Jump to content

90 eller 115 HK ?


th1

Recommended Posts

Ved kjøp av ny skjærgårdsjeep står jeg i valget mellom 90 og 115 HK suzuki 4-takt. prisforskjell ca 20 000,-. Hva velger man på en 18 fots båt på ca 700 kg ? Kjøper man 90HK og legger litt penger i bedre propell, eller går mn for 115HK. Andre motormerker er ikke alternativ, da båten er kjøpt, og suzuki er eneste valgmuligheten. (Jeg har fortsatt tid til å endre motorstørelse før levering)

 

Noe meninger ? (Skal ikke ha racerbåt, men ønsker ikke å angre i ettertid)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt 115 hk. Jeg hadde en 75 hk på Uttern D55 - det er en svært lettplanende båt - og det var helt OK, men ikke mer. Skal du ha folk i båten eller dra vannski eller annen vannleke kan 90 hk bli snaut. Den økte toppfarten bruker du antakelig ikke så ofte, men du får god marsjfart på lavere turtall, og dermed drar du mindre bensin og får mindre støy.

 

I hht teknisk spes er 115 hk og 90 hk samme fysiske motor med ulikt effektuttak. Kanske 90 hk enkelt kan konverteres til 115 hk?

Link to post
Share on other sites

Er enig med Bitteliten i denne saken. Hvis du angrer, vil det koste deg mer å bytte til 115 senere. Dette vil også øke salgbarheten hvis du vil selge senere. Har du råd nå, så legg 20 000 til på bordet.... :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Stort sett enig jeg også. Har du råd til det - kjøp 115-hestern. Min Uttern D55(720kg)/90hk(187kg) gjorde 36,3 knop på GPS-en nå i helga. Dette synes jeg er fort nok for meg. Klart det hadde vært moro å rundet 40 knop, men det blir mer å regne som "skryte-knop" da det ville vært dette jeg hadde brukt det til. Trives mye bedre rundt 25-27 knop når jeg ligger i plan.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

større er alltid bedre hvis det ikke går på båtens bæreevne.

 

den dagen du står på halen i utadgående strøm og innadgående wind er punch i mellomregistret gull verd - også når du vil cruise raskt på relativt lavt turtall.

har du råd så "go 115"

Link to post
Share on other sites

... men 20 000 er jo penger det å ...

 

Forskjellen på 90 og 115 suzuki er at 115 hk ern har 1000 omdr. høyere turtall. Eller er det identiske motorer. vil ikke da all kraft helt opp til max turtall være lik ? og får man 3 ekstra knop for 20 000, så kan man kanskje hente inn et par knop ved å bytte propell på 90 hk'ern , så har man 15 000 igjen å dra til syden for eller noe annet gøy utstyr til båten.

 

Eller vil man merke mer og annen forskjell. poenget er . Er det virkelig vært 20 000 ?

Link to post
Share on other sites

Ved å velge 115hk i stedet for 90hk så vil man, mest sannsynlig, få samme marsjfart på lavere turtall og med bedre brenselsøkonomi! At man i tillegg, mest sannsynlig, får høyere toppfart og mer å stå på med i sjø er positivt for sikkerhet og comfort. Om det er verdt 20000 må den enkelte avgjøre selv! Jeg har 115hk på min båt. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på 90 og 115 suzuki er at 115 hk ern har 1000 omdr. høyere turtall. Eller er det identiske motorer. vil ikke da all kraft helt opp til max turtall være lik ?

Sannsynligvis er det andre forskjeller også, uten at jeg er helt sikker. Tror f.eks. at dataenheten er programmert forskjellig.

 

Ellers vil jeg si at om du skal kjøre med mer enn 4 passasjerer, og/eller drive vannsport, så bør du gå for 115 hk.

 

Forresten, velkommen i Suzuki klubben. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 115 hestern og har nå 140. Da jeg kjøpte 115 spurte jeg om forskjellene på denne og 90 hesteren som tilsynelatende er samme motor. Jeg fikk til svar at det var forskjellig kamaksling og at motorstyringscomputeren er forskjellig. Det ville visstnok være veldig dyrt (~ulønnsomt) å bygge om fikk jeg høre. Ellers er det vel optimistisk å tro du få 2 knop mer med en propell bedre enn standardpropellen. Maks 1 knop er vel mer realistisk på en 90 hester.

