikke spenning der i det hele tatt. Her er en liten filmsnutt Sitér dette innlegget Link to post
trulssyv Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Jeg har en 25hk Suzuki med både snorstart og elstart som har samme spenning som over.Lite på tomgang,men den øker til 17-18 volt når motoren går for fullt. Har ikke brukt batteri på denne før,siden den har snorstart. Men hadde tenkt å koble til et 25A gelebatteri for å få brukt elstarten og strøm til ekkolodd. Er likerettern gåen,eller kan jeg kjøre med dette? Har byttet flere likerettere på større motorer før,men da var det ikke spenning der i det hele tatt. Her er en liten filmsnutt Hei. Jeg fikk noen gode råd her på forumet og fant ut at det var spenningsregulatoren som var ødelagt. Fikk jo samme volt som deg. Har i dag hentet båten oss forhandler og de har byttet regulatoren for meg. Startet den opp nå og fikk da normalt 14,5 ca på full fart. Bra lading uansett turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Spenningsregulatoren altså,ikke likeretter? Eller sitter det i samme del? Sitér dette innlegget Link to post
trulssyv Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Jeg tror det var spennuingsregulatoren, var ikke jeg som byttet den,, garanti sak så har ikke papirer på det heller... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Her er bilde av likeretteren,men har den spenningsregulator også? Får jeg riktig spenning hvis jeg bytter denne? Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/41220/102653.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 Lite på tomgang,men den øker til 17-18 volt når motoren går for fullt.Har ikke brukt batteri på denne før,siden den har snorstart. Men hadde tenkt å koble til et 25A gelebatteri for å få brukt elstarten Har du målt spenningen UTEN å koble til et batteri ??, vil i så fald IKKE få et riktig mål på ladespenning da den er avhenging av batteriet... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lars K Svart 18.April.2010 Del på Facebook Svart 18.April.2010 (redigert) Målte spenningen med batteri tilkoplet. Ligger link til målingen noen poster opp. Denne motoren har både snorstart og elstart,derfor har jeg ikke brukt elstarten før. Edit: Redigert 18.April.2010 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.April.2010 Del på Facebook Svart 20.April.2010 Ingen som vet om likeretter og spenningsregulator er samme boksen? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Ingen som vet om likeretter og spenningsregulator er samme boksen? Er ikke skråsikker, men jeg tror ikke det sitter noen laderegulator på en 25 Hk Suzuki - i alle fall ikke om dette er en 2-takter. Da tror jeg det bare var likeretter slik at batteriet måtte holde spenningen nede. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lars K Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Satser på å bytte likeretteren jeg. Lurte litt,det kommer jo likespenning ut av motoren,men den er jo ikke kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
0916 Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Er det kjøleribber er det nok også spenningsregulator. Overskuddsspenningen blir nemlig varme. En enkel likeretter blir ikke varm. Trenger ikke kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.April.2010 Del på Facebook Svart 21.April.2010 Er det kjøleribber er det nok også spenningsregulator. Overskuddsspenningen blir nemlig varme. En enkel likeretter blir ikke varm. Trenger ikke kjøling. Ehrrmm... Med en ladestrøm på moderate 6 A fra en ladespole blir det et varmetap på over 6 W i likeretterbroen og da blir den varm. Ta på en 5 W lyspære til lanterne som har vært på en stund! (Ledespenningsfallet i en vanlig likeretterdiode er typisk 0,6 V og i en vanlig diodebro for enfase ladespoler er det 4 dioder der 2 og 2 vekselvis er i serie når de leder strømmen.) Det er kjøleribber på likeretteren (uten spenningsregulator) i min gamle Yamaha 40. Mener det ikke var vanlig med spenningsregulatorer på 2-taktere med ladespole. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lars K Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Løfter denne opp igjen siden jeg ikke har byttet denne enda,gikk i glemmeboken gitt Har nå kjørt noen sesonger med batteri og hovedstrømbryter som jeg slår av når jeg skal gi mye gass. Har målt spenningen under kjøring med batteri tilkoplet,og da den går helt opp til 25volt ved full fart. Gir ikke utslag ved tomgang,men ved litt gass gir den rundt 13,5-15. Vil jeg få konstant riktig ladespenning hvis jeg bytter delen jeg har ringet rundt på bildet? Likestrøm får jeg jo,men er redd for å ta knekken på ekkolodd og andre ting hvis jeg glemmer hovedstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.