Jump to content

Teleflexstyring - men hva skal jeg kjøpe?


Yafinn

Recommended Posts

Vel, nå har jeg enda et spørsmål!

 

Jeg skal kjøpe meg teleflex styring til båten min. Så jeg har sett på deler ifra Maritim.no

Det jeg kom frem til er at jeg må ha ratt, styresnekke, styrearm, endefeste og styrekabel. Men så har det seg slik at jeg har en Tohatsu motor. Men det står på Maritim.no sin side at den ene armen bare basser til OMC (Evinrude og Johnson) og Mercury.

 

Akkurat nå er jeg så forvirra at jeg ikke vet hva jeg skal kjøpe. hehe

 

Noen som kan hjelpe meg? Jeg skal ha en "komplett teleflexstyring", men det må passe til Tohatsu (Yamaha). :D

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skal ha styring uten styre arm på johnson/evenrude brukes en styrearm som går gjenom motorens festebraket du må bruke styrevire som du fester til motorbøylen med en gafel link.

 

roy_n :drink:

 

Unnskyld, men jeg skjønte ikke helt hva du mente her. Jeg har en Tohatsu motor, så den bruker IKKE styrearm? Den bare festet rett på motoren ved hjelp av styrerørsmontering?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke skal bruke en bøyle eller styrerør som på johnson/evenrude må du ha et motorbrønnfeste eller feste styrekabelen i akterspeilet på styrbord side med en festebraket,i enden på styrekabelen er det gjenger som du skrur på en gaffellink som du monterer på bøylen foran på motoren din.Du må muligens bruke en festeplate hvis det ikke er hull i den.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

I tillegg til motorbrønnfeste må du ha nødvendige duppeditter for å få festet enden av styrekabelen til motoren. Dette festet må bære vribart/leddet slik at det kan vri seg når du svinger, da vinkelen på motoren da endrer seg i forhold til styrekabelen. Du får se litt på Maritim sine sider, så finner du sikkert noe som passer å koble sammen til din motor.

 

FOrøvrig er det vel Ultraflex og ikke Teleflex som føres av Maritim, uten at det trenger å bety stort.

Link to post
Share on other sites

Hmm... OK, så motorbrønnfeste funker bra det også? Og det passer uansett merke på motor, men er det noe ekstra du må kjøpe da?

Ta en titt på denne posten , se på de nederste bildene .

 

Steering helm = T-71FC

Steering cable = M66

Accessories :

Steering cable support = S40

Engine connection = A75

Steering arm on engine DIY :-)

+ black grommet = R1b

 

Fungerer perfekt , kan styre med en finger med max pådrag :smiley: , skrev kan , kjøre selvsagt ikke med bare 1 finger på rattet da :wink: ,

 

Edit , la til delenr , hentet ifra annen post .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Ikke for å forvirre deg, men det finnes altså 2 varianter i styrke. Over og under ca 55 hk. - Billigere for den minste varianten. Ikke like presis og slikt, men plenty for vanlig bruk.

 

Når det gjelder akkurat festet som er til din motor, ville jeg ringt Maritim - eller stikket innom dem. Telefon: 370 00 370

 

Hvis du legger ut et bilde av akkurat innfestningen, er det mulig jeg kan hjelpe deg...

 

 

Jeg skiftet hele systemet på min båt i fjor (50 hk Mariner) - og valgte da:

(Prioriterte økonomi modellen)

 

1 x Styresnekke T-67 (art. nr. 12461-00 - kr 440,-)

1 x styrekabel M-58 (art. nr avhengig av lengden - ca kr 750,-)

1 x Akterspeilfeste S-61/ S-62 (ca kr 250,-)

1 eller 2 x Gummibelg (avh. av om du skal gjennom skroget) ca kr 50/ stk

1 x Endeledd styrekabel A-75 (art.nr 12462-57 kr 162,- ???)

1 x mulig tilleggsdel (måtte jeg har til min Mariner)

 

Dette er ca. min handleliste. Som sagt var det i fjor jeg gjorde dette.

 

Anbefaler deg å kontakte Maritim og spørre dem om hjelp. Det er jeg glad for at jeg gjorde!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har jeg sitti og sett litt på det.

Tror dette er det jeg kanskje skal kjøpe.

 

12461-14 ULTRAFLEX STYREKABEL M-58 14 FOT 852 852

12462-51 ULTRAFLEX MOTORBRØNNFESTE S-40 253 253 (det er med den stangen som "styrer" også, eller er det den som er på styrekabelen?)

12462-57 ULTRAFLEX ENDELEDD A-75 162 162

12380-00 ULTRAFLEX PLASTRATT V-32 SORT 150 150

12466-06 ULTRAFLEX GUMMIBELG 105 MM HVIT 58 58

12461-00 ULTRAFLEX STYRESNEKKE T-67 440 440

12466-07 ULTRAFLEX GUMMIBELG KONTROLLKABEL HVIT

 

Siden jeg bruker motorbrønnfeste, (som er det beste for min del) så trenger jeg vel ikke akterspeilfeste.

 

Her ligger det bilder av båten min.

http://mortexplaza.ath.cx/bilder/baatenmin

 

Bilde

 

Det store hullet er det et av til på andre siden. Fordi før var det wire-styring der! Som forsåvidt er veldig dårlig.

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig. Motorbrønnfeste eller akterspeilfeste.

 

Jeg har faktisk akterspeilfeste OG gjennomgang til motorrummet... (men ikke motorromsfeste).

 

Det er mulig du trenger en liten del som IKKE står i magasinet/ nettsiden til Maritim. Mener jeg ble overrasket av noe jeg trengte - men som jeg ikke tenkte på. En liten detalja v noe slag...

Link to post
Share on other sites

Dette sier Maritim (i katalogen):

 

Ved ny installasjon: mål fra inngangen på styresnekka til midtstilling motor. Regn om til fot, og rund oppover.

Dette sier vel det du lurer på?

Slik jeg forstår dette skal du mål selve styrekabelen, ikke strømpen.(!)

 

Vedr. "liten del" - husker ikke var det var. Sikkert en liten sak som sitter mellom A-75 og motor - eller noe slikt.

 

Vedr. din innfestning. Ser ut til at der er rett hos deg å ha motorbrønnfeste...

Redigert av Netthandel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...