Link to post
Share on other sites

Når jeg har definert behov og produkt så tenker jeg ofte - hm.. kan jeg spare noen kroner på å kjøpe noe litt billigere, mindre eller droppe noe utstyr.... De gangene jeg gjør det så angrer jeg ofte.... Derimot har jeg tilgode å angre på at jeg har puttet noen kroner ekstra for å få en bedre, sterkere eller mer velutstyrt modell.

 

Dette gjelder egentlig det meste enten det er verktøy, båt, bil eller arbeid... Du angrer ikke på at du gjort ting for bra, eller at du brukte noen tusen mer på noe.

 

Du kan imidlertid fort komme til å angre på at du IKKE gjorde nettopp det...... Er jeg i tvil så tar jeg velger jeg heller mer en mindre - prinsipp som fungerer...

 

Jada, jeg er nok en favoritt hos selgere...... :rolleyes:

 

Jeg behøver vel ikke si hvilken motor jeg ville ha tatt??

Link to post
Share on other sites

Ellers er det vel optimistisk å tro du få 2 knop mer med en propell bedre enn standardpropellen. Maks 1 knop er vel mer realistisk på en 90 hester.

Det spørs vel helt hva slags båt, og hvor hvor godt std propellen passer til båten...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet foretok for en tid siden en interessant sammenligning av Suzuki sine modeller DF90, DF115 og DF140 på en Crescent Dorado V23. Denne er nok en del tyngre enn din båt.

 

Det måles på bensinforbruk og fart ved forskjellige belastninger. Konklusjonen er at den største er billigst ved belastning.

 

Link til artikkelen i båtmagasinet

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel helt hva slags båt, og hvor hvor godt std propellen passer til båten...

Helt klart. Nå må man vel forvente at den leveres med en propell som er nogenlunde ok matched men alikevel. Jeg veksler mellom to propeller på min, en til vannsport og en til alt annet. Forskjellen i hastighet mellom de to propellene er faktisk hele 9-10 knop. Til gjengjeld planer den ene propellen båten på et halvt sekund mens den andre bruker 3-5 sekunder.

Link to post
Share on other sites

Helt klart. Nå må man vel forvente at den leveres med en propell som er nogenlunde ok matched men alikevel. Jeg veksler mellom to propeller på min, en til vannsport og en til alt annet. Forskjellen i hastighet mellom de to propellene er faktisk hele 9-10 knop. Til gjengjeld planer den ene propellen båten på et halvt sekund mens den andre bruker 3-5 sekunder.

Jeg vil tro de fleste båtpakkeleverandører leverer båten med en propell som ligner mest på den propellen som gir din båt mest fart jkirkebo! Forskjellen er vel at ofte blir aluminiumspropell levert og man kan skaffe seg en knop til ved å skifte til stål. Jeg har i alle fall til gode å kjøpe båtpakke eller også ny motor til en bestemt båt som jeg oppgir til motorleverandør, der jeg kan få flere knop mer ved å bytte f.eks. fra den alupropell som står på til en annen alupropell med mer eller mindre stigning.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har en Uttern S56 med 115 HK to-takts Mercury. Det er en super kombinasjon etter min mening.

Båten planer super-raskt og du har masse krefter og moment til akselerasjon og f.eks. fartsøkning fra 20-25 knop og oppover. Jeg er litt skuffet over toppfarten jeg har hatt hittil (rundt 36 knop), men jeg har ikke hatt mulighet til å teste så mye ennå. Mulig at en stål-propell vil gi et par knop ekstra.

 

Og prisforskjellen er jo ikke nødvendigvis en ren kostnad. Du får bedre betalt når du selger, og jeg tror det er mye lettere å selge med en stor og "overdimensjonert" motor enn en som kan virke litt snau.

 

Har likevel lyst på 135hk som er maks på min båt, men må bruke litt tid på å bearbeide fruen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...