Jump to content

Ny farge på båten


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har sett endel (og har eid noen) plastbåter som har vært "hjemmelakkerte". Jeg har ennå tilgode å møte noen som har malt selv, og som etter en tid ikke angrer på at de valgte å lakkere profesjonelt. Så mye mer koster det normalt ikke, og så mye bedre blir resultatet over tid.

Rensing, demontering, sparkling/reparering og ikke minst sliping må du uansett gjøre. Etter så mye innsats er det dumt å spare de siste tusenlappene på å gjøre det vanskeligste og viktigste selv.

Spesiellt når og hvis det en gang kommer så langt at du ønsker å selge båten igjen, tror jeg profesjonell lakkering ganske sikkert er verdt pengene. Polering og rubbing blir også slitsomt med et dårlig utgangspunkt.

Jeg sier ikke at det er umulig å få det fint, men at det er nesten umulig å få det så fint at det ikke synes at det er hjemmegjort.

Dessuten: Hva hvis det ikke blir bra? Tenk på arbeidet du da har med å gjøre jobben på nytt, istedenfor å kunnne reklamere til et lakkeringsverksted?

 

Men uansett hva du velger: Lykke til!

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å få båten sprøytelakkert med Hard Top vil du få det beste resultatet. Hard Top er egentlig en sprøytekvalitet. Skal du gjøre jobben selv får du det beste resultatet med å påføre Hard Top med liten korthåret rulle og så fordrive med en skumfordriver (fordrive=slette etter). Dette gir det peneste resultatet for håndpåføring, men som sagt det blir ikke bedre enn sprøytelakkert.

Og... sluttresultatet blir ikke bedre enn forarbeidet, dvs pussing, sparkling osv....

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Passer kanskje ikkje heilt i denne tråden men eg kliner til med eitspørsmål allikevel.

 

Eg har ein kompis som heldt på å male om toppen på båten (12' Hurricane). Og dette med Bengalack og rulle. Ja de høyrte rett bengalack og rulle. Vil ikkje dette bli veldig matt og blasst etter ei stund?

 

Ps: Ser nordstar nevner noko om "fordrive". Kva er dette eigentleg? Er det ein malarkost som ein dreg forsiktig etter rulla? Nokon som har eit bilde så eg veit kva eg skal sjå etter?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Eg driver å skal lakke en styrekonsoll, og har gitt opp å få brukbart resultat av billigsprøyte.

 

Har nå lagt på med rull. Vannsliper da til det blir helt slett. Deretter har eg på klarlakk (sprayboks). Har gjort en prøve, og resultatet ble veldig bra. Omtrent som lakken på en bil!

Link to post
Share on other sites

En fordriver er i utgangspunktet en bred pensel med lite bust (tynn bust), også kalt etterstryker. Her nevner jeg en skumfordriver, dvs at "penselen" er laget av skumgummi. På min kanobyggeside finner du bilde av en slik skumfordriver under datoene 7.02.2004 og 3.06.2004. Kanoen er lakket med en klar 2-komponent polyuretanlakk (Hard Top er også en 2-komp polyuretanlakk).

 

Nordstar

Link to post
Share on other sites

Eg driver å skal lakke en styrekonsoll, og har gitt opp å få brukbart resultat av billigsprøyte.

 

Har nå lagt på med rull. Vannsliper da til det blir helt slett. Deretter har eg på klarlakk (sprayboks). Har gjort en prøve, og resultatet ble veldig bra. Omtrent som lakken på en bil!

Hver klar over at Top coaten må herde ferdig før du sprayer med klarlakk. Hvis ikke får du koking.

På fargehandleren her så sa de at jeg burde vente opp mot en uke før jeg sprayet oppå top coat..

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva du velger å gjøre kommer vel helt an på hvilket resultat du forventer og til økonomien i prosjektet. Vil du ha et veldig godt resultat vil jeg også støtte Edmund's innlegg. Ihertfall ville jeg undersøkt prisen for å få proffer til å sprøytelakkere.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

En fordriver er i utgangspunktet en bred pensel med lite bust (tynn bust), også kalt etterstryker.

OK, takk for hjelpen. :cheers:

Men kor får eg tak i ein slik? Har søkt på både ClasOhlson og biltema men finn det ikkje på nokon av plassane, kor kjøpte du din?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

... Har søkt på både ClasOhlson og biltema men finn det ikkje på nokon av plassane, kor kjøpte du din?

Det heter nok ikke "Fordriver" der, men malerpensel - skum, eller noe slikt.

 

Jeg har brukt 10-15 fordrivere fra Biltema så langt, og de koster 25,- for 2 stk.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...