Jump to content

Rens av rusten kjetting.


Nautic

Recommended Posts

Jeg har en ankervinsj med en 2 år gammel kjetting. Kjettingen er galvanisert, men den er rusten på flere steder. P.G.A rusten så bygger kjettingen seg opp som et tårn inne i kassen. Kjettingen faller ikke sammen slik den gjorde da den var ny. Når kjettingen når opp til hullet i kassa, resulterer det at kjettingen setter seg fast i kabularet når jeg skal ha kjettingen opp.

 

Finnes det noe rensemiddel som jeg kan legge kjettingen i?

 

Noen andre som har lignende problemer?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problem. Kjettingen er vel fra 1968 og ganske rusten. Jeg har hørt at man f.eks. kan kjøre kjettingen en stund i en blandemaskin (kanskje med litt sand i?) så blir den ren, men flokete. Dernest bør den males slik at den blir glatt igjen, så den ikke bygger tårn i kjettingkassen.

 

Alternativet er kanskje å kjøpe en syrefast kjetting, som holder seg glatt?

 

Eller å gjøre som meg - ta en tur under dekk for å dytte kjettingen ned...

 

Far out

:diving:

Link to post
Share on other sites

fikk tips om at en blanding vann og 15 % sitronsyre over natten skulle være bra - men ettersom jeg kun har fått dette tipset fra en person har jeg ikke turt å forsøke det. Har ikke noe særlig grunnlag for å mene noe om hvorledes dette vil fungere, eventuelt virke negativt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...