Jump to content

Johnson 30 hk mangler kjølevann


LarsM

Recommended Posts

Hei.

 

Det kommer ingen stråle ut av kontrolldysen. Har skiftet impeller, og den ser ut til å være riktig montert. Har blåst vann inn i slangen fra kontrolldysen, og det ser ut til at røret som ender opp i pumpen er intakt, for vannet strømmer ut der nede. Har staket ut selve dysen. Og har klødd meg rikelig i hodet.

 

Motoren er fra midt 80-tall, og går forøvrig helt fint.

 

Takknemlig for all hjelp, spesielt av den hurtige typen (Det er sjeldent så fint vårvær i Bergen).

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Du bør først og fremst sjekke om det kommer ut kjølevann i det vanlige utløpshullet nede på stammen, ev. via eksosutløpet (vet ikke hvor det skal komme ut på denne motortypen). Hvis det kommer ut kjølevann her og motoren ikke blir for varm, er det ikke noe problem å bruke den, selv om kontrollstrålen mangler. En grei varmetest er å kjenne med hånda på sylinderveggen på høyde med øverste sylinder. Du skal såvidt klare å holde hånda der.

 

Når godværet er over :wink: , kan du prøve å ta ut termostaten og sjekke om det er mye saltavleiringer i kjølekanalene. Det KAN jo være at det er noe slikt som stenger for kontrollstrålen.

Link to post
Share on other sites

Du har selvsagt senket motore langt nok ned i tønna ( vann til over kavitasjons plata ) , eller bruke du slangetilkobling ??

 

Hvis du er sikker påat alt er i orden kan du kjøre motoren varm , men følg med på temperaturen på eksos dekslet ( venstre side av blokka ,sett bakfra ?? ) skal holdes relativt nedkjølt .

+ følg med på temperaturen oppe på toppen , en gylden regel sier at en skal kunne holde fingrene der i 3 sekunder uten å brenne dem :smiley: , klare du ikke det eller temperaturen på eksosdekslet bli varmt , stopp motore og sjekk alt en gang til .

 

På noen motorer kan det være et lite hel**te å få røret til å treffe utaket på vannpumpa , har også vært borti at forrige "mekaniker " har glemt/mistet gummi pakingen som skal sitte der , eller ikke har forstått bruken av den føringshylsa som sitter på mange motorer .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

He he..

 

Jeg var en slik "mekaniker" i fjor på min Mariner 50 hk, og det var ganske mye tålmodighet som skulle til for at alt skulle treffe riktig inni der. Fant til slutt en teknikk for å ta på undervannshuset samtidig som alt traff...

 

Tungt var det også... (var alene).

 

Lykke til med fiksing!

Link to post
Share on other sites

Har en 15hk Suzuki 4-takter og der trodde jeg at jeg hadde et problem. Brukte slangetilkobling på stammen på motoren og satte på vannet - ble fort meget varm.Var ikke nok trykk i slangen til å få igang impelleren, derfor ingen kontrollstråle! Da jeg satte motoren i tønne med vann høyt opp fungerte alt helt bra. Dette er en liten kortversjon av den virkelige hendelse, men poenget er der; Skeptisk til å bruke øreklokker/slangetilkobling, best å bruke tønne!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da jeg startet opp motoren for en halvtime siden, kom en fin tissestråle ut av dysen! "Det er vel med båter som med folk; en god natts søvn fikser det meste," tenkte jeg. Men etter et minutt var det stopp. Noen ynkelige sprut i ny og ne, men den jevne strålen kom ikke tilbake. Kun hvit røyk der teststrålen skulle vært. Og motoren ble etterhvert temmelig varm. :nonod:

 

Noen idé hva det kan være? Hjalp ikke å øke turtallet, heller ikke å sette motoren i gir.

 

Lars

Redigert av LarsM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...