Jump to content

Distanse Søgne-Moss


enter4u

Recommended Posts

Ring Midtstøl transport eller Ørlandet transport om muligheter for å ta den med. De kjører sørlandet - østlandet med flere biler om dagen og flere av dem har kran. Mulig de kan ta den med en gang de ikke har fullt lass. Det trenger ikke koste så mange lappene. Det er vel også mulig å legge den på vannet på vest siden av Oslofjorden å kjøre for egen maskin derfra.

 

Gismo

Link to post
Share on other sites

Må jo være en knalltur med båten det vel , dersom du har tid da . Tipper 10 timer ca bare til Langesund i 8 knop jeg så da er det nok en lang tur , men knalltur vis været er som det er om dagen .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå i hvertfall tatt med meg papirkart uansett. Og har du plotter ville jeg tatt med det også - det er en del urene strekk på veien - og gjør det kjent med ruta du skal gå - særlig om du skal gå innaskjærs - det er et par strekk som kan ruske litt, som Tønsberg Tønne og Rakke

Link to post
Share on other sites

Ok. I teorien 140nm totalt. 8 knop vil si ca 17 timer i teori. La oss si 20 timer da. er det realistisk?

Her snakker vi TEORI, enter4u - realiteten er nok litt anderledes. Ville satt av 2-3 dager (en langweek-end?) for å slippe å stresse. Har du ikke tatt denne strekningen før, så er det en del usikkerhet / navigering som betinger lavere fart. Du skal innom en par steder for å bunkre, handle, o.s.v. Det blir fort noen ekstratimer av det. Du trenger bare noen timer med morgentåke så ryker hele skjema'et ditt. Stress er "fali"!

 

Dessuten har du jo verdens flotteste skjærgård foran deg, synd å bare måtte "blåse forbi".......

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Syns du skal beregne 3 dagers gange på turen, men med tillegg av minst 2 dager dersom været ikke står deg bi. Det er sjelden du opplever 3 fine dager med lite vind på rad. Det beste er å starte så snart det er lyst, for det blir som regel mer vind og sjø utover dagen.

Hvorvidt det er 110 eller 160 nm betyr ikke allverden. Lær deg og lese kart og bruke kompass, så kan du ferdes relativt trygt langs kysten.

Link to post
Share on other sites

Hmmm! Hvor mye sjø tåler en Fram 25 egentlig?

Betydelig mer enn skipperen kan man vel regne med :wink: . En snekke tåler som regel en del sjø, men det ruller jo fælt da. Da vi hentet min forrige båt i Stavanger så hadde vi mellom 3 og 4 meters bølger et stykke over Boknafjorden, men båten tok bølgende overraskende godt! Komforten ombord derimot var ikke noe videre å snakke om. Så det var herlig da vi omsider kom oss i le for vind og bølger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

..... Men bør jeg ha en plotter med på turen? .....

En plotter ville selvfølgelig gjøre det enklere - men, mere viktig (i mine øyne) hvem skal du ha med deg som mannskap? Eller har du tenkt å ta turen alene? Ukjent båt, ukjent motor, ukjent området, da trenger du noe hjelp av mannskap, ikke minst for å kunne hvile litt, innimellom.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tja vet ikke hvor langt det er, men jeg og en kamerat gikk turen fra K.sand til Langesund med en Sollux 24 for noen år siden... vi gikk innakjærs der hvor det var mulig... Blindleia, Tromøya og opp til Lyngør... vi hadde en snitt fart på rundt 8-9 knop... Max var 13 på denne båten.

 

Vi startet fra K.sand i tolv tiden en lørdag... bunkret opp med diesel, drikke og litt mat... Lugget pent av gårde, med matstopp i nord enden av Blinleia... Gikk innom Arendal og bunkret diesel... og videre til Lyngør hvor vi ankret opp for natten.... Da var klokken rundt 8 på lørdagskvelden og den Blå Lanterne... ble besøkt.. Tror det var det den hetet.. Klokken 8 søndag gikk turen videre i regn, innom Risør for forkost... Regnet var stoppet.... Gikk derfra videre innom Portør, inn mot Kragerø og Kreppa/tonerleia videre til Langesund og inn til Stathelle... Var fremme rundt middagstider søndag.... ved 2 tiden om jeg ikke husker feil...

 

Fantastisk fin tur som jeg gjerne gjør flere ganger.... Vi marsjet hele tiden på rundt 8-9 knop, og navigerte etter kart hvor vi hadde tegnet inn ruten vi fulgte...

 

Tror nok ikke du skal være for optimistisk med tanke på tiden det tar... Jeg hadde nok satt av en helg og vel så det om jeg skulle gått fra Søgne til Moss... Er du i gang fredagen, eller grytidlig lørdagmorgen så kommer du nok frem sent søndag kveld..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...