Jump to content

Hvilken propeller har jeg?

Tranen2

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Saga 27AC med en originalmontert perkins 4.108 og originalt propelleranlegg. Giret er Hurt og har reduksjon 1:2,1. Max turtall er 3.600 mens kont. drift turtall er 3.000. Totalvekt er ca. 2600, alt fra 1977. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvilken propeller jeg sansynligvis har (stigning/diameter)? Dette for å slippe å sette opp båt og demontere propeller... Kanskje noen har samme oppsett og vet dimensjonene??

Mvh Asgeir :diving

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Skal det ha noen verdi tror jeg nok du må sjekke propellen.

Du trenger ikke å nødvendigvis å demontere den, mange propellere har stigning/diam stemplet inn i bosset mellom bladene.

Men det er også noen som har det på endeflaten, hvis det er i mutter-enden kan det kanskje bli vanskelig å lese uten å skru av denne.

Mulig du bare trenger en rask dukkert for å finne ut av det... :smiley:

• 7 måneder senere...

Jeg har en seilbåt 32 fot 4800kilo med en Volvo Penta 2002 (18hk) fra 1990 med  reduksjonsgir og 3 bladet fast propell. Akselen er 25 mm og jeg kunne tenke meg å bytte til foldepropell 2 eller 3 bladet.

Det er ikke mulig å se hva det står på propellen min, hvordan kan jeg finne det ut.

Er det noen triks når det gjelder å måle den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...