Jump to content

Forsvarlig gasspådrag på Sabb 2G -63 ..?


Troll 20

Recommended Posts

Har hørt litt forskjellige og stiller derfor eit spørsmål til ekspertisen :smiley: I min båt står det ein Sabb 2G med vribart propellanlegg, begge fra 1963. Er motoren laget og konstruert på den måten at det er meningen å kjøre med fullt gasspådrag heile tiden, eller bør/må eg redusere til ca 80% pådrag slik som det er på "moderne" motorer :confused: Lurer litt på dette da motoren tilsynelatende trives godt med fullt pådrag og båten går bra i vannet da, mens om eg reduserer pådraget litt blir det liksom ikkje heilt det samme... Men vil jo nødig sprenge motoren for mykje om den ikkje tåler dette over tid.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Med vribart propellanlegg så skal disse være justert inn slik at med "fulle vinger" så skal optimalt turtall oppnås med full gass. Det skal derfor ikke være nødvendig å slå av på gassen. Jeg gikk alltid for fullt da jeg hadde en Sabb 2H, som du sier så blir det ikke mye futt igjen om du slår av 20%. Så jeg tror du trygt kan fortsette med dette. Bare husk å slakk av på gassen før du slakker på vingene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke mange marine-dieselmotorer som er bygget som en Sabb! I manualen min (G-modell) står det om innkjøring av motor:

 

"Etter 25 timer er motoren nok innkjørt til å gå for fullt hele dagen.

 

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har fått svar fra Sabb i Bergen ang. denne problemstilligen og svaret derfra var at det normale for denne motoren var en belastning på ca 10% under maks. Så da får vi bare se kva vi gjør framover da :confused: Litt vanskelig å finne ut eksakt kva som er 10% under maks uten turteller, men får bruke øret og høre om motoren går greit eller ei og la det blir med det :yesnod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

I følge manualen så skal max stigning på propellen stilles inn slik at man oppnår et max turtall med fulle vinger på ca 10-15 % under max. Så hvis dette er gjort riktig så erdisse 10 prosentene allerede ivaretatt. Men den har sikkert ikke vondt av at du slår litt av på gassen til vanlig da.. Det største problemet blir vel heller å høre en forskjell på knapt 200 omdreininger.

 

Jeg lagde "w" uttak på dynamoen på min og koplet til en billig Biltema tuteller (et par hundre kroner). Veldig greit å ha, etter et par timer med Sabb lyd så er det ikke lett å gjette riktig turtall lengre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...