Jump to content

Hvor kjøper jeg en bra septikkpumpe og plasttank?


Seastar

Recommended Posts

Hei!

A)

Noen som kan anbefale billig og bra leverandør av septikktank, og den skal være i plast med alle tilkoblinger i toppen.

 

B)

Det er god plass i den aktuelle båten som har toalett montert fra før, så det skal bare monteres tank og pumpe imellom på eksisterende opplegg.

Mener å ha registrert at mange anbefaler en god membranpumpe, for enkel og driftsikker funksjon?

 

På forhånd takk for anbefalinger og eventuelle linker til gode og prisgunstige produkter! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Har selv 190L septik tank fra Industriplast. (tror jeg det hette)

Når det gjelder pumpe er det sikkert best med Gulper membran pumpe, men de billigere (TMC fra maritim til ca. 700) funker også bra.

 

Om du har god plass, velg så stor tank som mulig, har selv 190L som er stort, men kan da ligge mange dager uten å tenke på at den går full. Hadde tidligere 75 liter

og den gikk full rimelig fort. Spør du meg tror jeg nok det er mange som "tømmer om natta" når de ligger flere dager i samme havn pga. for liten tank.

 

Eller sagt med andre ord. Et morgenbad i indre havn i Strømstad er ikke det som frister mest..... Selv om det har vært tropenatt !!

Redigert av Svein H (see edit history)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder pumpe, kan jeg anbefale en råbra membranpumpe som jeg akkurat har fått meg.

 

Whale Gulper Toilet Pump model BP2552B

 

Whale Gulper teknisk beskrivelse

 

38mm innløp og 38mm utløp. 18 liter/minutt. Kan tørrkjøres. Laget for å kunne pumpe 30 minutter i strekk.

 

Særdeles vellaget. Dritbra. Egentlig har den bare en stor ulempe: Prisen.

En dekkende beskrivelse kan oppsumeres med ett ord: Svindyr.

 

Koster i Norge omlag 3.500 kroner veiledende pris.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Særdeles vellaget. Dritbra. Egentlig har den bare en stor ulempe: Prisen.

En dekkende beskrivelse kan oppsumeres med ett ord: Svindyr.

 

Koster i Norge omlag 3.500 kroner veiledende pris.

 

Lotus

Den Whale pumpa var i dyreste laget ja, - men det må da finnes brukbare alternativer av slike membranpumper til en billigere pris?

 

I den båten den er tenkt montert, så vil nok en "vanlig" kvalitet, vare i mange år siden det blir minimal bruk i løpet av en sesong.

 

Når det gjelder tank så har jeg sett på en del i Vettus-katalogen, som ser ut til å være bra kvalitet, og med mulighet for alle tilkoblinger i toppen.

Skal se på tankene fra www.plastinvent.no , og Industriplast ?, - som ble nevnt tidligere.

 

Noen med erfaringer fra nylig montert septikkopplegg?

 

Hvor kjøpes f. eks. "de riktige slangene" til en folkelig pris? (trodde det var en spøk når jeg fikk pris på ca. kroner 300 per meter! :eek: )

 

Takknemlig for alle svar og gode tips for hvordan dette skal "syes" sammen med std.toalettet som står i båten fra før. :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Noen med erfaringer fra nylig montert septikkopplegg?

Jeg har nettopp montert septiktank, men har så langt kun rukket å teste den en helg. Men så langt ser alt ut til å fungere helt utmerket. Jeg valgte syrefast tank, da den ble montert under benken i kabinen (rett under hodeputa). Holder kanskje bare 8-10 år før det tæres hull, men den er i det minste 100% lukttett. Av slanger valgte jeg en type som heter Sanyboat Odourless etc, tolags slange som er blå innvendig og hvit utvendig. 5 års garanti mot luktgjennomslag står det på den. bestilt gjennom en lokal båtforretning, kostet vel rundt 200,- pr. m. Doble slangeklemmer på alle koplinger, og lufting montert med kort slange (0,5m) og svak stigning opp mot skroggjennomføring. Valgte en vanlig, forkrommet gjennomføring, da denne er lett å sette vannslangen inntil for å spyle slange og tank med ferskvann når det måtte behøves. Pumpa kjøpte jeg brukt her på baatplassen, en RM69 manuell membranpumpe. måtte lage en hylle bak toalettet til å henge denne i, da den var beregnet for montering gjennom skrogside etc. Det største problemet var vel å få lagt slangene på en slik måte at de ikke fikk for krappe bøyer, da de har lett for å flate ut i bøyen da. Men det ble til slutt ganske bra, og fungerte helt OK i bruk den helgen vi har fått prøvd den.

 

Men nå må jeg se til å komme meg ned i båten, har akkurat vært og handlet batterier, kasser, kabel m.m. så nå er jeg klar for neste prosjekt: Nok strøm!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...