rag Startet 10.Mai.2006 Del på Facebook Startet 10.Mai.2006 Hei Har sluregir på båten. Det er enkelt å bruke, men hva er det egentlig? Hvordan virker det? Ragnar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Netthandel Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Uten å vite tipper jeg grovt: Kanskje du kan slure - slik at når giret står i "forover" - kan du skru ned hastigheten på båten selv om motoren har en viss hastighet på tomgang. Eks. fint ved dorging... Det er bare et råtipp... (Kanskje helt på jordet...) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 hørtes fornuftig ut ja... for meg høres det ut som det ligger en slags clutch akkurat som på bil der.. kanskje på tide å skaffe en propell med 2 gir nå da? heh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Netthandel Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 (redigert) Sjekket litt på nettet. Fant lite eller ingenting. Utenom at det visst også kalles sluregir når selve giroverføringen er hydraulisk (Ville jo egentlig tro det heter hydraulisk gir...) Noen andre som faktisk VET? Båt med 2 gir..? - Kan vel velge båt med vridbar propell da... Har tenkt på det selv, og ha 2 gir på båt. Men det virker som om en propell har en "ideell" hastighet... (DVS: en hastighet der den har best virkning i et gitt element; vann) Redigert 10.Mai.2006 av Netthandel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Sluregir er å "slure" dvs når motoren ikke går "saktere" men man ønsker å få propell til å gå senere. Brukes som erstatning for vribar propell, f.eks ved dorging. Vår skøyte går f.eks. 4 knop på tomgang, med sluregear kan den ligge helt i ro mot vind eller strøm Jeg kjenner bare til sluregir på hydrauliske gir. Hvordan det funker inne giren vet jeg ikke, men antar det er en ventil som struper ned hydraulikken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Slureventil forutsetter at gearet er hydraulisk. Forklaringen er hentet hos http://www.progressing.no/ Slureventil Slureventil kan leveres på nesten alle Twin Disc Marinegear. Slureventilen regulerer clutchens innkoplingstrykk. ved å endre dette, samt sprøyte inn olje mellom lamellene. Slik danner man en oljefilm som gjør at clutchen kan slure uten at det oppstår slitasje. Oljefilmen gjør nemlig at lamellene ikke er fysisk i kontakt med hverandre. På denne måten kan man regulere propellens omdreiningstall ned mot 0. Når det "slures" er det oljefilmen mellom clutchlamellene som overfører kraften. Det trykket som reduseres er det som normalt klemmer sammen clutchlamellene slik at det er en fast forbindelse i gearet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 Du får jo 2 trinns girkasse da!. Fordel å få ned turtallet på marsjfart eller toppfart, samt at du får den raksere i plan dersom det er et poeng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Netthandel Svart 10.Mai.2006 Del på Facebook Svart 10.Mai.2006 hmm.. Ok. Jeg har aldri hørt om 2 trinns kasse. Hvilke båter / motorer er det på? (sånn av nysgjerrighet) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rag Svart 11.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 Hei Og takk til Jens_P for forståelig svar. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 11.Mai.2006 Del på Facebook Svart 11.Mai.2006 hmm.. Ok. Jeg har aldri hørt om 2 trinns kasse. Hvilke båter / motorer er det på? (sånn av nysgjerrighet) Sånne offshorebåter type Gjelsten og sånn har/hadde to trinnsgearkasse. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.